Od kiedy sześciolatki do szkoły
Przypomnijmy: w 2014 r. obowiązek rozpoczęcia nauki w szkole dotyczył dzieci siedmioletnich oraz dzieci sześcioletnich z pierwszej połowy rocznika. Dzieci z drugiej połowy rocznika nie musiały rozpoczynać nauki w szkole.
We Wrocławiu w 2014 r. było 6,3 tysiąca dzieci sześcioletnich, z tej liczby połowa przedszkolaków powinna była pójść do szkoły. – Ostatecznie poszło do szkoły ponad dwa tysiące sześciolatków, a ponad tysiąc dostało odroczenie – mówi Anna Bytońska z biura prasowego Urzędu Miejskiego.
Obowiązek szkolny sześciolatków
Kto decyduje o odroczeniu obowiązku szkolnego? Decyduje o tym dyrektor szkoły na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Po diagnozę gotowości szkolnej dla sześciolatka, w ubiegłym roku ustawiały się długie kolejki do wszystkich pięciu wrocławskich poradni.
Jak jest w tym roku? – Obserwujemy już w poradni duże zainteresowanie rodziców sześciolatków z rocznika 2009, grafiki mamy wypełnione do kwietnia – potwierdza Ewa Załęcka, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4.
Niektórzy rodzice zgłaszają się do poradni z własnej inicjatywy, aby uzyskać ocenę rozwoju swojego dziecka pod kątem jego dojrzałości do podjęcia nauki w pierwszej klasie. Inni zaniepokojeni informacjami uzyskanymi z przedszkola chcą je potwierdzić.
Odroczenie obowiązku szkolnego sześciolatka
Do poradni zgłaszają się także rodzice przekonani już o potrzebie odroczenia obowiązku szkolnego dla swojego dziecka – od razu wypełniają więc odpowiedni wniosek.
Jednym z głównych powodów odroczeń może być niedojrzałość emocjonalna lub społeczna. – Np. bywa tak, że poziom intelektualny rozwoju dziecka jest w normie, ale dojrzałość emocjonalna lub społeczna niewystarczająca, aby podjąć naukę w szkole – tłumaczy Ewa Załęcka. Wskazuje również na potrzebę współpracy rodziców z nauczycielami przedszkoli, którzy na co dzień, w długim okresie czasu pracując z dzieckiem, obserwują jego rozwój w różnych sferach. Mogą być zatem dobrym doradcą w kwestii rozwoju dziecka. Także sami rodzice obserwując swoje dziecko mają własne informacje nt. jego gotowości do podjęcia nauki w szkole. Może być tak, że dziecko w danym momencie nie jest jeszcze gotowe do pójścia do szkoły, ale po kilku miesiącach pomocy i wsparcia może wyrównać opóźnienia rozwojowe.
Sześciolatek w pierwszej klasie
Wrocławskie szkoły podstawowe już od dawna przygotowują się na przyjęcie w swoje mury dzieci sześcioletnich rozpoczynających naukę w I klasie. Przystosowują sale, szafki, toalety.
- w salach lekcyjnych organizowane są tzw. kąciki zabaw;
- w sanitariatach różnicowana jest wysokość misek ustępowych i umywalek;
- tworzone są dodatkowe pomieszczenia świetlicowe;
- sale lekcyjne wyposażane są w stoliki i krzesełka, które dostosowuje się do wymogów dzieci sześcioletnich. Sprzęt ma zwykle możliwość zmiany wysokości w zależności od wzrostu dzieci.
Radosna szkoła
W celu przystosowania szkół podstawowych na przyjęcie dzieci 6-letnich realizowany jest od 2009 r. przez miasto program Radosna Szkoła, częściowo finansowany z programu rządowego. W ramach programu zrealizowano:
- miejsca zabaw – zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkole - łącznie wyposażonych zostało 66 placówek na kwotę 793 880 zł;
- place zabaw – zgodnie z założeniami programu, place zabaw zostaną wyposażone w sprzęt rekreacyjny dostosowany do potrzeb dzieci 6-letnich zainstalowany na bezpiecznej nawierzchni. W latach 2009-2014 zrealizowano łącznie w 34 szkołach. Łączna wartość inwestycji wynosi 5,2 mln zł, z czego dofinansowano 2,5 mln zł.
W 2014 r. zrealizowano łącznie 11 placów zabaw w różnych szkołach.