MPK Wrocław zakupiło 8 takich tramwajów. Pierwszy z nich przyjechał już do Wrocławia i jeszcze przed odbiorami i gruntownymi testami w ruchu ulicznym został w piątek zaprezentowany dziennikarzom. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane. Mają szereg udogodnień i rozwiązań technicznych, które zostały w nich wykorzystane na indywidualne zamówienie wrocławskiego MPK. Chodzi m.in. o inny przód pojazdu, skonstruowany tak, aby w razie wypadku z udziałem pieszego jego skutki były dla człowieka jak najłagodniejsze i nie został wciągnięty pod pojazd. Wieczorem pasażerom w bezpiecznym wysiadaniu pomogą podświetlane progi przy drzwiach. W środku pojazdu są też ładowarki USB czy system zapachowy. Tramwaj pomieści około 220 osób i mierzy ponad 30 metrów.
Nowy wrocławski tramwaj teraz przejdzie serie testów w ruchu ulicznym. Pierwszy, wstępny przejazd pokazał, że istnieją w infrastrukturze torowej i przystankowej miejsca gdzie tramwaj zbyt blisko i ciasno przez nie przejeżdża jednak jak się okazuje nie jest to duży problem. Tramwaj został wykonany zgodnie z zamówieniem a parametry zamówienia były dokładnie spradzane. Nie ma też mowy o tym, że pojazd jest za szeroki. - Przede wszystkim tego typu sytuacje mają miejsce w różnych miastach i to żaden problem. Naturalna sprawa przy budowaniu nowego modelu tramwaju. Wcześniej nie ma możliwości zweryfikowania obliczeń na papierze i czasami trzeba dopracować coś w infrastukturze i to jest normalny cykl życia tak dużego projektu - tłumaczy Tomasz Zaboklicki, prezes firmy Pesa.
Zanim tramwaje wyjadą na trasy motorniczych czekają jeszcze szkolenia. Pesy będą stacjonowały na co dzień w zajezdni Gaj przy ul. Kamiennej, na ulicach mają pojawić się w wakacje.
Pierwszy oficjalny test tramwaju - wyniki
W nocy z piątku na sobotę MPK wykonało pierwsze oficjalne przejazdy testowe tramwajem PESA. Tramwaj jechał na trasie: Zajezdnia nr 4- pętla Krzyki- Powstańców Śl.- Świdnicka- Teatralna- Widok- P. Skargi- Pl. Dominikański- Most Grunwaldzki- Rondo Reagana- Curie Skłodowskiej- Pętla Kopernika
Curie Skłodowskiej- Rondo Reagana- Most Grunwaldzki- Plac Dominikański- Eureka- Dworzec Główny- Arkady Capitol- Powstańców Śl.- Zajezdnia nr 4.
Łącznie komisja testująca tramwaj przejechała 38 przystanków.
W trakcie przejazdu stwierdzono, że krawężniki peronów są o kilka centymetrów za blisko torowiska jedynie na przystankach Orla i Jastrzębia w obu kierunkach.
To oznacza, że po kosmetyce linii przystanków mamy pierwszą trasę, na którą tramwaj może wyjechać. Kolejne testy odbędą się w najbliższych dniach. O wynikach będziemy informować na bieżąco - czytamy na profilu MPK na Facebooku.