DLA WSZYSTKICH:
- ŁADNIEJ I WYGODNIEJ: dzięki przeznaczeniu środków na lokalne inwestycje poprawi się stan lokalnych dróg i ich najbliższego otoczenia.
- BEZPIECZNIEJ: nielegalne parkowanie – zwłaszcza w obrębie skrzyżowań – pogarsza widoczność uczestników ruchu i zwiększa niebezpieczeństwo; szczególnie zagrożone są dzieci, których nie widać zza zaparkowanych aut.
- ZDROWIEJ: dzięki zmniejszeniu natężenia nawet o ok. 30%, mieszkańcy narażeni będą na znacznie mniej hałasu i zanieczyszczeń. Więcej będzie przestrzeni na zieleń miejską.
- SPOKOJNIEJ: dzięki zmniejszeniu ilości samochodów trzymanych „na wszelki wypadek”, większa część użytkowników, która korzysta z alternatyw transportowych – podróży pieszych (na krótkie dystanse), transportem publicznym lub rowerem; okolica zmienia swój charakter i staje się bardziej przyjazna.
DLA KIEROWCÓW
- MNIEJSZE KORKI: na podstawie badań szacuje się, że w obszarach śródmiejskich, w których występuje znaczący deficyt miejsc postojowych (tj. brakuje choćby pojedynczych miejsc przy każdej ulicy), ruch generowany przez kierowców poszukujących wolnego miejsca stanowi co najmniej 30% ruchu ogólnego.
- OSZCZĘDNOŚĆ CZASU: zarówno poszukiwanie darmowego miejsca, jak i konieczność dojścia z odległych miejsc do punktów docelowych, to utracony czas – w skali roku to wiele godzin. SPP działa ok. 250 dni w roku (ilość dni roboczych), przez 9 godz. dziennie, tj. łącznie 2250 godzin w roku. Abonament mieszkańca kosztuje 100 zł. Koszt jednej godziny prawa do postoju to mniej niż 5 gr. Czy nasz komfort i czas nie jest tego wart?
- OSZCZĘDNOŚĆ PIENIĘDZY: nie krążąc wokół punktu docelowego oszczędzamy często dużo więcej w paliwie, niż wynosi opłata parkingowa (50 gr za pierwsze 20 min.).
DLA PIESZYCH
- DOSTĘPNOŚĆ: w wielu miejscach osoby o ograniczonej sprawności ruchowej: starsze, niepełnosprawne, poruszające się na wózku, z wózkiem itd. nie mają możliwości przejścia chodnikiem – tak gęsto zaparkowane są pojazdy.
- WARTO WIEDZIEĆ: demografia jest nieubłagana; podobnie statystyki ilości samochodów we Wrocławiu. Te dwie tendencje oznaczają jedno: coraz większa część wrocławian każdego roku jest wykluczana z normalnego funkcjonowania w przestrzeniach publicznych.
- STAN CHODNIKÓW I ZIELEŃCÓW: chodniki nie są technicznie przystosowane do przenoszenia ciężarów powyżej 1 tony. Postój pojazdów prowadzi do ich szybkiej degradacji. Z kolei zieleń stanowi najważniejszy element zwiększający atrakcyjność ciągów pieszych, chroniąc ich użytkowników przed zanieczyszczeniami i hałasem ruchu miejskiego.
DLA LOKALNYCH PRZEDSIĘBIORCÓW
- DOSTĘPNOŚĆ: w wielu miejscach funkcjonalnego śródmieścia Wrocławia przez większą część dnia zajętość miejsc postojowych wynosi 100%; jakie szanse na znalezienie miejsca ma potencjalny klient sklepu lub punktu usługowego?
- WIĘKSZA ROTACJA: w obszarach, w których wprowadzona jest strefa płatnego parkowania, klientom bardziej zależy na czasie. Są nastawieni na załatwienie sprawy i efektywnie wykorzystują zarówno swój czas, jak i obsługi punktów, do których się udają.