Stypendyści w dziedzinie Sztuki wizualne za rok 2020
Paweł Baśnik
Artysta sztuk wizualnych, twórca wielowątkowych cykli malarskich. W swojej twórczości porusza mortualną tematykę i futurologiczne motywy. Mieszka i tworzy we Wrocławiu. Współtwórca magazynu „Przemijam” oraz kolektywów artystycznych: Kościół Nihilistów i Bezimienny.
Opis projektu stypendialnego
Projekt „Panacea” opiera się na stworzeniu cyklu prac malarskich, szeroko eksplorujących wątek nieśmiertelności i transhumanizmu. Oprócz autorskiej techniki malarskiej i nowatorskich środków formalnych, zakres artystyczny projektu wykorzystuje również inne media w poszukiwaniu niestandardowych rozwiązań.
Maciek Bączyk
Urodził się w 1977. Muzyk, artysta wizualny, kulturoznawca. Od 1999 roku nagrywa płyty i koncertuje z zespołami: Robotobibok, Małe Instrumenty, Kristen, Pin Park. Wspólnie z Agą Jarząb tworzy manufakturę audiowizualną kinoMANUAL. Razem realizują filmy, performance, wystawy i warsztaty w Polsce i zagranicą.
Opis projektu stypendialnego
Pocket Cinema (kino kieszonkowe) – to audiowizualna instalacja umożliwiająca wielokanałową projekcję, której źródłem są stare, analogowe rzutniki slajdów. Instalacja wpisuje się w bogatą tradycję awangardy XX wieku, używającej światła – jako głównego medium, często w połączeniu z ruchem, dźwiękiem i geometryczną abstrakcją.
Piotr Blajerski
Urodził się w 1980 roku we Wrocławiu, gdzie mieszka i pracuje. Od 2004 roku studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2011 roku uzyskał tytuł magistra sztuki mediów. Założył i prowadził galerię EMDES, która istniała w latach 2009-2011.
Opis projektu stypendialnego
Projekt jest studium badającym stosunek ludzkości do innego życia, a w szczególności do zwierząt. Proponuje on perspektywę postantropocentryczną jako konstruktywny sposób myślenia, będący jednocześnie odrzuceniem eschatologicznej postawy i wyrazem pokory prowadzącej do zerwania z egoizmem gatunkowym.
Marzena Bobrzecka
Artystka, projektantka urodzona w 1989 roku w Szczawnicy. Od 2018 r. realizuje program studiów doktoranckich na ASP we Wrocławiu. W praktyce artystycznej i zawodowej działa głównie w obszarze grafiki komputerowej, ceramiki i rzeźby oraz wzornictwa przemysłowego. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Opis projektu stypendialnego
„Remisja. Oczekiwanie” to projekt dedykowany wrocławianom dotkniętym skutkami społecznymi i psychologicznymi dermatologicznych chorób autoimmunologicznych. W ramach projektu powstały autobiograficzne grafiki z wykorzystaniem fragmentów obrazów i zdjęć zmienionego chorobowo ciała. Celem autorki było wpłyniecie na zwiększenie świadomości społeczeństwa o chorobach dermatologicznych.
Piotr Butkiewicz
Ur. 7 lipca 1966 r. w Łodzi. Studia w ASP (PWSSP) we Wrocławiu dyplom w roku 1991 w pracowni rzeźby prof. Leona Podsiadłego. Studia Podyplomowe „Przygotowanie do zawodu nauczyciela” na Uniwersytecie Wrocławskim (2012-2014). Zajmuje się rzeźbą, malarstwem i projektowaniem mebli.
Opis projektu stypendialnego
Ideą projektu było wprowadzenie do przestrzeni publicznej (urzędów, szkół, szpitali itp.) obiektów nieutylitarnych, pobudzających wyobraźnię, dających wytchnienie w pogoni za bytem i rutyną codzienności. Powstały drewniane obiekty, o abstrakcyjnych, organicznych kształtach, wykonane z pni drzew pozyskanych z wycinki, bądź powalonych przez wiatr na terenie miasta.
Krystian Truth Czaplicki
Ur. 1984 we Wrocławiu, mieszka i pracuje we Wrocławiu. Prace i recenzje wystaw Krystiana pojawiły się m.in. w magazynie „Artforum”, „Frieze” czy wydawnictwie Taschen. Współpracował z takimi instytucjami jak Bergen Kunsthall w Norwegii, Muzeum Vasarely’ego w Budapeszcie czy Zachętą Narodową Galerią Sztuki.
Opis projektu stypendialnego
W ramach stypendium autor stworzył rzeźby z manekinów i wyciętych laserowo metalowych podstaw. W swoich najnowszych pracach artysta eksploruje nieznane dotąd obszary sztuki współczesnej. Obiekty zostały zaprezentowane w galerii Piktogram w Warszawie podczas Warsaw Gallery Weekend.
Jagoda Dobecka
Urodzona w 1991. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. W 2016 roku ukończyła studia magisterskie na Wydziale Malarstwa i Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Jest członkinią i współzałożycielką grupy Wykwitex.
Opis projektu stypendialnego
Projekt zatytułowany „Świecie! Wąż wieczności łuskami w okrąg Ciebie gniecie”. Symbolem sięgającym daleko wstecz jest przeszywający cały cykl malarski wąż, który w ikonografii chrześcijańskiej jest wcieleniem szatana, zwiastunem klęski, nieszczęścia czy niebezpieczeństwa. Jak wskazuje tytuł projektu, wąż jest zagrożeniem dotychczasowego porządku, przemianą, której się obawiamy.
Tomasz Domański
Urodził się w 1962. Studiował w ASP Wrocław. Jest autorem rzeźb, instalacji, obiektów, performansów, rysunków i fotografii. Artysta pracuje przeważnie z naturalnymi materiałami: wodą, lodem, ogniem, drewnem, słomą, popiołem, metalem, wykorzystując właściwe im procesy. Tworzy filmy i animacje jako integralne elementy wielu realizacji.
Opis projektu stypendialnego
Przy Muzeum Współczesnym Wrocław stanęła Maszyna Czasu – rzeźba miejska. Monumentalna konstrukcja z metalu, lodu i kamienia, w której na oczach widzów dokonuje się przemiana żywiołów.Instalacja postawiona jest ku czci, a jednocześnie na żer czasu. Jej intencją nie jest trwanie, istnieje tylko jako przezroczysty, chwilowy artefakt uświadamiający nam władzę czasu.
Piotr Jędrzejewski
Urodzony w 1964 roku we Wrocławiu. Studia w Katedrze Wzornictwa Przemysłowego PWSSP we Wrocławiu. Dyplom w 1989 roku. Obecnie profesor w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Prowadzi pracownię dyplomującą Projektowania Kinetycznego oraz pełni funkcję kierownika Katedry Wzornictwa. Zajmuje się designem, oraz sztuką kinetyczną.
Opis projektu stypendialnego
„No to leć”. Każdy może się dopatrzeć w tej uskrzydlonej sylwetce czegoś innego. Niektórzy z lekkim niepokojem w głosie komunikują nieśmiało, że ten mój anioł trochę przypomina psa. Właśnie pędzącemu przed siebie psu, z którym codziennie jeździmy na pole za miasto, zazdrościłem w ostatnich miesiącach najbardziej. A że pies ma skrzydła? A kto tak naprawdę wie jak wygląda anioł stróż?
Agata Kalinowska
Artystka pracująca z medium fotografii. W swojej praktyce artystycznej skupia się na mikrohistoriach, prekariacie, historiach osobistych oraz budowaniu narracji fotograficznych.
Opis projektu stypendialnego
YAGA to książka fotograficzna prezentująca queerową perspektywę na kobiecość. Jest esejem wizualnym zbudowanym zarówno w oparciu o impuls fantazji, jak i potrzebę alternatywnych kulturowych przedstawień płci i jej ekspresji.
Monika Konieczna
Ukończyła Wrocławską Akademię Sztuk Pięknych w 2005r. Tworzy niezależne projekty artystyczne. Jest autorką performansów, obrazów, instalacji w przestrzeni, gdzie konfrontuje własną wypowiedź ze specyfiką miejsca. Motyw ogrodu i natury od czasów studiów stanowi centralny motyw jej twórczości. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2012.
Opis projektu stypendialnego
Inspiracją i motywem przewodnim malarskiego projektu Locus Amoenus stał się motyw zielonych „magicznych” miejsc Wrocławia. Szkice i obrazy drzew w w plenerze - we wrocławskich parkach, na skwerach i ulicach – oraz wywiady o nieistniejących już ogrodach posłużyły do pracy nad cyklem obrazów, gdzie szukam nowych sposobów patrzenia na zieleń w kontekście wielkomiejskim.
Piotr Kmita
Ur. w 1981 roku. Absolwent ASP we Wrocławiu. W swej twórczości posługuje się różnego rodzaju środkami formalnymi, których używa do komentowania szerokiego zakresu tematów: począwszy od kondycji świata sztuki, poprzez wątki społeczne i polityczne aż po realizacje inspirowane kulturą popularną.
Opis projektu stypendialnego
Projekt „Czego oczy nie widzą” autorstwa Piotra Kmity, jest fotograficznym portretem Wrocławia wykonanym z punktu widzenia tutejszych krasnali. Na potrzeby projektu wykonanych zostało kilka tysięcy zdjęć, z których wybrane zostały ujęcia z punktu widzenia trzystu sześćdziesięciu pięciu krasnali.
Kasper Lecnim
Ur. 1990 we Wrocławiu. Artysta wizualny. Pracuje indywidualnie oraz w duecie z Irminą Rusicką. Zdarzyło mu się produkować szaliki, organizować przeprowadzki, odśnieżać, zderzać auta i wyzywać na pojedynki dyrektorów instytucji kultury. Współpracuje z Galerią Szarą.
Opis projektu stypendialnego
Domowe roboty ze szczotek i mioteł, wykonane w duchu „Do it yourself”. Drepczą „żwawo, choć raczej nieudolnie” w rytm muzyki. Dookoła pył i gruzy z płyt regipsowych, wyciętych w kształty wykresów ilustrujących poczucie szczęścia.
Zbigniew Makarewicz
Ur. 1940 r. w Wilnie, 1958-1965 studia w PWSSP we Wrocławiu. Artysta plastyk, performer, krytyk sztuki, nauczyciel akademicki. Publikacje i wystawy, prace w zbiorach - w kraju i za granicą. Ostatnio: 2019 – Wnętrze – zewnętrze, WSH Wrocław; 2020 – Nowa normatywność, MWW – Wrocław.
Opis projektu stypendialnego
Forma przestrzenna „Logos – Kosmos – Antropos” . Mikołajowi Kopernikowi w hołdzie. Pole medytacyjne. Realizacja w-g Projektu Z. Makarewicza. 24 elementy (granit) każdy 40x40x20 cm, napisy alfabetem greckim. Wym. 300cm x 300 cm wys. 120cm. Dzieło oferowane do ustawienia w przestrzeni publicznej Wrocławia.
Mariusz Maślanka
Artysta wizualny, absolwent ASP im. E Gepperta we Wrocławiu. W swojej konceptualnej praktyce twórczej poddaje analizie mechanizmy współczesnego kapitalizmu, rozumianego jako sposób organizacji szeroko rozumianej natury. Swoje prace prezentował na wystawach indywidualnych oraz zbiorowych, zarówno w kraju, jak i za granicą.
Opis projektu stypendialnego
Projekt pt. „FrozenEstate” składa się z dwóch serii prac („White Winter”, „Passcode”) wykorzystujących różne, komercyjne systemy ogrodzeń. Obiekty zostały zaprezentowane podczas wystawy „I am you, but stronger” w galerii SIC BWA Wrocław, której towarzyszyła publikacja o tym samym tytule wydana przez BWA Galerie Sztuki Współczesnej we Wrocławiu.
Iwona Ogrodzka
Absolwentka ASP we Wrocławiu (2016), kuratorka galerii MD_S (2015-2016). Rezydentka programu Kultur Kontakt w Wiedniu (2018). Uczestniczka m.in. Przeglądu Sztuki Współczesnej Survival, Biennale Sztuki Zewnętrznej Out of Sth we Wrocławiu oraz Biennale Sztuki Współczesnej w Dreźnie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019) i Prezydenta Wrocławia (2020). Ogrodzka zajmuje się malarstwem i sztuką wideo. Współpraca z innymi artystami i artystkami stanowi bardzo istotną część jej pracy.
Opis projektu stypendialnego
„Zielonożółta chmura dryfuje w naszą stronę”. Urodzona we Wrocławiu Immerwahr, której historia została upamiętniona m.in. przez umieszczenie tablicy pamiątkowej na budynku UW, stała się jednym z ważniejszych symboli pacyfizmu. W swojej pracy zastanawiam się czy możliwe jest precyzyjne określenie motywacji osób, których samobójstwo określane jest jako akt polityczny.
Irmina Rusicka
Artystka sztuk wizualnych, autorka instalacji, wideo i prac badawczych. Absolwentka psychologii i historii sztuki w ramach MISH na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Sztuki Mediów na ASP we Wrocławiu. W swojej praktyce artystycznej zderzała samochody, naprawiała motocykl, robiła gwiazdę akrobatyczną w Mauzoleum Żołnierzy Radzieckich i zbierała pieniądze na zrobienie dziury w budynku instytucji sztuki.
Opis projektu stypendialnego
Praca „Kozioł ofiarny” w ramach stypendium polegała na artystycznej interpretacji mechanizmu kozła ofiarnego oraz towarzyszącym jemu kodom, znakom, emblematom, które historycznie i współcześnie służą do oznaczenia osób nieprzestrzegających zasad danej społeczności.
Łukasz Rusznica
Laureat Sekcji ShowOFF MFK 2012, NAGRODY WARTO 2015 oraz nagrody Griffin Art Space – Lubicz 2017 przyznanej za najlepsze portfolio w ramach MFK 2017. Książka „Subterranean River” zdobyła nagrodę Publikacji Roku 2018. W marcu 2021 razem z Beatą Bartecką opublikowali książkę „How to look natural in photos” z fotografiami pochodzącymi z archiwum IPN.
Opis projektu stypendialnego
„Wszystkie imperia upadną” – w procesie pracy nad tą serią, uświadomiłem sobie że chodzi w mi o poczucie ciągłości. To słodko naiwne przekonanie, że świat jest stały i niezmienny, że rozumiem, czym jest historia i mam przed sobą jakąś przyszłość. Dlatego fotografuję świat bez człowieka, żeby przyzwyczaić się do własnego nieistnienia.
Beata Stankiewicz-Szczerbik
Laureatka stypendiów Ministra Kultury oraz Prezydenta Wrocławia. Aktywność zawodowa: wystawa indywidualna „Kilka Autoportretów Emocjonalnych” - Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2014; The International Exhibition of glass Kanazawa, Japan, 2016; indywidualna wystawa w ramach the Venice glass Week, 2019; New Glass Review 41. The Corning Museum of Glass, 2020.
Opis projektu stypendialnego
Misericordia: miłosierdzie, czułość serca, współczucie, litość, krótki, wąski sztylet służący do dobijania rannego lub konającego przeciwnika. Ambiwalencja uczuć. Dualizm działań. Czym jest miłosierdzie? Połączenie różnych środków artystycznych pozwoliło mi opisać stan nieoczywisty tego pojęcia.
Urszula Śliz
Abstrakcjonistka. Ma w dorobku 90 wystaw w galeriach i muzeach w Polsce i za granicą, jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i instytucjonalnych. Wielokrotna stypendystka. Czerpie inspirację z obserwacji rzeczywistości i nauki, opiera swoją pracę na fundamencie wiedzy, przenosząc pojęcia i teorie, poprzez wizualizację, w sferę sztuki. W 2018 r. uzyskała tytuł dr sztuki.
Opis projektu stypendialnego
Twórczość artystyczną Urszuli Śliz, znamionuje, w zakresie formy i treści, wypowiedź w języku abstrakcji. Zrealizowany projekt zawiera nowe prace, wykonane z wykorzystaniem fotografii, druków cyfrowych, techniki spójnej z koncepcją wyjściową – opartą na przetworzeniu fotografii miasta ze zbioru własnego archiwum.
Antoni Wajda
Artysta wizualny, malarz, rysownik, absolwent wrocławskiej ASP, namiętny pożeracz książek, ze szczególnym naciskiem na powieści Dostojewskiego. Jego satyryczne rysunki i obrazy wrocławianie pokochali z równie wielką namiętnością, co Władimir Putin, który dopiero niedawno, po interwencji, zwrócił obraz z małpą robiącą zdjęcie. Ale czy tak było naprawdę? W przypadku prac Antoniego Wajdy trudno ocenić, co jest rzeczywistością, a co artystyczną kreacją. Laureat plebiscytu 30 Kreatywnych Wrocławia 2019.
Opis projektu stypendialnego
Piramida Kotów Inwestycyjnych ma pokrycie w dolarach. Na szczycie piramidy znajduje się najgrubszy „Oberkot” za 1000 $ palący cygaro (kot ten jest podpisany własnoręcznie przed Jacka Sutryka). Pod „Oberkotem” za 1000 $ znajdują się dwa koty za 500 $, następnie poniżej 4 chude koty za 250 $ każdy.
Urszula Wilk
Malarka; mieszka, pracuje w Księżycach, okolice Wrocławia. W 1986-dyplom-Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Prace artystki znajdują się w kolekcjach Muzeum Miejskiego Wrocławia, Shangyuan Art Museum w Pekinie, Louhu Art Museum, Shenzhen, Dafen Art Museum Shenzhen, Zbiorach Zachęty Dolnośląskiej we Wrocławiu.
Opis projektu stypendialnego
„Bluemetrie – niezależne byty malarskie” – to malarska instalacja wykorzystująca transparentność do zatarcia granicy między rzeczywistością a nierzeczywistością. Tworząca obrazy, które generują nieskończoność w obrębie samych siebie, rozwarstwiając się, nakładając się na siebie - multiplikują przestrzeń.
Jacek Zachodny
Ur. w 1969 roku we Wrocławiu. Absolwent wrocławskiej ASP, studiował również Archeologię na Uniwersytecie Wrocławskim. Tworzy instalacje, obiekty, obrazy, prace wideo, zajmuje się performansem, pisaniem, działaniem w przestrzeni publicznej oraz projektami społeczno-artystycznymi.
Opis projektu stypendialnego
„Odwrócony Korzeń”. W ramach projektu powstała seria 8 filmów wideo, serie zdjęć - Bieżeństwo 2020, cykl 30 obrazów, serie rysunków, liczne teksty. Udały się również przygotowania do akcji „Dom” we Lwowie.Mimo covidowych obostrzeń odbyłem cztery podróże projektowe na Ukrainę, Pomorze, Podkarpacie i Ścianę Wschodnią Polski.
Ewa Zwarycz
Artystka wizualna, malarka, edukatorka. Absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Opolskiego. Stypendystka Prezydenta Wrocławia, Marszałka Województwa Dolnośląskiego i Burmistrza Strasburga. Porusza się w obszarach różnych mediów: głównie malarstwa, ale tworzy także ilustracje oraz instalacje i obiekty. Podejmuje tematykę relacji międzyludzkich oraz psychiki człowieka i jego istnienia w świecie, także tym wirtualnym.
Opis projektu stypendialnego
Narracja projektu „Broken Mirror” oparta jest na osobistej historii. Dotyczy doświadczeń wyniesionych z domu rodzinnego oraz ich wpływu na osobowość, późniejsze dorosłe życie oraz na twórczość. Część ekspozycji zajmują obiekty, w których dobór materiału jest budulcem znaczeń, np. popiół ze spalonych wcześniej pamiątek oraz własne, z różnych powodów odrzucone obrazy.
Justyna Żak
Projektantka, artystka sztuk wizualnych. W pracach inspiruje się głównie motywami zaczerpniętymi z tradycji rzemieślniczych i otaczającej natury wierząc, że poprzez pierwotną więź z przyrodą możemy odpowiedzieć na uniwersalne pytania i potrzeby, które jako twórca wykorzystuje w działaniach artystycznych oraz projektowych.
Opis projektu stypendialnego
Realizacja projektu stypendialnego to zbiór przedmiotów wyposażenia i dekoracji wnętrz ze szkła, dla których inspiracją stały się analogie, wynikające ze struktury procesów projektowania oraz podróżowanie.
Barbara Żłobińska
Artystka wizualna, tworzy instalacje i obiekty, na które przenosi osobistą wrażliwość wobec współczesnych przemian cywilizacyjnych. Ostatnie wystawy: „Bad Trip II” w Mieszkaniu Gepperta, „Dead Snake” w Lipsku, „Quake” w Berlinie, „Zimny Dryf” na Warsaw Gallery Weekend, „I am you but stronger” w BWA SiC!, „Z tej nocy będzie serce” w MWW Wrocław.
Opis projektu stypendialnego
Podczas przedsięwzięcia „Child of Dune” artystka zrealizowała serię przestrzennych dzieł sztuki, które zaprezentowała na wystawie „I am you but stronger” w BWA SiC! we Wrocławiu. Zwieńczeniem projektu było wydanie publikacji, zawierającej reprodukcje fotograficzne prac, inspiracje oraz teksty odwołujące się do wystawy.
Dawid Żynda
W swojej twórczości zajmuje się rzeźbą ceramiczną, instalacją, projektowaniem form użytkowych, technologią ceramiki. Brał udział w ponad 30 wystawach krajowych i międzynarodowych, m. in. w Austrii, Niemczech, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Łotwie, Litwie, Słowenii, Irlandii.
Opis projektu stypendialnego
„Teoria Wszystkiego” - translacja świata fizyki na działania artystyczne poprzez analizę procesów technologicznych w obszarze ceramiki unikatowej, polegająca na realizacji autorskiego cyklu form rzeźbiarskich oraz instalacji artystycznych inspirowanych zjawiskami fizycznymi oraz kosmosem.