Jak stworzyć produkt, który się sprzeda, czyli budowanie produktu pod potrzeby odbiorcy

, ,

Henry Ford mawiał, że gdyby zapytał ludzi, czego potrzebują, to odpowiedzieliby, że szybszych koni. Michał Dusiński podkreśla, że nie taka jest droga do innowacji. Ważne są potrzeby klienta, ale często te nieuświadomione.

W tym odcinku posłuchasz o:

  • wchodzeniu na rynek z innowacją
  • planowaniu pracy nad produktem w startupie, w tym pod kątem planowania budżetu
  • realizacji modelu biznesowego przy zachowaniu zwinności i elastyczności
  • walidacji produktu oraz piwotach

Czy czekać z wyjściem na rynek, aż nasz produkt będzie gotowy? Nasz ekspert ma wrażenie, że żyjemy w czasach niedokończonych produktów i w przypadku startupu warto zasięgnąć opinii choćby tzw. early adopters, aby sprawdzić, co w naszym produkcie zadziała, a co nie, oraz w którą stronę powinniśmy go rozwijać.

Nie da się bowiem przewidzieć, czy świat potrzebuje naszej innowacji bez testowania i walidacji z rynkiem docelowym. To jednak sprawia, że pokazujemy nasz produkt już na wczesnym etapie jego powstawania. Nasz ekspert uważa, że to żaden problem, wręcz przeciwnie – najprawdopodobniej nie jesteśmy jedynym zespołem na świecie, który próbuje rozwiązać dane zagadnienie, a im szybciej pokażemy światu, że to my to potrafimy, tym lepiej dla naszego biznesu.

Patrząc od strony wytwórczej, strategia naszego startupu powinna być budowana na wartościach biznesowych i celach, które chcemy osiągnąć, a nie funkcjonalnościach produktu. Takie podejście systematyzuje pracę nad projektem, pozwala nadawać priorytet poszczególnym zadaniom i pokazuje, dokąd zmierzamy, nie musimy wiedzieć, jak tam dotrzemy. Według naszego eksperta budowanie bardzo szczegółowej strategii często jest marnotrawstwem czasu, bo w trakcie weryfikacji i testowania może się okazać, że w naszych planach powinny nastąpić zmiany.

Piwot

w biznesie często jest zupełną rewolucją. Problemem startupów jest wiara i przywiązanie do swojego pomysłu, bez jednoczesnego zważania na wyraźne sygnały i potrzeby zmian. Takie ślepe podążanie za swoim pomysłem może się skończyć porażką i zmarnowaniem kapitału, który posiadamy.

Jak zaplanować budżet na rozwój startupu, aby cały czas zachować elastyczność i gotowość na piwoty? Przede wszystkim należy się nastawić na to, że zmiany po prostu będą. Dobrze jest rozbić projekt na małe kroki, zamiast budować wielki plan, i po każdym małym kroku weryfikować naszą końcową wizję – czyli budować MVP, aby zobaczyć czy w ogóle warto w tę stronę iść, bo za chwilę może się okazać, że jakakolwiek zmiana będzie dla nas bardzo kosztowna. Już teraz dostępne są liczne narzędzia, które mogą nam w tym pomóc – nie tyle w stworzeniu prawdziwego produktu, co jego odpowiednika i weryfikacji jego użyteczności (jak chociażby User Story Mapping).

Startup to nie jest zazwyczaj instytucja, która ma nieograniczone środki finansowe, dlatego warto zachować elastyczność w budowaniu produktu, aby ograniczyć ryzyko ich zmarnowania. Zwinne metodyki, mimo iż kojarzą się głównie z produkcją sowtware’u, nadają się do wszystkich rodzajów projektów. Tzw. agile zakłada bowiem, że mamy plan, ale ten plan może się zmienić i co więcej nie ma w tym nic złego.

Nie ma jednak jednej recepty na jednorożca. Michał Dusińki mówi: „testuj i odkrywaj”. W startupach bowiem nie chodzi o wytwarzanie, tylko o odkrywanie i tworzenie rozwiązań dla realnych problemów.

Startup Starter – wiedza, inspiracje, porady. Podcasty

Prowadzisz startup? Chcesz rozwijać swój biznes, szukasz wiedzy, inspiracji i porad eksperckich, które pomogą przygotować się na kolejne wyzwania? Na te pytania odpowie Startup Starter. Podcasty będą publikowane w każdy czwartek od 15 kwietnia br.