wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:00

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2021
  6. Jaka będzie uchwała krajobrazowa?
  7. Pytania i odpowiedzi
Znaki zapytania na niebieskim tle, grafika ilustracyjna. Wrocław Rozmawia
Znaki zapytania na niebieskim tle, grafika ilustracyjna.

Aby nakreślić tło konsultacji, przygotowaliśmy najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi na nie – zapoznaj się z ich treścią.

Dlaczego tak długo musieliśmy czekać na propozycję uchwały?

Prace związane z przygotowaniem uchwały obejmowały: przeprowadzenie analiz, zdefiniowanie pojęć w słowniku, ustalenie i wdrożenie systematyki pracy, doprecyzowanie zapisów, analizę legislacyjną itd.

Potrzeba sporo czasu na opracowanie detalicznych przepisów, porządkujących sposób umieszczania tablic i nośników reklamowych, małej architektury i ogrodzeń w przestrzeni publicznej na terenie całego miasta (czyli na obszarze o powierzchni 29 282 ha). Warto zauważyć, że prace nad uchwałą dotyczącą Parku Kulturowego Stare Miasto (210 ha), przyjętą w 2014 r., trwały ponad rok. Inne duże miasta w Polsce także potrzebowały sporo czasu na przygotowanie projektów uchwał krajobrazowych. 

Jakie będą dalsze kroki, po zakończeniu konsultacji społecznych, związane z wdrażaniem uchwały?

Najpierw zostaną rozpatrzone wszystkie uwagi złożone do 24 maja br. do projektu uchwały. Trudno przewidzieć, ile ich będzie i ile czasu zajmie ich analiza. 

Następnie projekt, wraz z listą uwag nieuwzględnionych, przedstawiony zostanie radnym miejskim do głosowania na sesji Rady Miejskiej Wrocławia. Przegłosowana uchwała  wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Kiedy uchwała zostanie podjęta? Kiedy zacznie obowiązywać?

Uchwała krajobrazowa zostanie poddana głosowaniu na posiedzeniu Rady Miejskiej. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Natomiast terminy dostosowania są następujące:

  • dla tablic reklamowych i nośników reklamowych – 24 miesiące,
  • dla nieobudowanych miejsc gromadzenia odpadów, w ramach obiektów małej architektury – 36 miesięcy,
  • istniejące (w dniu wejścia w życie uchwały) ogrodzenia nie wymagają dostosowania do przepisów.

Dlaczego projekt uchwały, mimo że był konsultowany z jednostkami zewnętrznymi, nie został im udostępniony do wglądu, choć one o to wnioskowały)?

Dokument wewnętrzny miał charakter roboczy i trudno go było udostępniać. Natomiast tryb przygotowania projektu uchwały wynika z Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Również tam został ściśle określony sposób przekazania projektu do publicznej wiadomości – jest to właśnie wyłożenie, które rozpocznie się 16 kwietnia, a zakończy 9 maja br. 

Wyłożenie jest w dniach 16.04-09.05, a potem jest jeszcze czas na zbieranie uwag (które można składać już podczas wyłożenia) i ten czas jest przewidziany do 24.05.

Skąd wiadomo, że dzięki uchwale krajobrazowej Wrocław będzie wyglądał lepiej?

Uchwała da nam oczekiwane od dawna narzędzia do porządkowania przestrzeni publicznej, przede wszystkim w zakresie usuwania nadmiaru tablic i urządzeń reklamowych. Jej zapisy jednak nie rozwiążą wszystkich problemów, np. nie odnosi się do treści reklamowych.  

Jakie korzyści wynikają z tego dokumentu?

Zapisy uchwały krajobrazowej stanowić będą narzędzie, które pozwoli na uporządkowanie przestrzeni w mieście. W dokumencie wskazano precyzyjnie, gdzie i jakie tablice oraz urządzenia reklamowe mogą się znajdować. Pozwoli to na  „oczyszczenie” miasta z niechcianych rozwiązań reklamowych (np. wielkogabarytowe siatki reklamowe czy reklama „śmieciowa”, rozwieszana w sposób przypadkowy). Pozwoli też na uporządkowanie elementów małej architektury (głównie miejsc zbierania odpadów). Zapewni też – poprzez otwieranie terenów ogrodzonych - konieczność dbania o to, by osiedla mieszkaniowe były dostępne (otwarte).

Jakie korzyści wynikają z otwarcia się osiedli?

Całkowite grodzenie osiedli to problem dla ruchu pieszych, bo może np. znacząco wydłużać drogę do szkoły czy na najbliższy przystanek komunikacji miejskiej. 

Grodzenie bez zachowania przejść jest niebezpieczne także w kontekście społecznym, bo powoduje bariery między ludźmi, a to nie sprzyja integracji lokalnej: zamykanie się w enklawach nie pomaga w poznawaniu się sąsiadów. 

Zamknięte osiedle oznacza większe poczucie bezpieczeństwa dla mnie i moich dzieci. Czy konieczność zapewnienia ogólnodostępnego przejścia nie zmieni tego?

Regulacje zawarte w  uchwale krajobrazowej mają na celu uporządkowanie przestrzeni publicznej miasta pod określonym kątem (tablice reklamowe, urządzenia reklamowe, mała architektura i ogrodzenia). Rzeczywistość pokazuje, że ogrodzenie daje pozorne poczucie bezpieczeństwa. To właśnie tereny otwarte, często użytkowane, niejako monitorowane przez wiele osób, dają bezpieczeństwo, nie zaś zamknięte obszary.

Znaczenie dla bezpieczeństwa mają przede wszystkim  sposób i częstotliwość użytkowania przestrzeni. Istotne jest także reagowanie na sytuacje zagrożenia poprzez zgłaszanie do służb porządkowych (Policji, Straży Miejskiej, firm ochroniarskich).

Mieszkam na ogrodzonym osiedlu. Czy to istniejące już ogrodzenie również będzie wymagać dostosowania do nowych zasad?

Nie jest to konieczne. 

Ponieważ od 2015 r. stawianie ogrodzeń nie wymaga ani pozwolenia, ani zgłoszenia, trudno byłoby je teraz likwidować czy weryfikować ich legalność. Nie ma żadnych regulacji ustawowych w prawie budowlanym, które pozwoliłoby nakazać dostosowanie istniejących ogrodzeń do nowej uchwały. Zapis nakazujący dostosowanie istniejących ogrodzeń byłby niemożliwy do wyegzekwowania.

Wzorując się na dawnym brzmieniu prawa budowlanego, wprowadziliśmy konieczność dostosowania do zapisów uchwały krajobrazowej ogrodzeń, usytuowanych od strony dróg publicznych i miejsc publicznie dostępnych. Taką regulację wprowadzamy od momentu uchwalenia uchwały krajobrazowej. 

Czy uchwała może zakazać mojemu sąsiadowi ustawienia pełnego ogrodzenia na granicy naszych działek?

Nie. Przepisy uchwały dotyczą ogrodzeń sytuowanych od strony dróg publicznych i miejsc publicznie dostępnych oraz realizowanych po dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej.

Prowadzę firmę w branży reklamowej. Czy uchwała wpłynie na moją działalność? W jaki sposób?

Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć, nie wiedząc, czym dokładnie firma reklamowa się zajmuje. Warto jednak wiedzieć, że uchwała dość precyzyjnie określa, jakie tablice i urządzenia reklamowe mogą być wykorzystane i gdzie na terenie miasta można je umieszczać.

Dlaczego punkty reklamowe lokalizowane są wyłącznie przy ciągach komunikacyjnych – wygląda to jak „szpalery reklam” wzdłuż ulic?

Uchwała reguluje zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. Tablice i inne urządzenia reklamowe są stawiane przede wszystkim przy ulicach i blisko ciągów komunikacyjnych, by były widoczne dla dużej liczby osób. To wpływa na ich wartość reklamową. Generalnie reklam nie umieszcza się poza ciągami komunikacyjnymi - nie ma sensu proponować reklam np. we wnętrzach podwórzowych, bo tam mało kto mógłby je zobaczyć.

Dlaczego uchwała tak szczegółowo wskazuje miejsca instalowania tablic i urządzeń reklamowych?

Tablice i urządzenia reklamowe to obiekty budowlane i z tego powodu ważne jest precyzyjne określenie ich lokalizacji w przestrzeni publicznej. Podobnie, jak to się określa w planach miejscowych (przy pomocy linii zabudowy i wyznaczanych obszarów oraz analiz urbanistycznych), tablice i urządzenia reklamowe mogą być sytuowane w najlepszym wskazanym miejscu i wtedy z całą odpowiedzialnością można powiedzieć, że nie naruszają zasad ładu przestrzennego. 

Dlaczego lokalizacje tablic i urządzeń reklamowych są z jednej strony tak precyzyjnie określone, a z drugiej – pozornie  „nieuporządkowane”? Skąd bierze się nadmierne zagęszczenie tablic w niektórych miejscach? 

Umiejscowienie tablic jest powiązane z układem funkcjonalno-przestrzennym. Każda lokalizacja została przeanalizowana m.in. pod kątem widoczności czy ewentualnej kolizji z sieciami, zielenią itp. W miejscach o dużym natężeniu ruchu  (samochodowego czy pieszych) zdecydowano się ustawić większą liczbę tablic. Odległości wyznaczano racjonalnie, ze świadomością, że przy nadmiernym zagęszczeniu tablice przestają być czytelne dla odbiorców, np. jadących z dopuszczalną prędkością kierowców.

Czy nie wyznaczono zbyt dużej liczby średnich tablic reklamowych?

W mieście najlepiej sprawdzają się tablice średnie – są dobrze widoczne, a jednocześnie “nieagresywne”, stąd taka ich liczba. Podobne tablice stosowane są w wielu miastach europejskich (np. w Paryżu) i bardzo dobrze się sprawdzają. 

Skąd bierze się nadmierne zagęszczenie reklam (głównie słupów, citylightów oraz średnich tablic) w centrum miasta i ich znikoma liczba na obrzeżach (np. Brochów)? Czy nie powinno się „uwalniać” centrum miasta od reklam, szczególnie tych średnich?

Liczba reklam dostosowano do obszaru: na obrzeżach, przy wąskich i rzadko uczęszczanych ulicach może być ich mniej niż w gęstej zabudowie śródmiejskiej.

W centrum, szczególnie w Parku Kulturowym, nie przewidziano tablic reklamowych innych niż małe.

Z czego wynika fakt, że na mapie w obszarze A1 nie oznaczono citylightów stojących wzdłuż ul. Szewskiej?

Tablice przy tej ulicy to nie reklama, a plenerowa galeria miejska.

Zasady dotyczące banerów (§ 3 ust. 2) odnoszą się jedynie do terenów sportowo-rekreacyjnych. Co w przypadku, gdybym chciał wspomniany baner powiesić na innym obszarze?

Banery (według słownika zawartego w projekcie uchwały krajobrazowej) są dopuszczone wyłącznie na terenach sportowo-rekreacyjnych, nie można umieszczać ich w innych miejscach. 

W § 3 ust. 26 pkt 1 i 2 dokumentu opisano, w jakich sytuacjach dopuszczalne jest stosowanie masztów flagowych. Nie ma jednak informacji o tym, czy można używać tego typu reklamy podczas wydarzeń kulturalnych lub sportowych. Czy to celowe pominięcie?

To nie jest pominięcie. Uchwała dopuszcza możliwość umieszczenia każdego typu reklamy podczas imprez zorganizowanych. Istotne jest, by taka reklama pojawiła się w miejscu i czasie trwania danego wydarzenia  [por. § 1 ust. 3].

Czy projekt uchwały wprowadza ograniczenia w stosunku do przepisów rozporządzenia w zakresie warunków, jakie powinno spełniać miejsce gromadzenia odpadów stałych (roz. 4 - Miejsca gromadzenia odpadów stałych)?

Uchwała nie ogranicza przepisów rozporządzenia, tylko wyznacza obowiązujące (minimalne) standardy dotyczące obudowy śmietników, które stają się obowiązkowe. Zapisy uchwały dotyczące miejsc gromadzenia odpadów wynikają z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Dlaczego uchwała nie zakazuje niewłaściwych treści na tablicach reklamowych (np. brutalnych,  „krwawych” zdjęć)?

Nie ma podstaw prawnych w ustawie krajobrazowej, które pozwalałyby ograniczać treści na tablicach i nośnikach reklamowych. Jeśli w reklamach pojawią się treści niezgodne z prawem lub gorszące, należy je usuwać na podstawie innych aktów prawnych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl