Rozbuduję system roweru miejskiego

Wrocław ma najlepszy program rowerowy w kraju. Bycie liderem zobowiązuje.
Wiosną 2019 r. wystartujemy z nowym programem roweru miejskiego.

Wrocławski Rower Miejski powróci w nowej, szerszej odsłonie. Wyposażymy miasto w nowe rowery oraz nowy sposób z ich korzystania. W pierwszym etapie dostępnych będzie 100 stacji i 1000 rowerów, w drugim – od czerwca – udostępnionych zostanie kolejnych 100 stacji i 1000 rowerów.

Poza standardowymi rowerami IV generacji, mieszkańcy Wrocławia będą mogli skorzystać z 65 rowerów niestandardowych (rowery familijne typu cargo, tandemy, rowery elektryczne, rowery typu składak i handbike), w tym 35 rowerów dziecięcych. Aby krzewić wśród naszych najmłodszych aktywny tryb życia, rowery dziecięce będzie można wypożyczyć bez rezerwacji i dodatkowej opłaty.

Wszystkie rowery niestandardowe w tym dziecięce po wcześniejszej rezerwacji przez użytkownika zostaną dostarczone do wybranej stacji w centrum oraz we wschodniej, południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia. Docelowo rezerwacja będzie wiązała się z dodatkową opłatą.

Podczas miesiąca funkcjonowania tej usługi, kiedy nie ma jeszcze szczytu sezonu WRM, Miasto będzie monitorować zachowania użytkowników, a także operatora. Jeżeli nowa funkcjonalność będzie wpływała niekorzystanie na przestrzeń publiczną, regulamin zostanie zmieniony poprzez wycofanie możliwości pozostawiania rowerów poza stacją.

Rowery będzie można wypożyczyć korzystając z aplikacji, terminala lub sparowanej z kontem karty zbliżeniowej. Wszystkie instrukcje można znaleźć na stacji i na każdym rowerze oraz na stronie internetowej. Po dokonaniu wypożyczenia system otwiera zamek O-Lock blokujący tylne koło roweru – od tego momentu można rozpocząć przejażdżkę. Po jej zakończeniu wystarczy ręcznie, za pomocą dźwigni, zablokować zamek O-Lock. Rower jest wtedy zwrócony.

Mieszkańcy podczas konsultacji w 2018 roku wyrazili swoje opinie dotyczące rozwoju systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Wrocławianie wskazywali m.in. potrzebę zwiększenia liczby rowerów i stacji, wprowadzenia wypożyczalni na dodatkowe osiedla, funkcjonowanie w okresie zimowym, oraz integracji z węzłami komunikacji miejskiej.

W ankietach mieszkańcy wskazali ponad 13 tys. punktów, w których powinny być zlokalizowane stacje wypożyczeń. W związku z tym do ostatecznej realizacji zostały wytypowane, jako pierwsze, lokalizacje spełniające następujące wymagania:

• wysoka gęstość zaludnienia;
• zróżnicowana funkcja obszaru (np. zamieszkanie, praca, usługi, edukacja);
• integracja z komunikacją zbiorową;
• dobra współpraca z sąsiadującymi stacjami/systemem;
• istniejąca infrastruktura rowerowa, umożliwiająca komfortowe poruszanie się.

Dlatego też od 2019 r. na ulicach Wrocławia pojawi się aż 2000 rowerów (do tej pory 820) oraz aż 200 stacji (było 82).

W związku z tym, aby ulepszyć działanie systemu i jednocześnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, w nowym systemie zostały zaplanowane następujące rozwiązania:

• przeniesienie obsługi roweru z komputerów z terminali na rowery wyposażone w GPS;
• utrzymanie stacji rowerowych w dwóch standardach – z terminalem umożliwiającym rejestrację i płatność oraz z totemem informacyjnym, obie wyposażone w standardowe stojaki rowerowe,
• zapewnienie blokowania rowerów bez użycia elektrozamków;
• uruchomienie wypożyczalni rowerów nietypowych takich jak: rowery typu tandem, cargo, elektryczne, składane, trójkołowe, dziecięce i handbike,
• zapewnienie możliwości okazjonalnego pozostawiania roweru poza stacjami WRM np. za dodatkowa opłatą.