W weekend zostanie wydzielone torowisko na ul. Grabiszyńskiej

W nocy z 13 na 14 lipca na ul. Grabiszyńskiej zostanie wydzielone torowisko. To ułatwi poruszanie się tam nie tylko tramwajom, ale i autobusom, policji, karetkom oraz samochodom elektrycznym. To kolejny etap działań przyjętych we Wrocławskiej Polityce Mobilności, które mają zapewnić szybki przejazd komunikacji miejskiej we Wrocławiu.

  • Torowisko zostanie wydzielone na Grabiszyńskiej w nocy z 13 na 14 lipca.


Wrocław sukcesywnie i konsekwentnie realizuje pakiet działań wskazanych przez Wrocławską Politykę Mobilności. Wydzielenie torowisk tramwajowych jest jednym z elementów tego pakietu. Obecnie na terenie Miasta już 94,9% torowisk o długości 186,5 km to torowiska wydzielone z ogólnego ruchu kołowego.

Jednym z efektów tych działań jest eliminacja opóźnień w poruszaniu się komunikacji miejskiej, a tym samym zapewnienie szybkiego i przede wszystkim zgodnego z rozkładem jazdy przejazdu komunikacji tramwajowej (a także na niektórych odcinkach autobusowej).

Inną korzyścią po wydzieleniu torowiska jest możliwość wyposażenia przystanków zlokalizowanych na chodniku i wiążących się z koniecznością wsiadania do tramwaju z jezdni w tzw. przystanki wiedeńskie. Przykładowo takie rozwiązanie już funkcjonuje na ulicach Trzebnickiej, Hubskiej czy Krupniczej. Bez wydzielenia torowiska nie istniałaby możliwość poprawy na tych ulicach warunków wsiadania do tramwajów. 

Przez Grabiszyńską kursuje aż 5 linii tramwajowych

Analiza przeprowadzona na ulicy Grabiszyńskiej we Wrocławiu wykazała w godzinach szczytów komunikacyjnych kilkuminutowe opóźnienia w przejeździe tramwajów, które wynoszą od 4 do 6 minut (szczyt popołudniowy). W tym rejonie kursuje 5 linii tramwajowych (częstotliwość w szczycie co 3 minuty) i 3 linie autobusowe (częstotliwość w szczycie co 15 min i 20 min).

Dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa są nadmierna prędkość kierowców samochodów osobowych oraz to, że pasażerowie komunikacji tramwajowej wsiadają do tramwajów z jezdni. 

Miasto zaplanowało wobec tego działania zmierzające do zmniejszenia ruchu samochodowego na tym odcinku. Pierwszym krokiem służącym poprawie było oddanie do ruchu mostu łączącego al. Piastów z ul. Racławicką, który dzisiaj jest bardzo ważnym połączeniem dla południowo–zachodniej części Wrocławia i ma wpływ na ograniczenie ruchu na ul. Grabiszyńskiej oraz wybudowanie ścieżki rowerowej w ulicy Grabiszyńskiej. Oba zadania zostały już zrealizowane.

Kolejnym etapem zmian jest wydzielenie torowiska, co umożliwi przejazd tramwajów bez utrudnień, ograniczenie opóźnień oraz wyeliminuje przejazdy z nadmierną prędkością. Te wszystkie działania wpłyną również na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz stworzą możliwość przygotowania drogi dla budowy przystanków wiedeńskich na ul. Grabiszyńskiej (przystanek Bzowa i Hutmen). 

Zmiany na ul. Grabiszyńskiej zaczną obowiązywać od 14 lipca br. Nie jest to ostatnia modernizacja tego typu we Wrocławiu. Wdrożenie kolejnego buspasa zostało zaplanowane na ul. Podwale (na odcinku od ulicy Kołłątaja do ulicy Świdnickiej) już w nocy z 20 na 21 lipca.

Zobacz także:



Zgłoś uwagę