Nowa aplikacja ułatwi podróże

,

Na początku stycznia będzie dostępna nowa aplikacja do planowania podróży transportem miejskim i płatności za te usługi. Nazywa się Mobill i powstaje w ramach nowego systemu dystrybucji biletów, który od marca wprowadzi Mennica Polska.

Pierwszą funkcją nowej aplikacji będzie multimodalny planer podróży „door to door” – „od drzwi do drzwi” oraz możliwość zapłaty za całą podróż od razu.

– Bez przechodzenia do innych, zewnętrznych aplikacji do płatności, bez zastanawia, jak nazywa się przewoźnik, z którym pojedziemy. Aż w końcu z uwzględnieniem komunikacji miejskiej, pociągów Kolei Dolnośląskich, rowerów miejskich, wypożyczalni aut elektrycznych, po taksówki, a nawet Ubera – wylicza Mariusz Gasek, prezes firmy Solid Solutions, która ją tworzy.

Zaplanuj podróż „door to door” – „od drzwi do drzwi”

Aplikacja zlokalizuje nas po pozycji GPS. Domyślnie będzie proponować podróż komunikacją miejską, ale gdyby miejsce podróży będzie oddalone od przystanków, pokaże też inne warianty dojazdu. System zapamięta również nasze preferencje. Jeśli ostatnio jechaliśmy np. rowerem miejskim, w kolejnej podróży również go zaproponuje. Pasażer w ogóle nie musi znać komunikacji miejskiej. Dostanie pełny plan, z liczbą przesiadek i możliwością zapłaty.

 – Płatność za tę podróż załatwimy telefonem w jednym miejscu, cena będzie całościowa. Przy części usług, jak przejazd autobusem albo pociągiem, aplikacja zapłaci za bilet natychmiast, w przypadku np. Ubera, gdzie nie będziemy znać przed podróżą ostatecznej ceny, aplikacja Mobill zablokuje szacowane środki na karcie – wyjaśnia Mariusz Gasek.

Co istotne, nie wymaga to skomplikowanych umów i wymiany informacji między przewoźnikami. – Nie jest to wspólny bilet, tylko bilet łączony. Nie mówimy przewoźnikom „integrujmy się”, tylko mówimy: to my sprzedamy ten bilet, tylko pozwól nam to zrobić – dodaje twórca aplikacji.  

Planer i portfel do płatności to nowoczesne rozwiązanie, które będzie działać jako pierwsze we Wrocławiu, ale twórcy już pracują nad jego rozszerzeniem na inne miasta w Polsce.

Beacony w tramwajach i autobusach

Miasto Wrocław, aby jeszcze mocniej ułatwić płatności za podróże, zleciło rozszerzenie aplikacji o możliwości płatności „ad hoc”.

– Planera podróży używają ludzie, którzy nie znają komunikacji miejskiej. Ale jest też mnóstwo osób, które korzystają z niej codziennie. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom, chcemy zaoferować taka formę zakupu, aby był jak najprostszy i najszybszy za pomocą maksymalnie dwóch przycisków – mówi Mariusz Gasek.

Dlatego w tramwajach i autobusach MPK i u innych przewoźników instalowane są beacony – to małe nadajniki wykorzystujące technologię Bluetooth, których sygnał odbierają aplikacje na smartfonie. Dzięki temu po włączeniu aplikacji system od razu wie, gdzie jesteśmy i jaki jest taryfikator. Beacony pojawią się również u przewoźników kolejowych. Tylko tam opłata będzie wymagała zaznaczenia przystanku docelowego lub odbicia się w czytniku „check out”, co zakomunikuje wyjście z pociągu. Wrocław będzie pierwszym miastem, które komunikacja miejska w pełni będzie objęta beaconami.

Aplikacja Mobill umożliwi również śledzenie ciekawych wydarzeń w mieście. Będzie tam dostępny specjalny informator. Mobill ma działać od stycznia, a na pełnych obrotach od marca, gdy wejdzie w życie nowy system dystrybucji biletów we Wrocławiu.

– Aplikacja Mobill jest unikalnym rozwiązaniem, które powstało dzięki integracji usług miejskich w ramach rozwoju idei Smart City Wrocław. To nowoczesne narzędzie skierowane do mieszkańca podnosi jakość i komfort życia, ale również pozwala zaoszczędzić czas – mówi Robert Bednarski, dyrektor Biura Zarządzania Projektami w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

Pomysły na rozwój

Twórcy mają mnóstwo pomysłów na udoskonalanie i rozszerzanie jej funkcjonalności. Zapowiadają możliwości płatności za parking, taryfikator best price. Tak by podróżny nawet za jednorazowe przejazdy przez 30 dni nie zapłacił więcej niż za bilet miesięczny. W planach jest również portfel z punktami lojalnościowym, gdzie za regularne podróże będziemy mogli zdobyć zniżki do zoo, czy aquaparku.

–  Te wszystkie ułatwienia mogą spowodować, że komunikacja miejska pozyska nowych klientów, których do tej pory odstraszało planowanie podróży czy logistyka związana z płatnościami. Teraz będzie to łatwiejsze – podsumowuje Mariusz Gasek z Solid Solutions.