Jak podbić rynek w USA. Oni to wiedzą [STARTUP WROCŁAW: EWOLUCJE]

,
Materiały ARAW

Od czego zacząć swoją działalność w USA, na co uważać i jak przekonać do swojego produktu amerykańskich klientów. O tym wszystkim opowiedzą prelegenci podczas konferencji Startup Wrocław: Ewolucje – American Dream.

Konferencja rozpocznie się 14 czerwca o godz. 17.30 w Kinie Nowe Horyzonty. Bilety kosztują jedynie 15 zł. Wydarzenie będzie prowadzone w języku angielskim.

W czasie konferencji wystąpią m.in. przedstawiciele wrocławskich startupów, które rozwijają swoją działalność za oceanem. Prezentację pt.” Amerykański sen kontra polskie oczekiwania” wygłosi Piotr Śliwiński, jeden z twórców aplikacji Explain Everything. Służy ona do tworzenia oraz przeglądania multimedialnych prezentacji edukacyjnych, została pobrana ponad 10 mln razy, a ma ponad milion aktywnych użytkowników.

Jednym z największych klientów wrocławskiego startupu jest Los Angeles Unified School District (LAUSD), czyli drugi co do wielkości dystrykt szkolny w Stanach Zjednoczonych. Polską aplikację zainstalowano tam na większości z 80 tys. tabletów, których uczniowie używają w szkołach.

Poznaj panelistów Startup Wrocław: Ewolucje – American Dream

Poszukaj wspólnika w Stanach

- Naszą działalność w USA zaczynaliśmy od programu do animacji PhotoPuppet, który nie był zaprojektowany dla żadnej określonej grupy użytkowników,  a raczej dla bliżej nieokreślonej grupy ludzi zajmujących się tworzeniem filmików. To utrudniało promocję oraz zainteresowanie kogokolwiek naszym programem – opowiada Piotr Śliwiński z Explain Everything. -  Nawiązanie współpracy z Reshanem Richardsem, naszym obecnym amerykańskim wspólnikiem, umożliwiło ustalenie grupy docelowej, dostosowanie do niej naszego rozwiązania oraz rozpropagowanie wśród niej Explain Everything - już w formie interaktywnej tablicy opartej na silniku animacyjnym – dodaje Śliwiński.

Na to, że działalność w Stanach Zjednoczonych warto zacząć od kontaktu z odpowiednimi osobami zwraca również uwagę Andrzej Jończyk – kolejny z prelegentów konferencji, a na co dzień współtwórca firmy VR Global.

Wrocławianie oferują rozwiązania z zakresu technologii wirtualnej sprzedaży, a ich klientami są topowi nowojorscy deweloperzy współpracujący z nimi architekci i agencje marketingowe.

- Rozwijanie firmy w USA radziłbym zacząć od znalezienia partnera, wspólnika, wysoko postawionego pracownika, który jest Amerykaninem i przebywa na miejscu. Nikt kto nie robił interesów w Stanach nie zna bowiem dokładnie specyfik tamtego rynku. Tam się inaczej komunikuje, działają inne mechanizmy, jest inna kultura biznesu – podkreśla Andrzej Jończyk, który działalność VR Global za oceanem budował razem z kuzynem. - Dobra wiadomość jest taka, że w ośrodkach technologicznych takich jak rejon zatoki San Francisco czy Nowy Jork wciąż znajdziemy sporo chętnych ludzi do robienia biznesu. Większość będzie chciała jednak otrzymać nie tylko pensje, ale i opcje na udziały w firmie – zaznacza Andrzej Jończyk.

Paweł Wieczyński - kolejny prelegent konferencji Startup Wrocław: Ewolucje - American Dream i prezes spółki PiLab mówi z kolei: - Działalność w Stanach jest bardzo kosztowna. Moim zdaniem nie warto więc za wcześnie inwestować w zespół sprzedażowy, bo łatwo o false start. Nie żałuję, że jako firma, poświęciliśmy mnóstwo czasu na zbadanie tamtego rynku i na znalezienie niszy, w której nasz technologia gwarantuje nam największą przewagę. Gdybyśmy mieli zaczynać jeszcze raz, na pewno powtórzylibyśmy ten proces i to samo doradzamy tym, którzy chcą zaistnieć na trudnym i wymagającym (ale też wartym miliardy dolarów) rynku rozwiązań klasy Enterprise.

PiLab ma w USA spółkę - córkę DataWalk, która rozwija technologię o tej samej nazwie. Pomaga ona dużym przedsiębiorstwom zarządzać ogromnymi zbiorami danych. Za rozwój firmy w Stanach odpowiada głównie Chris Westphal, który do zespołu dołączył we wrześniu ubiegłego roku. - Chris to ekspert z najwyższej półki jeżeli chodzi o obszar analityczny służb mundurowych i wywiadowczych. Jest cenionym autorem książek z tego obszaru, a do tego praktykiem, który stworzył oprogramowanie i firmę Visual Analytic. Kilka lat temu została przejęta z sukcesem przez koncern Raytheon - opowiada Paweł Wieczyński. 

Zabezpiecz się

Tomasz Szarek, partner w kancelarii SDZLEGAL SCHINDHELM (obsługuje m.in. działający w Stanach wrocławski startup Clearcode oraz ich spółkę córkę Piwik PRO), radzi, by przed wejściem na rynek amerykański poważnie rozważyć formułę inwestycji. - Z doświadczenia naszych klientów wynika, iż utworzenie lokalnego podmiotu jest najlepszym rozwiązaniem, przynajmniej na początkowym etapie działalności. Kolejną kwestią jest także odpowiednie zabezpieczenie prawne umów zawieranych z klientami, w szczególności na wypadek problemów z dochodzeniem należności z tytułu świadczonych usług – podkreśla Szarek.

Przedstawiciel SDZLEGAL SCHINDHELM dodaje: -  Mając na uwadze opisane powyżej problemy, kluczową kwestią jest dobór profesjonalnego doradcy prawnego, który będzie wspierał nas począwszy od etapu zawiązywania działalności, poprzez prawne aspekty kształtowania relacji z klientami, na ewentualnym dochodzeniu należności kończąc.

Kup bilet na konferencję Startup Wrocław: Ewolucje – American Dream

W czasie konferencji Startup Wrocław Ewolucje – American Dream, panel dyskusyjny pt. ”Amerykański sen, czy koszmar – jak podbić amerykański rynek i przetrwać”.

Organizatorem konferencji jest Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Jej partnerem został Konsulat Generalny USA w Krakowie, partnerem merytorycznym firma KPMG, partnerem instytucjonalnym Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Inteligentny Rozwój. a sponsorami firmy: BNY Mellon (sponsor złoty) JLL, SDZLEGAL SCHINDHELM (sponsorzy srebrni) oraz Amazon (sponsor brązowy).