wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Kolejne maszkarony z mostu Pomorskiego trafią do SPA [WIDEO]

Kilkadziesiąt maszkaronów trafi do renowacji ze wschodniej balustrady mostu Pomorskiego południowego. Przeprawa zostanie wzmocniona.

Reklama

Łącznie na moście Pomorskim jest 68 maszkaronów. Są to rzeźbiarskie motywy dekoracyjne w postaci stylizowanej głowy ludzkiej lub fantastycznej postaci, stosowane w rzeźbie architektonicznej i rzemiośle artystycznym. Zimą do renowacji trafiła połowa z balustrady zachodniej. Teraz z balustrady wschodniej ściągana jest druga połowa.

I tak jak poprzednie trafią do renowacji do Zakładu Obróbki Kamienia Naturalnego Głaz w Jeszkowicach pod Wrocławiem prowadzonego przez Kazimierza Durawę.

Czytaj także: „Są tak brzydkie, że aż piękne”. Maszkarony znów ozdobią most Pomorski

– Mają cztery powtarzające się wzory. Są wyjątkowe, po raz pierwszy spotkaliśmy się z maszkaronami o charakterze stworów wodnych. Te w postaci smoków odnawialiśmy już kilkanaście razy, występują najczęściej w kościołach gotyckich. Te maszkarony są tak brzydkie, że aż piękne – mówił w lutym Kazimierz Durawa.

– Maszkarony są zaniedbane, przez kilkadziesiąt lat, skrywała je rura ciepłownicza, która szpeciła obiekt ze strony wschodniej i zachodniej – dodaje Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Rury ciepłownicze zamontowano w 1958 r. Wrocławskie Inwestycje planują ściągnąć je i schować pod wodą jeszcze przed jesiennym sezonem grzewczym.

W tym celu wykonano dwa przewierty pod dnem Odry, gdzie powstały mikrotunele. W nich zostaną ukryte rury ciepłownicze. Koszt przebudowy mostów Pomorskich wyniesie ok. 70 mln zł. Wykonawca musi zakończyć prace do marca 2023 r.

Potrzebne wzmocnienie

Już w trakcie prac okazało się, że most Pomorski południowy należy dodatkowo wzmocnić.

– Konstrukcja ceglana jest w złym stanie technicznym. Do jej wzmocnienia stosujemy pakery iniekcyjne. To szpikulce, które wbija się i wwierca w konstrukcję, a następnie wpuszcza substancję wypełniającą szczeliny. Dzięki temu cegła staje się twardsza – wyjaśnia Świercz. Prace wykonywane są dzięki mostom pontonowym. W ten sam sposób wzmocniono most Pomorski północny, gdzie użyto kilkanaście tysięcy pakerów.

Prace z użyciem pakerów iniekcyjnych przy wzmocnieniu mostu Pomorskiego /fot. Adam Kosiarek

Czytaj także: Ruszyła przebudowa strażnic z mostu Pomorskiego [WIDEO]

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl