1. Dlaczego trzeba powtarzać „Analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zero emisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”, już raz stworzoną w 2018 roku? Czy coś się zmieniło od tego czasu?
Analizę kosztów i korzyści sporządza się cyklicznie, co 36 miesięcy. Jest to wymóg ustawowy, uregulowany przez art. 37 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
2. Kto i w jaki sposób opracował „Analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zero emisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej”?
Projekt dokumentu został opracowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą: Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o.o. (lider konsorcjum) oraz Maciej Gabory (partner konsorcjum).
Zgodnie z wymogiem ustawowym w projekcie dokumentu zawarto:
- analizę finansowo-ekonomiczną,
- opis szacowanych efektów środowiskowych wynikających z emisji szkodliwych dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi substancji,
- z analizę społeczno-ekonomiczną (uwzględniono w niej wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji).
Wykonawca został wybrany w drodze przetargu. Szczegóły dotyczące przetargu można sprawdzić w tym linku.
3. Czy zakup autobusów niskoemisyjnych opłaca się? Są one o wiele droższe niż „zwykłe” autobusy.
Faktycznie, autobusy elektryczne czy wodorowe są droższe od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Jednak inwestycje w tabor zeroemisyjny wpisują się w politykę klimatyczno-transportową prowadzoną przez Unię Europejską i są ściśle określone w przepisach prawa. Jednocześnie należy podkreślić, że w wyniku stosowania autobusów zeroemisyjnych następuje zmiana charakteru emisji z lokalnej na globalną (czyli: emisja następuje w miejscu wytwarzania energii elektrycznej tj. w elektrowni, ale tam jest znacznie mniej dotkliwa, bo jest wyłapywana z większą sprawnością niż w silnikach pojedynczych pojazdów - lokalnie). W konsekwencji ograniczenie emisji pochodzącej z transportu publicznego wpływa na komfort życia mieszkańców: powietrze staje się czystsze, poprawia się też jego zapach i obniża się poziom hałasu.
4. Kiedy można spodziewać się pierwszych autobusów niskoemisyjnych na ulicach Wrocławia?
Zgodnie z umową o dofinansowanie, którą we wrześniu tego roku podpisało MPK Sp. z o.o. pierwszych 11 autobusów elektrycznych ma pojawić się na ulicach Wrocławia w drugiej połowie 2023 r.
Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Jako pierwszą do elektryfikacji planuje się linię K, kursującą na trasie od ul. Świeradowskiej do ul. Kamieńskiego.
5. Czy w „Analizie” zakłada się jedynie wprowadzenie autobusów elektrycznych czy może jeszcze innego typu?
W projekcie dokumentu przewidziano dwa scenariusze inwestycyjne. Pierwszy obejmuje elektryfikację floty autobusowej.
W drugim wariancie przeanalizowano natomiast wymianę taboru na autobusy napędzane paliwem wodorowym, z jednoczesnym uwzględnieniem 11 autobusów elektrycznych, które zostaną zakupione przy udziale środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Analiza uwzględnia również budowę niezbędnej infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych lub tankowania wodoru.