Przyjęto, że wdrożenie Standardów wpłynie na powstanie większej liczby obszarów miejskich przyjaznych pieszym. Poprawi również atrakcyjność miejsc istniejących, co z kolei przyczyni się do wzrostu liczby i jakości kontaktów społecznych.
Standardy a Polityka Mobilności
Standardy są narzędziem realizacji Wrocławskiej Polityki Mobilności, w celach dotyczących:
- rozwijania systemu transportowego bez barier dla ruchu pieszego,
- zapewnienia priorytetu ruchu pieszego w centrum miasta,
- powiększania stref dla pieszych, szczególnie w centrum miasta,
- ochrony przestrzeni przeznaczonych dla pieszych przed zajmowaniem ich na inne cele,
- zapewnienia przyjaznych dojść pieszych do przystanków transportu zbiorowego oraz węzłów integrujących różne środki transportu,
- zapewnienia odpowiedniej szerokości chodników i przejść dla pieszych,
- dążenia do zapewnienia pieszym poczucia bezpieczeństwa,
- dbania o odpowiedni standard i estetykę nawierzchni chodników i ciągów pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem wygody i bezpieczeństwa przemieszczania się osób o różnym stopniu sprawności,
- dostosowania drogowej sygnalizacji świetlnej do potrzeb pieszych, w tym seniorów i osób niepełnosprawnych,
- preferowania w obrębie skrzyżowań i węzłów komunikacyjnych przejść w poziomie terenu.
Rozwój ruchu pieszego w zgodzie ze środowiskiem
Celem Standardów jest określenie wymagań jakie powinna spełniać przestrzeń publiczna Wrocławia, by stworzyć optymalne warunki rozwoju ruchu pieszego. Cel ten powinien być osiągnięty poprzez zwiększenie komfortu oraz bezpieczeństwa korzystania z infrastruktury dedykowanej ruchowi pieszemu oraz eliminację barier architektonicznych i urbanistycznych.
Jakość środowiska miejskiego i komfort życia mieszkańców w dużej mierze są zależne od sposobu gospodarowania wodą opadową i zielenią. Dlatego wiele miejsca w Standardach poświęcono dbałości o środowisko naturalne. Wskazuje się rozwiązania wspomagające retencję i naturalny obieg wody oraz tworzących nowe i odbudowujące istniejące korytarze ekologiczne.