Przeprawa ma ponad stuletnią historię. Jej główne elementy konstrukcyjne zostały wykonane w 1904 roku dla potrzeb budowy obecnych mostów Warszawskich. Następnie je zdemontowano konstrukcje by w 1928 zamontować właśnie nad rzeką Oławą. Most Rakowiecki o długości ponad 27m i szerokości ponad 15 m jest zabytkiem, cechą wyróżniającą go spośród innych obiektów pochodzących z okresu międzywojnia jest nitowanie konstrukcji stalowej. Inne znane mosty nitowane to m.in. most Grunwaldzki, mosty Młyńskie czy most Tumski.
– Ten most na remont czeka już od 18 lat, bo ostatnie prace naprawcze przeprowadzono tam po powodzi w 1997 roku. W ramach kontraktu zostanie naprawiona m.in. część nośna przeprawy, a także wymieniona zostanie kratownica. Powstaną też chodniki oraz odtworzona zostanie nawierzchnia drogi. Elementy metalowe mostu zostaną oczyszczone i będą zabezpieczone przed korozją – mówi Ewa Mazur rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Remont mostu Rakowieckiego będzie się wiązał z utrudnieniami w ruchu. Przeprawa zostanie wyłączona z ruchu. Samochody i Autobusy linii 120 nie przejadą tędy przez prawie cztery miesiące. Piesi przejdą przez most. Za organizację ruchu zastępczego będzie odpowiadał wykonawca. Prawdopodobnie samochody i autobusy będą jeździć przez ul. Walońską, Na Grobli i Międzyrzecką.
W przetargu oferty złożyły trzy firmy: Berger Bau - z ceną 2, 181 mln Tarcopol - z ceną 2, 935 mln Radpol - z ceną 2,446 mln
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta na remont zamierzał przeznaczyć 2 358 614,15 zł. Obecnie trwa weryfikacja ofert. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to prace zaczną się w drugiej połowie czerwca i potrwają do końca sierpnia.