Światowy Dzień Konsumenta (World Consumer Rights Day) to międzynarodowe święto obchodzone corocznie 15 marca. Upamiętnia przemówienie prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna Kennedy’ego z 1962 roku. Sformułował on wówczas cztery podstawowe prawa konsumentów do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W Polsce obchodzimy to święto od 2000 roku, na świecie od 1983 roku.
Czytaj też: Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu
W ramach Światowego Dnia Konsumenta przygotowano m.in.:
-
interaktywne narzędzie edukacyjne: konsument.edu.pl
-
wideoczaty z ekspertami przez cały tydzień, codziennie od godz. 12:00 na Facebooku
- praktyczne porady na Twitterze.
Wideoczaty z ekspertami
Przez cały tydzień, od 15 do 19 marca, w godz. 12.00-13.00 można skorzystać z porady prawnej online na oficjalnym profilu na Facebooku Światowego Dnia Konsumenta.
Harmonogram spotkań i tematy rozmów
- Poniedziałek: system ochrony konsumentów,
- Wtorek: finanse (np. inwestycje alternatywne, systemy typu piramida),
- Środa: podróże, eventy i covid-19,
- Czwartek: zakupy stacjonarne,
- Piątek: zakupy w sieci,
W wideoczatach wezmą udział eksperci z:
- Punktu kontaktowego polubownego rozwiązywania sporów
- Europejskiego Centrum Konsumenckiego
- Stowarzyszenia Aquila prowadzącego infolinię konsumencką
- Fundacji Konsumentów prowadzącej centrum e-porad
- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Interaktywna platforma edukacyjna
Strona konsument.edu.pl przypomina portal społecznościowy, na którym pośród normalnych postów pojawiają się oferty-pułapki. Kryją się za nimi potencjalne niebezpieczne sytuacje, np. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, kradzież tożsamości, piramida finansowa.
Na symulatorze w bezpieczny sposób - przechodząc całą procedurę: wybór towaru, konwersację z czatbotem, ustalanie szczegółów płatności i dostawy, wypełnianie formularzy - internauta może się przekonać, gdzie czają się potencjalne zagrożenia. Każda sytuacja zawiera podsumowanie, gdzie użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, dowiaduje się, co sprawdzić, aby nie paść ofiarą oszustwa i gdzie się zwrócić, jeśli do tego dojdzie.
Epidemia koronawirusa wypłynęła na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez internet i dostarczenie paczki pod drzwi. Dlatego warto skorzystać z porad profesjonalistów, aby ustrzec się przed oszustwami w sieci.