Nowy pojazd zbudowany przez wrocławskich studentów to pierwszy w Polsce lekki motocykl elektryczny, który przystosowany jest do rajdów w trudnych warunkach terenowych. Prace nad jego powstaniem trwały 11 miesięcy, do tego trzeba było także od podstaw zbudować nowy zespół.
– Co roku tworzymy grupę, wybieramy liderów, rozdzielamy zadania i określamy ramy całego projektu. Dopiero później rusza faza designu i prace nad unikatową ramą pojazdu – ten element, oprócz funkcjonalności, musi także wyglądać nowocześnie – mówi prezes Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych PWr Wojciech Pawlak.
LEM Thunder waży 120 kg i ma moc 30 kW, czyli około 40 KM. Pojemność baterii, która w całości została zaprojektowana przez studentów PWr, pozwala na przejechanie około 90 km z prędkością 120 km/h. Co ciekawe, rozładowany akumulator można wymienić w ciągu zaledwie kilku sekund.
fot. Politechnika Wrocławska
Jak wyjaśnia Wojciech Pawlak, to właśnie projekt baterii był największym wyzwaniem, gdyż po raz pierwszy wykorzystano w motocyklu baterię o tak dużej mocy. Dotychczas konstrukcje miały moc około 10 kW, a sam pojazd ważył około 30 kg mniej. Przy projektowaniu konstrukcji studenci PWr korzystali m.in. z technologii druku 3D. Dodatkowo, na potrzeby pojazdu powstała specjalna aplikacja, która wyświetla kierowcy aktualne informacje o stanie motocykla oraz lokalizację GPS.
Teraz Barcelona, później Wrocław i Rajd Dakar
Przedstawiciele Politechniki Wrocławskiej wraz ze swoim nowoczesnym motocyklem w niedawno zakończonych zawodach z cyklu SmartMoto Challenge w Barcelonie zajęli trzecie miejsce. Warto także przypomnieć, że dotychczas studenci z Wrocławia występowali w Hiszpanii aż pięciokrotnie. Dwa razy kończyli zmagania na pierwszym miejscu, a trzykrotnie wracali do Polski właśnie z brązowymi medalami.
W tym roku w Barcelonie studenci PWr zajęli pierwsze miejsce za najlepszy design i drugie w konkurencjach statycznych, co w efekcie końcowym zaowocowało trzecią lokatą w klasyfikacji generalnej zawodów. Można zatem uznać, że uczniowie wrocławskiej uczelni zrealizowali swój plan minimum, gdyż w trakcie zawodów Mikołaj Ostrowski, jeden ze studentów, mówił, że w Katalonii miejsce na podium będzie zadowalającym wynikiem. Zwyciężył zespół z Politechniki Moskiewskiej.
Po udanych występach w Barcelonie, przed studentami PWr kolejne wyzwanie. Po raz pierwszy zorganizują polską edycję zawodów motocykli elektrycznych (22-26 sierpnia), o których więcej pisaliśmy TUTAJ. Zwieńczeniem ich pracy ma być upragniony start w Rajdzie Dakar, gdzie będą rywalizować od 6 do 17 stycznia 2019 r.
Bolid PWR Racing Team także z sukcesami
Zespół PWR Racing Team również może pochwalić się niemałym osiągnięciem w niedawno zakończonych zawodach Formuły Student. W trakcie rywalizacji na włoskim torze Riccardo Palettiego w Varano walczyło aż 47 zespołów, a tytułu bronili studenci z Politechniki Wrocławskiej.
fot. Politechnika Wrocławska
Zawody tradycyjnie rozpoczęły się od konkurencji statycznych, czyli prezentacji biznesowej oraz prezentacji konstrukcyjnej bolidu. Następnie przyszedł czas na rywalizację na torze.
RT09, czyli maszyna, którą skonstruowali studenci Politechniki Wrocławskiej, okazała się najszybsza w teście przyspieszenia, jednak uplasowała się dopiero na szóstym miejscu w kategorii na najszybsze okrążenie toru i na czwartej pozycji w kategorii Endurance i Efficiency. Również konkurencja Skidpad nie poszła najlepiej, gdzie przedstawiciele PWr zajęli dopiero siedemnaste miejsce.
Ostatecznie zespół Politechniki Wrocławskiej w klasyfikacji generalnej uplasował się na trzeciej pozycji. Studentów niebawem czekają kolejne wyzwania. Od 31 lipca do 4 sierpnia wystartują w Czechach, a od 6 do 12 sierpnia w Niemczech.
W zawodach Formuła Student startują studenckie zespoły z całego świata, a uczestnicy muszą nie tylko zaprojektować i zbudować bolid, ale także osiągnąć nim jak najlepsze wyniki w konkurencjach zarówno na torze, jak i przedstawiając koncepcję biznesową.