Definicji „gminna jednostka organizacyjna” albo „komunalna jednostka organizacyjna” tak naprawdę próżno szukać w jakimś akcie prawnym. Jedynie w ustawie o samorządzie gminnym można wyczytać, że „do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Tym, co jednak istotnie cechuje taką jednostkę organizacyjną jest to, że gmina za pośrednictwem swoich organów bezpośrednio wpływa na działalność tej jednostki, czyli powołuje osoby nią zarządzające, a potem całość nadzoruje.
Swoje formalnoprawne definicje mają natomiast „składowe” gminnych jednostek organizacyjnych, czyli jednostki budżetowe gminy, samorządowe zakłady budżetowe oraz gminne spółki – akcyjne lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Przejdź do grafiki – poznaj specyfikę gminnych jednostek organizacyjnych oraz wizytówki tych wszystkich, które działają na rzecz miasta i aglomeracji wrocławskiej. Poznasz tym samym ich dotychczasowe oraz planowane projekty, a także znaczenie dla funkcjonowania miasta – również w wymiarze regionalnym , krajowym i sięgającym poza granice naszego kraju.