Przebudowa Jazu Różanka coraz bliżej końca. Inwestycja realizowana jest w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Robotnicy kończą budować nową sterownie obiektu. Obecnie zajmują się wykończeniem elewacji. To jednak nie koniec zmian. Jaz zyskał czwarte przęsło. Poszerzono go 25 metrów. Prace spowodowane są poszerzaniem koryta Odry.
Jak wyjaśnia Piotr Stachura z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu poszerzenie koryta Starej Odry musiało zaowocować również dobudowaniem czwartego przęsła Jazu Różanka. Gdyby nie rozbudowano obiektu większe ilości wody prowadzone szerszym korytem napotykałyby przewężenie w postaci starej trzyprzęsłowej konstrukcji. W efekcie prac zmieni się również typ jazu. Dotychczas był on sektorowy. Po zakończeniu prac ma być jazem klapowym. Montaż klap wymagał przebudowy konstrukcji betonowej istniejącego jazu.
Rzecznik RZGW mówi , że od kilku tygodni "na mokro" pracuje już przebudowane trzecie przęsło, a obecnie wykonawca prowadzi roboty betonowe i profilowanie przęsła nr 2 oraz rozwija front robót przy przęśle nr 1 (skrajne przęsło na prawym brzegu). Po tej stronie powstaje też nowa przepławka dla ryb, które budową ma naśladować środowisko naturalne.
Przebudowują Kanał Miejski
Kształtu nabiera również modernizacja Kanału Miejskiego( Zaczyna się on na wysokości kładki Burzowej. Ciągnie się wzdłuż ul. Pasterskiej. Kończy go śluza Miejska). Prace prowadzone tu polegają na przystosowanie tego bocznego szlaku żeglugowego do przepuszczania większej ilości wód powodziowych. Zdaniem Piotra Stachury cel inwestycji zostanie osiągnięty poprzez udrożnienie, przebudowę ubezpieczeń i skarp brzegowych koryta Kanału Miejskiego . Wzdłuż lewego brzegu kanału - na odcinku bulwarów od Bramy Powodziowej do mostu Trzebnickiego - zamontowany zostanie mobilny system ochrony przeciwpowodziowej, czyli montowanych w razie zagrożenia powodzią szandorowych barier przeciwpowodziowych. Podobne rozwiązanie uratowała zabytkowe centrum stolicy Czech. Podczas powodzi w 2013 roku.
Po zakończeniu modernizacji Kanał Miejski ma pełnić funkcję bocznego szlaku żeglugowego. Będą mogły z niego korzystać turystyczne jednostki pływające. Przy nabrzeżach powstaną nowe pachoły cumownicze, a skarpy brzegowe zyskają zejścia do wody. W ciągu Kanału Miejskiego powstaną trzy nabrzeża pasażerskie: pomiędzy mostem Warszawskim drogowym i kolejowym, poniżej mostu kolejowego Warszawskiego oraz bezpośrednio powyżej mostu Trzebnickiego. Zakończenie kontraktu, w ramach którego prowadzone są te prace, przewiduje się w czerwcu 2015 roku.