Wrocławski startup podbija międzynarodowe targi technologii edukacyjnej BETT Show w Londynie

Niekończąca się kolejka do stoiska, wzrost liczby pobrań aplikacji oraz subskrybentów nowej platformy Explain Everything (Objaśnij Wszystko) – to kolejny sukces wrocławskiego startupu. Po osiągnięciu prawie 3 mln pobrań aplikacji, nowa oferta spółki przedstawiona została na największych na świecie targach technologii edukacyjnej BETT Show w Londynie i podbiła serca gości z całego świata!

Explain Everything to prosta w obsłudze interaktywna tablica do nagrywania animowanych prezentacji. Aplikacja umożliwia tworzenie slajdów z wykorzystaniem zaimportowanych obrazków, zdjęć, filmów, plików dźwiękowych, dokumentów PDF czy zrzutów ekranu, przy jednoczesnym prowadzeniu narracji. Program jest dostępny na wszystkie systemy operacyjne – iOS, Android oraz Windows 8.1.

Interaktywna tablica z Polski podbiła Londyn 

Ogromną popularność polskiej aplikacji potwierdza zaproszenie do prestiżowego programu BETT Futures, selekcjonującego najbardziej obiecujące startupy z całego świata. Polakom przydzielono stoisko na największych na świecie londyńskich targach edukacyjnych BETT Show. Do stolicy Anglii pojechała 8-osobowa reprezentacja firmy: sześciu Polaków oraz dwóch Amerykanów z nowojorskiego oddziału spółki.  Przez cztery dni targów (20-23 stycznia 2016) autorzy programu prezentowali nową ofertę. 

– Popularność naszego stoiska oraz liczba nauczycieli i szkolnych administratorów IT, chcących podpisać subskrypcję na dostęp do naszego nowego rozwiązania, potwierdziły skuteczność obranej przez nas strategii działania. Chcemy zostać najpopularniejszą na świecie aplikacją z segmentu programów do współpracy, prezentacji i przygotowywania materiałów edukacyjnych – zapowiada Piotr Śliwiński, CTO Explain Everything. Patrząc na postęp, jaki startup osiągnął na przestrzeni kilku lat, plany te są jak najbardziej realne. 

Międzynarodowa premiera polskiego, edukacyjnego YouTube’a

Sukcesy spółki zmotywowały jej partnerów do rozszerzenia działalności – postanowili zbudować portal internetowy i zrobić nowe wersje aplikacji na wszystkie systemy. Inicjatywa zyskała wsparcie finansowe międzynarodowych inwestorów: czeskiego Credo Ventures, warszawskiego RTAventures VC i nowojorskiego New Europe Ventures.

– Dzięki wsparciu inwestorów stworzyliśmy nie tylko nową, kolaboracyjną wersję Explain Everything, ale także stronę do przechowywania i popularyzacji projektów opracowanych w programie – podkreśla Bartosz Gonczarek, CEO Explain Everything. 

Portal internetowy, dostępny pod adresem: https://discover.explaineverything.com/  przypomina edukacyjnego YouTube’a. Przy pomocy platformy internetowej nauczyciele z całego świata mogą dzielić się stworzonymi w Explain Everything prezentacjami i wspierać się w kształceniu uczniów. Premiera portalu miała miejsce podczas londyńskich targów. 

Korporacyjne reorganizacje i historia jednego Tweet’a

Pierwsze próby stworzenia prostego programu do animacji podjęto już w 2008 roku. Śliwiński czekając na kolejną reorganizację w korporacji, postanowił zrobić coś ciekawszego niż tylko programy biznesowe. Chcąc zekranizować słuchowiska, które tworzył jeszcze za czasów studenckich, przetestował kilka programów. – Stwierdziłem, że są one zbyt trudne w użyciu i odciągają uwagę od procesu twórczego, zmuszając do zajęcia się techniką. Dlatego postanowiłem napisać własną aplikację – opowiada pomysłodawca Explain Everything. 

W tym samym czasie kolejna reorganizacja w korporacji trafiła na Gonczarka, który postanowił w końcu skierować swoje działania na rozwijanie własnych pasji. Można powiedzieć, że Polaków połączyła przewidywalna korporacja, dzięki czemu założyli w kwietniu 2010 firmę MorrisCooke. Zatrudnili kilku programistów, a w planach mieli tworzenie aplikacji na iPady i iPhony. 

Gdy świat zachwycał się dopiero co wprowadzonym na rynek iPadem, Gonczarek i Śliwiński z entuzjazmem przedłożyli w App Store PhotoPuppet – aplikację do animacji, pozwalającą na rejestrację, edytowanie i odtwarzanie ruchów postaci na ekranie iPada. Niestety nie odniosła sukcesu. Po miesiącu miała zaledwie 50 pobrań. 

Założyciele MorrisCooke nie zamierzali składać broni. Próbując różnych sposobów na popularyzację aplikacji natrafili na entuzjastyczny post na Twitterze. Produktem zainteresował się amerykański nauczyciel i naukowiec Reshan Richards. Badacz pomógł w rozwoju aplikacji, usprawnieniu układu interfejsu i zaprojektowaniu kolejnych funkcji. Stał się też partnerem biznesowym polskich startupowców. 

19 sierpnia 2011 roku Explain Everything została zaakceptowana przez Apple’a i… odniosła natychmiastowy sukces w jego amerykańskim sklepie. W ciągu czterech miesięcy od premiery pobrano ją 10 000 razy. Po roku sprzedaż wzrosła do 100 tysięcy, po dwóch latach – ponad pół miliona, a po trzech – 1,3 miliona. 

W kwietniu 2015 firma została inkorporowana w Stanach Zjednoczonych jako Explain Everything Inc., a w Polsce jako Explain Everything sp. z o.o. Zatrudnia 45 osób w biurze we Wrocławiu oraz 5 w nowojorskim oddziale spółki. 

Polski Kopciuszek w 95% duńskich szkół, oraz na 13% szkolnych tabletów w USA! 

Mimo że aplikację pobrały już prawie 3 miliony ludzi na całym świecie, w Polsce nadal jest ona mało znana. Największą popularnością cieszy się w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie i Danii. W tej ostatniej pod koniec 2015 roku Explain Everything podpisało 3-letnią umowę subskrypcyjną, zapewniającą dostęp do aplikacji większości uczniom w tym kraju. W Australii program jest dostępny aż na 80% iPadów używanych w szkołach. 

Nikła rozpoznawalność Explain Everything na rodzimym rynku niestety nie dziwi. W polskich szkołach wciąż brakuje dostępu do nowoczesnych technologii, a urządzenia mobilne bardziej służą dzieciom i młodzieży do rozrywki niż edukacji. Problem jest też w ograniczonym dostępie do Internetu. Również nauczyciele są mniej chętni do wykorzystywania nowinek technologicznych w procesie nauczania. – Mamy jednak parę pomysłów, aby także polscy uczniowie i nauczyciele objaśniali wszystko – zapowiada Śliwiński.