Jak tworzyć dobry marketing w startupie?

,

Jak twierdzi nasza ekspertka, marka to nie tylko slogan, a marketing nie jest sztuką dla sztuki. To twarz firmy, to co ją wyraża, a piękno i ładne rzeczy mają marketingowi tylko towarzyszyć.

W tym odcinku posłuchasz o:

  • roli marketingu w startupie
  • marce, strategii komunikacji oraz jej odbiorcach
  • narzędziach marketingowych wspierających sprzedaż i/lub budowanie wizerunku marki
  • budowaniu zespołu marketingowego/kompetencji marketingowych w startupie
  • współpracy na linii marketing-sprzedaż

Marketing to dziś branding – budowanie marki. Musi mówić prawdę, powinien pokazywać to, co jest w DNA naszego biznesu. Klaudia Szajdecka podkreśla, że marketing to nie jest opakowanie, promocja, bannery czy zniżki – marka to jest produkt, który ma określone korzyści funkcjonalne i emocjonalne, to osobowość firmy, to wyrażenie naszych wartości. Aby stworzyć dobrą markę, ważna jest otwartość, chęć rozwoju, aktywne słuchanie i szukanie oraz ewentualna zmiana kierunku, akceptacja, że coś działa nieskutecznie i odpowiednia reakcja.  Szczególnie startup powinien szukać nowych ścieżek, bo stare się szybko dezaktualizują. Ostatnie dwa lata to pięćdziesiąt lat do przodu w marketingu, zupełnie nowe narzędzia i nowa rzeczywistość.

O marce powinniśmy świadomie myśleć od samego początku, już w momencie powstania idei oraz naszej komunikacji z rynkiem. Ważna jest też autentyczność – im bardziej prawdziwe i szczere działania podejmujemy, tym lojalniejsi są nasi klienci.

Marketing w startupie

Czy i jak tworzyć marketing w startupie? Według naszej ekspertki, bez budowania swojej marki i społeczności wokół niej startup nie ma szans na sukces. Z reguły klienci bardziej wierzą firmom, które już istnieją na rynku od dłuższego czasu – startup swoją pozycję musi dopiero wypracować. To, co na pewno zadziała w przypadku młodej marki, to właśnie budowanie społeczności, polecenia – tzw. referral  marketing, współpraca z influencerami, czy poczta pantoflowa.

Wśród narzędzi, z których każdy startup powinien korzystać, Klaudia Szajdecka wymienia dobrze przygotowaną stronę internetową, która jest wizytówką naszej firmy, SEO wspierające promocję i dostarczające wartościowe dane oraz media społecznościowe, przy czym bardzo ważne jest, aby pamiętać o naszej grupie docelowej – nie musimy być w każdych mediach społecznościowych, albo nie w każdych z takim samym zaangażowaniem. Narzędzia są w końcu tylko narzędziami do osiągania celów. Według naszej ekspertki, częstym błędem firm jest to, że używają wielu modnych, popularnych narzędzi, ale nie potrafią z nich korzystać i wyciągać 100% z ich funkcjonalności. Jest to bardzo ważne nie tylko dla osiągania naszych celów, ale też dla szacowania budżetów marketingowych. Narzędzi jest bowiem bardzo dużo, a w marketingu najważniejsza jest efektywność działań – czyli nie posiadanie narzędzia, a umiejętność jego używania powinna być kluczowa. I tak właśnie powinien być marketing w startupie oceniany – nie za narzędzia, a ilość leadów, konwersję, liczbę klientów.

Według naszej ekspertki błędem jest też myślenie, że wszyscy się znamy na marketingu. Startupy często robią marketing przy okazji, a takie podejście przyniesie proporcjonalne do tego rezultaty. Warto pamiętać, że dział marketingu nie zawsze musi być kompetencją wewnątrz firmy – czasami lepiej jest skorzystać z doświadczonych agencji, które przynajmniej na początku poprowadzą nasz marketing. Wraz z rozwojem firmy, w startupie powinien jednak rozwijać się dział marketingu.

Marketing a sprzedaż

A jaka jest relacja marketingu i sprzedaży w startupie? Klaudia Szajdecka twierdzi, że to właściwie jedność i te działy powinny bardzo blisko współpracować: wspólnie definiować, co jest dla nich celem, co jest dla nich leadem, jak razem chcą pozyskiwać klientów. Wtedy startup ma dużą szansę na sukces.

Startup Starter – wiedza, inspiracje, porady. Podcasty

Prowadzisz startup? Chcesz rozwijać swój biznes, szukasz wiedzy, inspiracji i porad eksperckich, które pomogą przygotować się na kolejne wyzwania? Na te pytania odpowie Startup Starter. Podcasty będą publikowane w każdy czwartek od 15 kwietnia br.