Na początku 2016 roku sześć kupionych przez MPK tramwajów firmy Modertrans-Moderus Beta wyjeżdża w komplecie na trasy. Dzięki tym zakupom liczba składów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych wzrasta do 88 sztuk.Miejski przewoźnik wyprzedaje też swoje najstarsze tramwaje i autobusy. Struktura floty i jej wiek mocno się zmieniają. W lutym miasto przekazuje wytyczne do spółki Wrocławskie Inwestycje, potrzebne do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy tramwajowej na Nowy Dwór. W marcu pojawia się przetarg na stworzenie projektu.
Czytaj więcej: Przetarg na projekt tramwaju na Nowy Dwór
Później zaczynają się konsultacje społeczne dla „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Wrocławia na lata 2016-2022”. Dokument wskazuje kierunki działań oraz inwestycje ważne dla transportu zbiorowego. W kwietniu Wrocławskie Inwestycje otwierają koperty z ofertami na projekt budowy linii na Nowy Dwór. 31 maja podpisana zostaje umowa z firmą Schuessler-Plan Inżynierzy spółka z o.o. na wykonanie tego zadania.
Lato na pełnych obrotach
W Dzień Dziecka firma Google ogłasza, że dzięki współpracy z Urzędem Miejskim Wrocławska komunikacja miejska i rozkłady jazdy pojawią się w usłudze mapy. To oznacza, że miliony ludzi z całego świata na swoim telefonie mogą bez problemu zaplanować podróż po stolicy Dolnego Śląska. W czerwcu jest jeszcze jedna nowina. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zgadza się, aby Skody 19 T, które dedykowane były do linii 31, 32 i 33, mogą pojawiać się na innych trasach. Oznacza to, że niskopodłogowe tramwaje pojawią się na nowych trasach.
Za kilka dni MPK ogłasza, że skorzysta z prawa opcji i dokupuje trzy tramwaje Moderus Beta. Także w czerwcu radni miejscy decydują, że weterani wojenni, osoby represjonowane i działacze opozycji antykomunistycznej będą bezpłatnie podróżować komunikacją miejską we Wrocławiu.Na początku wakacji MPK rozpoczyna gruntowne remonty swoich najstarszych składów. Korzysta z tego, że przez remont torowiska na ul. Dyrekcyjnej najstarsze tramwaje są „uwięzione” czasowo w zajezdni. W lipcu Spółka Wrocławskie Inwestycje podpisuje umowę na stworzenie dokumentacji dla nowej trasy tramwajowej od ul. Długiej na Popowice. To pierwszy krok do realizacji tej inwestycji.
Milionowe zakupy MPK
W sierpniu miasto ogłasza duży przetarg na nowy system dystrybucji biletów. Zakłada on więcej biletomatów na przystankach, kasowniki z możliwością dokonania opłaty za przejazd, więcej biur obsługi, także tych dla studentów, i dużo nowych form płatności za przejazd i opcji na samej karcie elektronicznej.
Czytaj więcej: Nowy system dystrybucji biletów
Pod koniec wakacji MPK ogłasza decyzję o planach dzierżawy kolejnych nowych autobusów. Tym razem jest mowa o 60 niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdach. 40 z nich to autobusy przegubowe, 20 to autobusy krótkie. Przetarg będzie z opcją rozszerzenia, nawet o kolejne 100 sztuk.
Czytaj więcej: MPK Wrocław zamówi kolejne autobusy
We wrześniu Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia ogłasza Wrocławski Program Tramwajowy, który zakłada rozwój sieci torowisk i inwestycje w transport zbiorowy. Dokument mówi m.in. o tym, że do obecnych inwestycji w sieć tramwajową dojdą jeszcze na najbliższe lata trzy nowe zadania: Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej), Swojczyce (od Sępolna), Ołtaszyn (od parku Południowego).
Czytaj więcej: Wrocławski Program Tramwajowy
3 października ogłoszony zostaje przetarg na tramwaj przez ulicę Hubską. Wpływa w nim aż 10 ofert. Listopad upływa pod znakiem ogłoszonego przez MPK przetargu na 60 nowych autobusów z prawem opcji, czyli możliwością dokupienia kolejnych. – Efekty tych decyzji pojawią się w roku 2017. Do Wrocławia na wiosnę trafią 3 tramwaje częściowo niskopodłogowe firmy Modertrans, a kolejnych 13 jest już w produkcji i pojawi się we Wrocławiu do końca 2017 roku. W sumie dzięki nim w całym mieście przybędzie nawet 300 kursów dziennie taborem tramwajowym dostępnym dla osób o ograniczonej mobilności. Pod koniec stycznia 2017 roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na dzierżawę autobusów. Pojazdy będę dostarczane stopniowo od wakacji do jesieni. Zastąpią najstarsze i najbardziej wysłużone autobusy marki Volvo – komentuje Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław.
Grudzień przywitał nas decyzją o budowie buspasa przez ul. Robotniczą oraz dokupieniu przez MPK kolejnych 13 tramwajów typu Moderus Beta. Pod koniec roku radni miejscy zatwierdzają Plan Transportowy.