Remonty wrocławskich torowisk
W 2020 roku chcemy wyremontować 6,5 km torowisk, wymienić 15 rozjazdów i 40 zwrotnic.
Aktualizacja #TORYwolucja:
19.10.2020
1.10.2020
Wyremontowana pętla tramwajowa przy ul. Zawalnej.
22.09.2020
Rondo Reagana po istotnym liftingu. Łatwiejsze wsiadanie i równe jechanie
Podniesione perony dla pasażerów oraz solidna i równa nawierzchnia dla autobusów – tak wygląda po remoncie węzeł przesiadkowy na rondzie Reagana. W sobotę 26 września, zgodnie z harmonogramem, wraca ruch tramwajów i autobusów na peronach nr 3 i 4.
Część pasażerów odczuje bardzo pozytywną zmianę również z innego powodu. Perony 3 i 4 zostały podniesione, co istotnie ułatwi wsiadanie do pojazdów, szczególnie rodzicom z dziećmi w wózkach oraz osobom z ograniczeniami ruchowymi.
Na rondzie Reagana niestety nie ma możliwości podniesienia wszystkich peronów. Przy tych z numerami 1 i 2 są podwójne tory, osobne do jazdy na wprost i do skręcania. W przypadku, gdyby tramwaj stał na torze oddalonym od krawędzi peronu, byłaby zbyt duża luka, która mogłaby zagrażać bezpieczeństwu pasażerów – np. mogłaby w niej utknąć stopa mniej uważnego podróżnego.
Przy wszystkich peronach została wymieniona nawierzchnia. Beton zastąpił kostkę, która nie zdała egzaminu. Pozapadała się pod wpływem ciężaru wjeżdżających tu – w szczycie nawet co kilkadziesiąt sekund – autobusów. Obecnie solidny beton zapewnia idealnie równą płaszczyznę.
11.09.2020
Przejazdy próbne na nowych torowiskach na ul. Żmigrodzkiej i Hallera udane. Niebawem tramwaje wrócą na te trasy.
22.08.2020
Tydzień przed terminem zakończył się remont rozjazdu i skrzyżowania torowego na pl. Dominikańskim. Prace ruszyły 27 czerwca, koszt to 1,2 mln zł.
25.07.2020
Podpisano umowę na remont torowiska wzdłuż ul. Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin.
3,5 km trasy tramwajowej od byłej zajezdni Dąbie aż do pętli na Biskupinie zostanie wyremontowane. Koszt całej inwestycji wynosi 20 mln. zł. Wyremontowane zostaną dwa tory w pasie zieleni oraz pętla na Biskupinie. 25 lipca została podpisana umowa i tego dnia też zaczynają się prace na tym odcinku. Wykonaniem tego remontu zajmie się wrocławska firma Zakład Sieci i Zasilania.
Przebudowane zostaną też perony przystankowe i przejazdy przez torowisko. Zwłaszcza jedno jest istotne: połączenie Olszewskiego z projektowaną Aleją Wielkiej Wyspy. To ostatnie zadanie MPK Wrocław chce zgrać z Wrocławskimi Inwestycjami, tak by dwa remonty odbyły się w tym samym czasie.
11.07.2020
Rusza remont torowiska wzdłuż al. Hallera. Zmodernizowane zostanie 600 m torów od ul. Mieleckiej do ul. Ojca Beyzyma oraz 1600 m trakcji. Zielone torowisko, które tam powstanie pozwoli na zmniejszenie poziomu hałasu na tym odcinku ulicy. Wrocławskie MPK podpisało umowę z wykonawcą remontu, firmą KZN Rail.
3.07.2020
Raport z remontowanych odcinków: pętli Karłowice, torowiska na Żmigrodzkiej, Ronda Reagana, placu Dominikańskiego oraz torowiska na skrzyżowaniu Powstańców Śl. i Świdnickiej.
8.06.2020


14.05.2020
Od maja MPK Wrocław ruszyło z 11 pracami w ramach programu poprawy stanu torowisk #TORYwolucja. W ostatni weekend rozpoczęła się wymiana torowiska na Pomorskiej, Staszica i Reymonta. Łączny koszt tych remontów to 9 milionów złotych.
Sporo dzieje się też na skrzyżowaniu Teatralnej i Piotra Skargi czy w pobliżu wrocławskiej Opery na Świdnickiej/Podwalu. Tam wymieniane są ważne rozjazdy. MPK naprawia też trakcję pod wiaduktami na Powstańców Śląskich i Trzebnickiej, chociaż największe remonty w ramach tego programu czekają wrocławian w czasie wakacji. Poza tymi dużymi remontami MPK korzystało w kwietniu z mniejszego ruchu we Wrocławiu i prowadziło szereg napraw torów poza programem #TORYwolucja.
Co udało się zrobić?
- wymieniliśmy zwrotnicę – Piłsudskiego – Stawowa A306/2Z,
- wymieniliśmy zwrotnicę – rondo Reagana B310/8N,
- wymieniliśmy zwrotnicę – rondo Reagana B310/1N,
- wymieniliśmy zwrotnicę – Kazimierza Wielkiego – Krupnicza A401/3Z,
- wymieniliśmy 47 metrów szyn na pl. Powstańców Warszawy,
- wymieniliśmy 42 metrów szyn na ul. Średzka (most),
- wyszlifowaliśmy szyny – Toruńska – Kwidzyńska – ok. 4000 metrów toru pojedynczego,
- wyszlifowaliśmy szyny – Pilczyce od mostu w kierunku pętli (do zwrotnicy) – ok. 400 metrów toru pojedynczego,
- napawaliśmy i wyszlifowaliśmy krzyżownice w obrębie skrzyżowania Kazimierza Wielkiego – Krupnicza,
Awaryjnie w kwietniu wykonano także 142 spawy pękniętych główek szyn i torów, wstawiono tak-że 24 metry szyn na odcinku Powstańców Śląskich – Jastrzębia oraz Orla; a także na pętli na Kosmonautów.
13.05.2020
7.05.2020
15.04.2020
MPK otworzyło oferty na remont cząstkowy torowiska w ciągu ulicy Pomorskiej, Placu Staszica i ulicy Władysława Reymonta, czyli na odcinku od ulicy Dubois do mostu Osobowickiego.
– Będziemy tam prowadzić punktową wymianę szyn i podbudowy pod torowiskiem, a także remont cząstkowy nawierzchni bitumicznej w torowisku. Wymienimy tam łącznie ok. 500 metrów szyn. Dzięki tym pracom zwiększy się komfort i bezpieczeństwo podróży autobusami i tramwajami na całym odcinku – informują przedstawiciele MPK Wrocław.
Do przetargu zgłosiły się dwie firmy, ceny wahają się od około 1,9 mln zł do ponad 2,6 mln złotych. W tej chwili trwa ich analiza formalna.
7.04.2020
Wrocławskie MPK otworzyło oferty w przetargu na remont torowisk na trzech dużych skrzyżowaniach. Mieszczą się w zakładanym budżecie.
Chodzi o wymianę rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i Świdnickiej, na pl. Dominikańskim od ul. Św. Katarzyny oraz na skrzyżowaniu ul. Podwale i Sądowej od strony ul. Muzealnej.
1.04.2020
MPK ogłosiło przetarg na kompleksowy remont torowiska, sieci oraz nawierzchni na węźle komunikacyjnym w okolicy dworca Wrocław Główny.
24.02.2020
Wymieniona została zwrotnica na pętli Sępolno. Dzięki temu linie, które dojeżdżają do pętli (9, 17, 33) będą poruszały się tam bezpieczniej. Prace konserwacyjne przeprowadziliśmy także na pętli Klecina i pętli Oporów.
Rozstrzygnęliśmy przetargi na dokumentację projektową remontu torowisk w ważnych lokalizacjach - w al. Gen. Hallera, od skrzyżowania z ul. Mielecką do skrzyżowania z ul. Ojca Beyzyma, a także przy ul. Żmigrodzkiej
Prace przeprowadzone w styczniu 2020:
- wykonaliśmy 329 spawów pękniętych główek szyn i torów
- całodobowe pogotowie torowe spędziło na interwencjach 42 godziny
- napawaliśmy 24 metry szyn
- zużyliśmy ok. 30 m3 różnych mieszanek do wyrównywania lokalnych nierówności
- podczas napraw awaryjnych wymieniliśmy 71 metrów szyn
- wymieniliśmy zwrotnicę na placu Społecznym
- wymieniliśmy ok. 100 metrów szyn na odcinku plac Społeczny - most Grunwaldzki
- naprawiliśmy nawierzchnię na skrzyżowaniu Piłsudskiego - Kołłątaja
- naprawiliśmy nawierzchnię torową na placu Jana Pawła II
- wymieniliśmy szyny na ulicy św. Mikołaja.
29.01.2020
Wymieniono 50 metrów szyn przed pętlą Leśnica na moście Średzkim. Wymieniono także ok. 90 metrów szyn przed mostem Grunwaldzki od pl. Społecznego oraz zwrotnicę zwrotnicę na placu Społecznym.
Ekipy remontowe napawały, szlifowały i spawały szyny na skrzyżowaniu Podwala ze Świdnicką.
14.01.2020
Prace przeprowadzone w grudniu:
- wykonaliśmy 254 spawy pękniętych główek szyn i torów
- pogotowie torowe spędziło w wyjazdach 38 godzin
- napawaliśmy prawie 18 metrów torów
- wyregulowaliśmy 21,5 metra torów
- wymieniliśmy zwrotnicę w ciągu ul. Słowiańskiej
- naprawiliśmy odwodnienie z wyrównaniem nawierzchni na osi Grunwaldzkiej
- naprawiliśmy nawierzchnię na ul. Osobowickiej (wiadukt)
- naprawiliśmy nawierzchnię torową ul. Jedności Narodowej – Słowiańska
9.01.2020
Przedstawienie planu remontów i utrzymania torowisk na lata 2020-2024.
W 2020 roku zajmiemy się:
- wymianą 15 rozjazdów
- remontem 6,5 kilometrów torowisk
- kompleksowym remontem torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ul. Olszewskiego, wraz z pętlą Biskupin
- wymianą krzyżownicy na pl. Dominikańskim
Przypominamy, że w celu poprawy stanu torowisk prace remontowe będą wykonywane całorocznie, a budżet na to zadanie w najbliższych 12 miesiącach wyniesie 80 mln zł.
Wstępny harmonogram prac:
- Rozjazd ul. Piotra Skargi / ul. Teatralna od strony Dworca Głównego PKP - 4.04.2020 r. – 2.05.2020 r.
- Rozjazd ul. Świdnicka / ul. Podwale od strony Opery Wrocławskiej : 04.2020 r. – 2.05.2020 r.
- Arkady – wszystkie rozjazdy: 2.05.2020 r. – 27.06.2020 r.
- Żmigrodzka (odcinek Broniewskiego – Bałtycka) : 27.06.2020 r. – 29.08.2020 r.
- ul. Zawalna (pętla): 27.06.2020 r. – 29.08.2020 r.
- ul. Olszewskiego : 27.06.2020 r. – 26.09.2020 r.
- Biskupin (pętla): 27.06.2020 r. – 26.09.2020 r.
- Rondo Reagana (perony): 27.06.2020 r. – 26.09.2020 r.
- pl. Dominikański (rozjazdy + skrzyżowanie): 27.06.2020 r. – 29.08.2020 r.
- ul. Powstańców Śląskich / ul. Kutnowska (przejazd przez jezdnię): 27.06.2020 r. – 11.07.2020 r.
- ul. Hallera (ul. Ojca Beyzyma – ul. Mielecka): 13.07.2020 r. – 29.08.2020 r.
- pl. Strzegomski (łuki): 27.06.2020 r. – 11.07.2020 r.
- ul. Podwale / ul. Krupnicza (rozjazdy od Renomy): 7.11.2020 r. – 5.12.2020 r.
21.11.2019
Na pętli WPP zakończyły się prace ziemne. Gotowe są warstwy wyrównawcza i wzmacniająca, na swoim miejscu leżą geowłóknina zapobiegająca zarastaniu torowiska chwastami, podkłady oraz podrozjezdnice. Trwa montaż torów i rozjazdów.
14.11.2019
ZDiUM rozstrzygnął przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej wymiany rozjazdów i skrzyżowań torowych w pięciu lokalizacjach. Przygotuje ją Zakład Budowlany KLIER.
To kolejny etap prac związanych z tegorocznym zakupem rozjazdów i krzyżownic w Vossloh Cogifer Polska w Bydgoszczy.
Objęte przetargiem lokalizacje:
skrzyżowanie ul. Piłsudskiego/Świdnicka;
ul. Podwale i Sądowa;
skrzyżowanie ul. Podwale/Świdnicka;
pl. Dominikański;
skrzyżowanie ul. Piotra Skargi/Teatralna.
Łącznie będzie to siedem rozjazdów i jedna krzyżownica.
Przetarg na wbudowanie tych elementów zostanie ogłoszony na początku przyszłego roku.
9.10.2019
Trwa napawanie szyn tramwajowych w kilku lokalizacjach:
ul. Peronowa,
pętla Kromera,
pl. Bema,
pętla Oporów,
pl. Strzegomski.
Zakończyły się już prace na pętli przy cmentarzu na ul. Grabiszyńskiej, na ul. Kosmonautów i na pl. Wróblewskiego.
25.09.2019
Trwają prace na torowisku na ul. Podwale:
- demontaż szyn i betonowych płyt,
- frezowanie podbudowy w miejscach wymiany szyn.
30.08.2019
W związku z zakończeniem prac przy rozjazdach tramwajowych na placu Legionów, od 1 września (niedziela) na swoje stałe trasy przejazdu powrócą tramwaje 4 i 15.
23.06.2019
22 czerwca ruszyły remonty wrocławskich torowisk. 14 lipca rozpoczął się kolejny etap wymiany rozjazdów na placu Legionów. Zdemontowano stary rozjazd, rozebrano nawierzchnię, przygotowano podbudowę do układania toru, a także przywieziono stalowe elementy rozjazdu. Na ul. Ślężnej trwają prace przy rozbiórce szyn i podkładów oraz podbudowy od strony ul. Sanockiej.
Zgodnie z zaleceniami audytu wrocławskich torowisk najpilniejszymi do wykonania w 2019 roku zadaniami są:
- Zakup i wymiana dwóch rozjazdów i skrzyżowania torowego na pl. Legionów we Wrocławiu;
- Remont torowiska w ul. Ślężnej - od ul. Wiśniowej do ul. Wiegla - II etap (od ul. Dębowej do ul. Wiegla)
- Remont torowiska w ul. Ślężnej - od ul. Sanockiej do ul. Kamiennej
- Remont torowiska w ul. Ślężnej - od ul. Kamiennej do ul. Kuronia
- Zakup rozjazdów tramwajowych: Podwale-Sądowa-Orląt, Świdnicka-Piłsudskiego, Podwale-Muzealna, Świdnicka-Podwale
Na te prace w 2019 roku przeznaczono 16,4 miliona złotych. Ponadto, w ramach bieżącego utrzymania i konserwacji torowisk na rok 2019 w budżecie ZDiUM zaplanowano kolejne 21 mln zł.
Dwie ważne inwestycje prowadzone w wakacje:
- Ul. Ślężna
Pierwsza inwestycja dotyczy kolejnego etapu odnawiania torowiska przy ul. Ślężnej. W tamtym roku zostały wymienione tory na odcinku od przystanku Wiśniowa do skrzyżowania z ul. Dębową. Teraz torowcy będą pracować na fragmencie od ulicy Sanockiej do ulicy Kuronia oraz do ulicy Dębowej do ulicy Weigla. Inwestycję zrealizuje Zakład Sieci i Zasilania z Wrocławia za łączną sumę 6,4 mln zł. Prace na Ślężnej obejmują wymianę szyn, podkładów i tłucznia. 17 sierpnia zakończył się jeden z etapów remontu przy ul. Ślężnej, a koniec wszystkich prac na tej ulicy planowany jest do końca sierpnia. - Plac Legionów
22 czerwca ruszył także pierwszy etap wymiany rozjazdów na torowisku przy pl. Legionów. Wymiana skrzyżowania i dwóch rozjazdów podwójnych na pl. Legionów ma się zakończyć do 31 sierpnia (kolejny etap prac rozpocznie się 5 sierpnia). Prace będzie prowadziło konsorcjum firm Zakład Sieci i Zasilania i Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Spolbud.
Rewitalizacja torowiska na ul. Podwale
W sierpniu ruszą prace związane z rewitalizacją torowiska na ul. Podwale. W miejsce betonowych płyt na odcinku torowiska pojawi się lany beton, poprawie ulegnie także mocowaniem szyn.
Zakontraktowano wykonawców na pozostałe zadania:
- Dostawa 17 rozjazdów tramwajowych i 2 skrzyżowań torowych przeznaczonych do wbudowania.
Wybrano wykonawcę - Vossloh Cogifer Polska Sp. z o.o. z ceną ofertową brutto 9.717.000,00 zł.
Konserwacja torowisk tramwajowych - budżet 21 mln. zł.
W 2019 roku przewidziano do szlifowania, napawania i podbijania 54,6 km torów (ważne zabiegi pielęgnacyjne mające na celu przedłużyć żywotność torów), co stanowi ponad 1/4 długości wszystkich torowisk (199km).
Całą listę planowanych prac po audycie torowisk przedstawił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk w lutym 2019 r.
Czytaj więcej: Torowiska do remontu
TIME LINE
-
zapowiedź audytu wrocławskich torowisk - 100 zadań na 100 dni
grudzień 2018 -
zakończenie audytu wrocławskich torowisk
luty 2019 -
ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy remontu torowiska przy ul. Ślężnej oraz wymiany rozjazdów przy pl. Legionów
marzec 2019 -
wybór wykonawców inwestycji
kwiecień 2019 -
podpisanie umowy z wykonawcami inwestycji przy ul. Ślężnej i pl. Legionów
maj 2019 -
zakończenie konserwacji torowiska na ul. Trzebnickiej
czerwiec 2019 -
rozpoczęcie realizacji inwestycji (remont torowiska przy ul. Ślężnej oraz pl. Legionów)
czerwiec 2019 -
II etap remomtu torowiska na pl. Legionów
lipiec 2019 -
Rozpoczęcie III etapu remontu torowiska przy pl. Legionów
sierpień 2019 -
Rozstrzygnięcie przetargu dotyczącego renowacji nawierzchni torowiska na ul. Podwale
sierpień 2019 -
koniec remontu torowiska przy ul. Ślężnej
sierpień 2019 -
MPK przejmuje torowiska i ogłasza listę inwestycji
styczeń 2020
Aktualności powiązane
-
Zobacz szczegóły na temat
#TORYwolucja – MPK przejmuje torowiska i ogłasza imponującą listę inwestycji
09 stycznia 2020 -
Zobacz szczegóły na temat
Koniec remontu torowiska na ul. Ślężnej
17 sierpnia 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
10 sierpnia - kolejny etap remontu torowiska na ul. Ślężnej
12 sierpnia 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
Rusza II etap remontu na pl. Legionów
11 lipca 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
MPK przejmie torowiska
26 czerwca 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
Remonty torowisk
25 czerwca 2019 -
Zobacz szczegóły na temat
Kolejny etap remontu torowiska na pl. Legionów
05 sierpnia 2019