Rozwój internetu przyspieszył również kontakt podatników z urzędami skarbowymi czy miejskimi. Coraz popularniejsze jest składanie deklaracji podatkowych za pomocą sieci. Największym wyzwaniem ostatnich lat okazało się połączenie obliczenia wysokości podatku i jednoczesnej zapłaty przez internet. Było to niemożliwe z powodu braku dostępu do danych urzędu.
– Jako pierwsi chcemy to zmienić. Wrocław przygotował portal informacyjno-płatniczy PLIP, który umożliwia mieszkańcom uzyskanie pełnej informacji o ich zobowiązaniach podatkowych oraz zapłatę należności przez internet – wyjaśnia skarbnik Wrocławia Marcin Urban. Dodaje, że podobnie jak w każdym sklepie internetowym, PLIP umożliwia internetowe regulowanie należności za pośrednictwem przelewu z banku klienta oraz zapłatę za pomocą posiadanych kart płatniczych. – To przyjazne mieszkańcom narzędzie ułatwi proces zapłaty, gdyż wszystkie niezbędne dane zostaną wypełnione automatycznie, co jednocześnie zminimalizuje błędy, pojawiające się czasem przy ręcznym wypełnianiu przelewów podatkowych – przekonuje skarbnik Wrocławia.
Z PLIP-em szybciej
Dziś wrocławianie o wysokości kwoty rocznego podatku od nieruchomości za dany rok dowiadują się po otrzymaniu listu najczęściej na przełomie lutego i marca. –Informacja o wysokości podatku do zapłaty będzie dostępna znacznie wcześniej, bo już w chwili wydania decyzji podatkowej przez urząd. Wystarczy zalogować się na Portal Informacyjno-Płatniczym PLIP – wyjaśniają urzędnicy.
Co można opłacić w systemie PLIP?
Podatki lokalne, w tym:
• Podatek od nieruchomości od osób fizycznych• Podatek rolny od osób fizycznych• Podatek leśny od osób fizycznych• Łączne zobowiązanie pieniężne• Podatek od środków transportowych od osób fizycznych
W przyszłości portal ma umożliwić dostęp do większości płatności, m.in. za czynsz czy wywóz śmieci.
Jak działa PLIP
Informacja o aktualnych zobowiązaniach mieszkańca pobierana jest z systemu finansowo-księgowego miasta. Użytkownik ma możliwość wybrania konkretnej płatności, które chce uregulować za pomocą portalu. Znajdzie tu również informacje o tym, czy w stosunku do nich rozpoczął się proces windykacji.
System PLIP wykorzystuje dane objęte tajemnicą skarbową i zawiera dane osobowe, dlatego musi być odpowiednio zabezpieczony. Dlatego, aby skorzystać z portalu, konieczna jest weryfikacja mieszkańca, wymagająca posiadanie profilu na platformie ePUAP i założenie konta w PLIP.
Żeby stworzyć profil na platformie ePUAP, należy:1. założyć konto na portalu www.epuap.gov.pl,2. złożyć wniosek o utworzenie profilu zaufanego,3. w ciągu 14 dni od złożenia wniosku potwierdzić dane w urzędzie skarbowym, oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, urzędzie wojewódzkim lub polskim konsulacie. W programie uczestniczą także niektóre urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe – już niedługo taki profil będzie można otrzymać także w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Po założeniu profilu zaufanego należy zarejestrować się na Portalu Informacyjno-Płatniczym PLIP. Użytkownik zobowiązany będzie do wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Urząd Miasta Wrocławia.Przejdź do portalu PLIP