Ministerstwo proponowało, by pieszy już zbliżając się do przejścia, miał pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami. Tyle, że w przypadku tramwajów nie jest to takie proste. Zatrzymanie tramwaju jadącego 50km/h to aż 50 metrów. W przypadku samochodu – wystarczy 14 metrów.
Co by to oznaczało w praktyce?
Gdyby w przypadku torowisk obowiązywała propozycja rządu, motorniczy musiałby zatrzymać tramwaj już na sam widok przechodnia znajdującego się kilka metrów od torów. W takiej sytuacji jazda choćby ulicą Szewską byłaby bardzo utrudniona. Tu tramwaj jedzie w strefie spacerujących przechodniów, każdy z nich miałby pierwszeństwo przed tramwajem.
- Rządowa propozycja zakładała pierwszeństwo dla pieszych na przejściu od momentu wyrażenia woli przekroczenia pasa drogowego/tramwajowego. Nasz wniosek zakłada utrzymanie pierwszeństwa tramwaju na przejściu. Przykłady innych krajów europejskich pokazują, że przyjęcie pierwotnego rozwiązania mogłoby doprowadzić do drastycznego wzrostu liczby pieszych poszkodowanych przez tramwaje. Trzeba pamiętać, że droga hamowania tramwaju to kilkadziesiąt metrów – tłumaczy prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Tak mają Czesi, Niemcy i Holendrzy
Dlatego MPK Wrocław zaproponowało, by pierwszeństwo pieszych obowiązywało wszystkie pojazdy, poza tramwajami. Ministerstwo przystało na te propozycje.
Ostatecznie artykuł zmienianego prawa ma brzmieć tak: „Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko, albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem z wyłączeniem tramwaju .”Podobne przepisy obowiązują w Czechach, Niemczech czy Holandii. Na przykłady tych krajów powołało się MPK przekonując ministerstwo.
Uwzględnione zmiany sprawią, że piesi wciąż będą bezpieczniejsi, bo nikt nie będzie ryzykował spotkania z tramwajem. Także pojazdy MPK będą mogły poruszać się płynniej. To poprawi czas ich przejazdu, a jednocześnie komfort pasażerów wewnątrz pojazdów – motorniczowie unikną częstego hamowania awaryjnego i szarpnięć w pojeździe. Zaproponowane przez MPK zmiany uwzględnione przez Ministerstwo Infrastruktury dotyczą ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami art. 13 ust.1.