Podręcznik dla nauczycieli, film edukacyjny „Kolekcja zagrożeń” oraz otwarte konferencje, wszystko po to, aby przeciwdziałać zagrożeniom, które czyhają na młodzeż. Takie działania od kilku lat podejmuje Dolnośląska Szkoła Wyższa. W przedsięwzięcia zaangażowani są m.in. pracownicy służ mundurowych, oświaty oraz przede wszystkim młodzież.
"Bezpieczeństwo w szkole. Poradnik dla nauczycieli”
W 2009 z inicjatywy Dolnośląskiej Szkoły Wyższej powstał podręcznik Bezpieczeństwo w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Efektem rocznej współpracy kilkunastu praktyków, przedstawicieli straży miejskiej, policji, pogotowia ratunkowego i straży pożarnej było powstanie książki, która porusza m.in. skutki wywoływania fałszywego alarmu o podłożeniu bomby, handlu narkotykami w szkole, wpływie sekt i subkultur i bezmyślnej dewastacji mienia. Poruszone są również tematy tabu jak problem depresji, samobójstw czy wczesnego rodzicielstwa wśród nieletnich. Autorzy podręcznika w poszczególnych rozdziałach przedstawili: zagrożenia dla zdrowia i życia, dla bezpieczeństwa publicznego, zagrożenia wywołane substancjami psychoaktywnymi, wyzwania psychospołeczne w szkole, zagrożenia sieciowe, zagrożenia naturalne, cywilizacyjne i wojenne, zagrożenia wywołane degradacją środowiska naturalnego, porady dla nauczycieli i procedury reagowania.
Film „Kolekcja zagrożeń” ponownie na ekranie.
Film edukacyjny Kolekcja zagrożeń jest 20 minutową historią, która porusza problem przemocy domowej, rówieśniczej, alkoholizmu czy prostytucji wśród nieletnich. Premiera filmu miała miejsce z końcem 2014 roku. „Kolekcja zagrożeń” jest doskonałym narzędziem do pracy dydaktycznej dla pedagogów i nauczycieli. Scenariusz do filmu wyłoniony został w drodze konkursu przeprowadzonego wśród wrocławskich nastolatków, którzy „wpuścili dorosłych do swojego świata”.
- Wierzę, że „Kolekcja zagrożeń stanie” się źródłem otwartego dialogu oraz podstawą do konstruktywnej międzypokoleniowej dyskusji – twierdzi prof. DSW dr hab. Beata Borowicz-Sierocka – Ważne, aby projekcję poprzedzał komentarz eksperta (psychologa, pedagoga), który ukierunkuje percepcję odbiorców. Wierzę, że taka forma będzie skutecznym narzędziem przeciwdziałania zagrożeniom, a nie tylko uświadamiania o istniejącym problemie wśród nastolatków – podkreśla Dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Film jest efektem współpracy Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu przy wsparciu Departamentu Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia, Biura Promocji Miasta oraz Multikina. Został również objęty honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza.
Co dalej?
W najbliższym czasie uczelnia zaplanowała cykl konferencji, w trakcie których chce podjąć otwartą dyskusję między młodzieżą a praktykami oraz ekspertami na temat sposobów aktywnego przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom wobec młodzieży. Najbliższa tego typu konferencja pt. „Młodzież wobec współczesnych zagrożeń” odędzie się w kwietniu br. Program przewiduje dwie formy spotkań: debatę oraz warsztaty adresowane m.in. do nauczycieli oraz uczniów.