Trasa autobusowo-tramwajowa łącząca plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem ma powstać do 2023 roku. Na odcinku 7 km mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków. Budowane są również dwa wiadukty - nad ul. Smolecką oraz przy ul. Strzegomskiej i Robotniczej.
Konstrukcja 160-metrowego wiaduktu powstającego nad torami kolejowymi powinnna zostać ukończona w grudniu. Wtedy wykonawca zamontuje dwa ostatnie dźwigary. To będzie oznaczać koniec prac konstrukcyjnych i rozpocznie się zbrojenie oraz deskowanie. Jeśli nie będzie mrozów, to jeszcze przed Bożym Narodzeniem rozpocznie się betonowanie.
Zobaczcie jak rośnie wielki wiadukt na #budujemyTAT. Wygląda imponująco W grudniu pojawią się ostatnie wielkie dźwigary. A na ten wiadukt wydamy blisko 40 mln zł. Wykonawca kolejnego etapu trasy -od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej - planuje w grudniu rozpocząć pierwsze prace. pic.twitter.com/4KSXNOxZoY
— Jacek Sutryk (@SutrykJacek) November 17, 2020
Po wiadukcie przejadą bezkolizyjnie tramwaje oraz autobusy. Koszt jego budowy to blisko 40 milionów złotych. Natomiast na wiadukcie nad ul. Smolecką trwa montaż krawężników i wkrótce powstaną tam schody oraz mury oporowe.
– Po zakończeniu prac budowlanych na wiadukt wejdą torowcy i drogowcy. Zostaną ułożone tory oraz powstanie chodnik i droga dla rowerów. Torowisko zostanie zabetonowane i połączone już z tym wybudowanym – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Mowa o torowisku na odcinku 1170 m od placu Orląt Lwowskich do wspomnianego wiaduktu nad ulicą Smolecką. Na początku tygodnia przeprowadzono tam testy z wykorzystaniem spalinowego pojazdu wieżowego sprawdzającego położenie szyn.
– Testy wyszły bardzo dobrze. Musieliśmy wykorzystać pojazd spalinowy, bo na wspomnianym odcinku nie ma jeszcze zawieszonej sieci trakcyjnej, które następnie podłącza się do prądu – wyjaśnia Krzysztof Świercz.
Tramwaj na Robotniczej już za rok
Planuje się, że w 2021 r. wzdłuż ulicy Robotniczej, aż do ul. Śrubowej, pojedzie pierwszy tramwaj, który następnie wjedzie na ul. Legnicką. Wcześniej zostaną wyremontowane rozjazdy na pl. Strzegomskim.
Natomiast jeszcze w tym roku zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna razem z kamerami i systemem ITS na pl. Orląt Lwowskich.
Przypomnijmy, że w listopadzie ruszył drugi etap budowy TAT na Nowy Dwór. Powstaną 2 km torowiska od Parku Biznesu do ul. Rogowskiej. Koszt inwestycji wyniesie 81,2 mln zł. Pasażerowie skorzystają z pięciu przystanków: Babimojska, Centrum Zarządzania Kryzysowego, Nowodworska, Nowy Dwór (Gubińska) oraz Rogowska.