To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej trasy z Olszyny w stronę Wrocławia jest fatalny. Droga jest popękana, nawierzchnia płyt betonowych wykruszona, a to przekłada się na komfort jazdy. Do 2023 r. ma się to zmienić, a droga do tej pory krajowa zostanie dostosowana do parametrów autostrady.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie podpisała umowę na pierwszy odcinek tej inwestycji. Jest to 22-kilometrowy fragment, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest w drugiej połowie 2022 roku. Pracę będzie wykonywać konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (lider) oraz MIRBUD S.A. (partner). Inwestycja będzie kosztowała około 250 mln zł.
Zakres inwestycji
Wykonawca oprócz przebudowy istniejącej drogi będzie musiał wybudować węzeł autostradowy Żary, a także wybudować 3 wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt, most oraz przejście pod autostradą. To pierwszy krok, aby z drogi krajowej zrobić autostradę na 70-kilometrowym odcinku z Olszyny do Golnic.
Inwestycja GDDKiA została podzielona na 4 zadania. Na pierwsze jest już umowa. Drugie zakłada przebudowę fragmentu od granicy do 11. kilometra tej trasy. Tutaj przetarg jest już w toku. Na przyszły rok natomiast planowane są dwa przetargi na odcinek od 33. kilometra do granicy województwa, a potem do węzła Golnice.
A18 w kierunku zachodniej Europy
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w transeuropejskim korytarzu transportowym, który łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. W Polsce zaliczana jest do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku.
Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku GDDKiA rozpoczęła pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.