Remonty i zmiany w kursach KD
Na linii D1, z Wrocławia przez Legnicę i Bolesławiec do Lubania Śląskiego nie nastąpią większe zmiany w liczbie połączeń. Jednak ze względu na planowane uruchomienie pociągów do Lubina Górniczego, niektóre połączenia dotychczas bezpośrednie będą realizowane z przesiadką. Wstępnie miało to stać się właśnie w grudniu, ale remont się opóźnia. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – obecnie podaje termin czerwca przyszłego roku jako najwcześniejszą możliwość wznowienia przewozów pasażerskich na tej trasie.
– Na linii D25 z Wrocławia do Żar i Forstu, w związku z wnioskami pasażerów o zwiększenie pojemności składów na odcinku Wrocław – Legnica, niektóre połączenia bezpośrednie zostaną zastąpione przesiadkowymi: ruch od Legnicy do Wrocławia przejmą bardziej pojemne jednostki elektryczne – mówi Bogusław Molecki, naczelnik działu rozkładów jazdy w Kolejach Dolnośląskich.
Także później niż pierwotnie zakładano ruszą bezpośrednie pociągi elektryczne z Wrocławia do Zgorzelca. – Do czasu zakończenia prac elektryfikacyjnych (obecnie roboty postępują w kierunku Jędrzychowic) konieczna będzie przesiadka w Węglińcu. Ze względu na brak elektryfikacji po stronie niemieckiej, zniknie także bezpośrednie połączenie Wrocławia z Dreznem, realizowane obecnie droższą trakcją spalinową – wyjaśnia Bogusław Molecki.
- Na linii D3, z Wrocławia do Rawicza, zostanie uruchomiona dodatkowa, dziesiąta para połączeń.
- Na linii D5, z Legnicy przez Świdnicę i Kłodzko do Kudowy-Zdroju liczba połączeń w dni robocze zostanie zwiększona o jedną parę.
- Na linii D6, z Wrocławia przez Wałbrzych i Jelenią Górę do Szklarskiej Poręby, nie nastąpią większe zmiany w liczbie połączeń. Zgodnie z postulatami Pasażerów, pojawi się jednak nowe, wcześniejsze połączenie poranne z Wałbrzycha do Jeleniej Góry oraz późnowieczorne z Jeleniej Góry w kierunku Wałbrzycha.
- Na linii D7 z Jelcza do Wrocławia liczba połączeń nie ulegnie zmianie. W związku z planowanym rozpoczęciem prac przy rewitalizacji linii kolejowej z Jelcza (przez Wrocław Swojczyce), w tym roku nie będą kursować pociągi wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, łączące Wojnów z dworcem Głównym. W zamian za to jednak, pociągi przyjeżdżające od strony Brochowa pojadą w kierunku Oleśnicy, co pozwoli utrzymać możliwość bezpośredniej podróży z Jelcza do stacji Wrocław Sołtysowice.
- Pociągi KD w kierunku Oleśnicy miały od grudnia kursować przez Milicz do Krotoszyna. Również w tym przypadku opóźnienie w remoncie infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe spowodowało, że do stycznia tory będą nieprzejezdne. W związku z tym reaktywowane połączenie na trasie Krotoszyn – Oleśnica – Wrocław zostanie uruchomione najwcześniej w lutym.
- Na linii D8 Wrocław – Trzebnica nie nastąpią zmiany w liczbie połączeń.
- Na linii D9 Wrocław – Kłodzko – Międzylesie układ połączeń będzie zbliżony do tegorocznego. Wzrośnie liczba wzmacniających połączeń aglomeracyjnych pod Wrocławiem – uruchomiona zostanie dodatkowa para pociągów do Strzelina.
- Na linii D15 z Wałbrzycha do Kłodzka oraz D19 z Jeleniej Góry do Goerlitz ruch nie ulegnie znaczącym zmianom.
- Na linii D16 z Wrocławia do Dzierżoniowa Śląskiego dwa pociągi kończące dotąd bieg w Świdnicy zostaną wydłużone do Dzierżoniowa.
- W związku z dużą popularnością połączeń i rozwojem ruchu turystycznego, na linii D21 ze Szklarskiej Poręby do Liberca, oferta w sezonie zostanie rozbudowana.
- Liczba połączeń bezpośrednich z Wrocławia do Kudowy-Zdroju (linia D29) pozostanie na zbliżonym poziomie.
Nowe połączenie międzynarodowe
Wrocław zyskał codzienne połączenie kolejowe z Wiedniem i Berlinem. Pierwszy pociąg EuroNight Metropol z Dworca Głównego odjedzie po zmianie rozkładu jazdy – w niedzielę 9 grudnia o godz. 23.05.