„W MPK obczaję dobre obyczaje” – nowa kampania MPK

MPK Wrocław rusza z nową kampanią społeczną – „W MPK obczaję dobre obyczaje”. Bohaterem animacji jest Maks, który przesiada się z auta do komunikacji miejskiej. Niestety zapomina o wielu zasadach panujących w komunikacji zbiorowej. MPK w prosty i zabawny sposób o nich przypomina. 

  • Na pierwszy ogień poszedł temat prawidłowego przewozu zwierząt w komunikacji miejskiej


Maks niedawno przesiadł się z własnego samochodu do wrocławskiej komunikacji miejskiej. Z tramwajami i autobusami miał dotychczas do czynienia sporadycznie, przez ostatnie lata cenił sobie wygodę własnego samochodu. W nim słuchał głośno muzyki (i czasem głośno śpiewał), jadł, śmiecił i do woli sterował klimatyzacją i ogrzewaniem.

Przejście z „ja” na „my”

Postać Maksa i jego nowa życiowa postawa stały się inspiracją dla nowej akcji MPK Wrocław pod nazwą „W MPK obczaję dobre obyczaje”. Bo czyż korzystanie z publicznego transportu, czyli przejście z poziomu „ja”/„moje” na „my”/„nasze”, nie jest świetną okazją do promowania pożądanych zachowań i wyrabiania nowych nawyków? 

– MPK porusza temat obyczajów w transporcie już nie pierwszy raz. Każda kolejna okazja jest dla nas dobra, żeby informować i edukować naszych pasażerów. Tematy się powtarzają, ale przecież zmieniają się ludzie korzystający z MPK, dla których nie zawsze zasady obowiązujące w transporcie zbiorowym są oczywiste. Tu chodzi o poprawę komfortu i wzajemne zrozumienie między pasażerami, ale też między pasażerami a kierującym – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

MPK porusza najważniejsze tematy 

Podróż komunikacją zbiorową to lekcja empatii, a także szacunku dla wspólnej własności, jaką niewątpliwie jest tramwaj czy autobus. Co można we własnym samochodzie, niekoniecznie wypada, jeśli przemieszczamy się po mieście razem z innymi osobami. W końcu każda z tych osób ma własne potrzeby, odczucia i swój punkt widzenia.

Chcemy posłuchać muzyki? To oczywiście dozwolone, ale ważne, żeby używać słuchawek, by nie przeszkadzać innym. Niektórzy po prostu po całym dniu pracy mają chęć na chwilę spokoju. Podobnie wiele rozmów telefonicznych można odłożyć do momentu wyjścia z tramwaju.

Jedziemy z psem? Bardzo dobrze, nie zapomnijmy jednak o kagańcu i smyczy. Niektórzy po prostu boją się psów, a i zdarza się, że nawet najłagodnieszy pupil zachowuje się inaczej niż zwykle w niecodziennym dla siebie otoczeniu. 

Ustępowanie miejsca osobom starszym czy ciężarnym kobietom to nie przymus, ale tak nakazuje dobre wychowanie i troska o bezpieczeństwo pasażerów o szczególnych potrzebach. Takie tematy można mnożyć – opieranie nóg na fotelach, kładzenie toreb na miejscach do siedzenia, zdejmowanie plecaka z ramion, czy umożliwienie opuszczenia pojazdu przez wysiadających.

Premiera co 2 tygodnie 

Nowa akcja MPK to cykl krótkich animacji narysowanych prostą kreską i z użyciem powszechnie stosowanych emotikonów, które wyraźnie opisują emocje bohaterów. Grafika nawiązuje do środków przekazu, jakimi posługują się młodzi ludzie. Nasz bohater Maks pozna w kolejnych odcinkach nie tylko zwyczaje panujące w komunikacji miejskiej, a przede wszystkim powody, dla których takie zasady są stosowane. Bo nie sztuką jest powiedzieć „nie śmieć”, ale wyjaśnić, czym śmiecenie może skutkować i jakie korzyści osiągniemy z poszanowania danej zasady.

Spoty będą wyświetlane na ekranach w pojazdach komunikacji miejskiej i w mediach społecznościowych. Premiera każdego odcinka zaplanowana jest co 2 tygodnie.

 

Zgłoś uwagę