15 października 2019

Linia autobusowo - tramwajowa na Nowy Dwór

12%
POSTĘP PRACY

Siedmiokilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa połączy plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem.

Aktualizacja 

15.10.2019

Rozpoczynamy kolejny etap budowy TAT (trasy autobusowo-tramwajowej) z placu Orląt Lwowskich na Nowy Dwór. W nocy z piątku (18 października) na sobotę (19 października) zostanie wyłączona z ruchu ulica Smolecka na odcinku od ul. Braniborskiej do ul. Robotniczej.

Wykonawca będzie prowadził tam najpierw rozbiórkę istniejącego wiaduktu i ścian oporowych. Podczas prac ruch samochodów i rowerzystów ulicą Smolecką nie będzie możliwy, natomiast piesi zostaną skierowani górą obok wiaduktu.

Nad ulicą Smolecką powstanie nowa konstrukcja żelbetowa wraz ze ścianami oporowymi, po której przejadą tramwaje, autobusy, rowerzyści oraz przejdą piesi. Wiadukt będzie miał 22 metry długości i 17 m szerokości. Prace potrwają 10 miesięcy.
Zrealizuje je firma Filar. Koszt: 6 424 290 zł. 

30.09.2019
 
Trwają prace przede wszystkim przy układaniu kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Wykonawca ułożył rury już na kilkuset metrach m.in. wzdłuż ulicy Nabycińskiej, na fragmencie placu Orląt Lwowskich oraz wzdłuż magazynów na terenie PKP między ulicami Robotniczą i Braniborską.
 
 
 
 
Wkrótce na plac budowy wejdzie firma Filar, która rozpocznie rozbieranie wiaduktu nad ulicą Smolecką.
 
 
 
 
Wykonawca Pro-Tra Building najpierw prowadził prace rozbiórkowe na fragmencie placu Orląt Lwowskich, na terenach między ulicami Robotniczą i Braniborską oraz przy ul. Nabycińskiej. W sąsiedztwie ulicy Nabycińskiej powstanie pierwszy całkowicie nowy przystanek na TAT. W pierwszym etapie bardzo ważna będzie przebudowa placu Orląt Lwowskich, ale ona rozpocznie się dopiero po zakończeniu wszystkich prac torowych prowadzonych w tym rejonie.
 
 
Rozpoczęła się przebudowa torowiska na Podwalu od pl. Orląt do Jana Pawła II. To właśnie na placu Orląt Lwowskich tramwaje będą włączały się do ruchu w ciągi komunikacyjne wzdłuż ulic Piłsudskiego oraz Podwale.
 
Wkrótce rozebrany zostanie wiadukt przy ul. Smoleckiej. Powstanie tam nowy 22- metrowy  wiadukt, którym przejadą tramwaje, autobusy, rowerzyści i przejdą piesi. (koszt 6,4 mln zł)
 
Rozstrzygnęliśmy ostatnio przetarg na zaprojektowanie trasy wzdłuż ulicy Rogowskiej, razem z pętlą i park and ride w pobliżu stacji PKP na Nowym Dworze. Pozostał nam do ogłoszenia jeden duży przetarg na kolejny odcinek TAT od Wagonowej do Rogowskiej. Planujemy ogłosić go jeszcze jesienią tego roku.

19 lipca 2019 r., Wrocławskie Inwestycje podpisały drugą umowę na realizację odcinka TAT od wiaduktu nad ulicą Smolecką do wiaduktu nad szlakiem PKP wraz z infrastrukturą na wiaduktach oraz fragmentem ulicy Wagonowej. Długość odcinka to ponad 1,5 km. Koszt to blisko 31 milionów złotych. Przewidywany termin realizacji inwestycji to 2020 rok. Wykonawcą jest firma Pro-Tra Building. To już druga umowa na budowę tej niezwykle ważnej inwestycji komunikacyjnej.

Wrocławskie Inwestycje podpisały w sumie już trzy umowy na kolejne etapy budowy TAT. Zakontraktowano budowę blisko 160 metrowego wiaduktu nad torami kolejowymi. W ramach tej inwestycji powstanie także tunel pod TAT, który ułatwi przejście pieszym i przejazd rowerzystom. 

Umowę na budowę pierwszej części linii tramwajowej za 66 mln zł podpisano 12 lipca 2019 r. Prace w pierwszej kolejności obejmą przebudowę wszystkich sieci podziemnych, budowę torowiska, wyprowadzenie tramwaju z pl. Orląt Lwowskich i przebudowę układu drogowego, a następnie - chodniki, trasy rowerowe, nasadzenia zieleni.

Na pl. Orląt Lwowskich tramwaj wjedzie na nową trasę z istniejącego torowiska na ul. Podwale lub ul. Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory odbiją w kierunku dworca Marchijskiego. Wymaga to przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach galerii wnętrz „Domar” i równolegle do ulicy Robotniczej. Prace na tym odcinku powinny się zakończyć w 2021 roku.

Wrocławskie Inwestycje podzieliły tą wielką budowę na zadania, żeby łatwiej pozyskać wykonawców. Trasa Autobusowo Tramwajowa łącząca plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków. Całkowita długość TAT to 7 km.

Pierwszy fragment trasy tramwajowo-autobusowej na Nowy Dwór to odcinek od pl. Orląt Lwowskich do ulicy Smoleckiej. Prace rozpoczęły się 9 września. Od soboty 7 września wyłączony z ruchu został fragment ulicy Nabycińskiej. Prace są prowadzone również od placu Orląt Lwowskich do ulicy Smoleckiej.

 

 

TIME LINE

  • ogłoszenie przetargu na wykonanie linii autobusowo - tramwajowej

    czerwiec 2019
  • Wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy na wykonanie I etapu linii autobusowo - tramwajowej

    lipiec 2019
  • rozpoczęcie prac nad budową linii autobusowo - tramwajowej

    wrzesień 2019