Prezydent Miasta, zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, jest organem wykonawczym samorządu miasta.
Do jego zadań należy m.in.:
- reprezentuje Miasto i Urząd na zewnątrz
- przygotowywanie projektów i wykonywanie uchwał rady miejskiej
- zbieranie danych i analizowanie zjawisk we wszystkich istotnych dziedzinach funkcjonowania miasta, w tym również w dziedzinach podległych administracji rządowej oraz składanie Radzie sprawozdań wraz z wnioskami,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
- wykonywanie zadań zleconych na podstawie odrębnych ustaw,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych przepisami prawa do kompetencji Prezydenta
- przygotowuje projekt budżetu miasta oraz zapewnia i nadzoruje jego wykonanie,
- podejmuje decyzje w sprawach obronnych i ochrony ludności, w zakresie określonym w odrębnych przepisach,
- zabiega o unijne dofinansowanie dla miejscowych inwestycji,
- nadzoruje miejski sztab kryzysowy,
- wykonuje funkcje zwierzchnika służbowego i pracodawcy samorządowego wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz ustala dla nich wynagrodzenie