Requiem d-moll Mozarta z choreografią
Propozycją Opery Wrocławskiej jest sceniczna wersja Requiem d-moll Mozarta pod batutą dyrektora teatru, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego i w choreografii Jacka Tyskiego z choreografią Karola Dutczaka i kostiumami Otto Bubenicka.
Niedokończone dzieło klasyka wiedeńskiego (prace nad Requiem zamknął uczeń Mozarta, Franz Süssmayr) to msza żałobna zamówiona anonimowo u mistrza przez hrabiego Franza von Walsegga, znanego wówczas plagiatora. W dotychczasowej historii wykonań Requiem zanotowano tylko dwie jego sceniczne realizacje, wrocławska będzie trzecią, zarazem pierwszą polską. – Podchodzimy do dzieła Mozarta nie jak do oratoryjnego, czy operowego, ale jak do misterium scenicznego – podkreśla Marcin Nałęcz-Niesiołowski, który poprowadzi wykonanie (w orkiestronie, poza instrumentalistami, tym razem zasiądą także soliści).
Chór Opery Wrocławskiej po raz pierwszy wykona Requiem Mozarta, a kilku chórzystów będzie także zaangażowanych w działania sceniczne. Scenografia pozostanie ograniczona do niezbędnego minimum, podobnie kostiumy. – Mają podkreślać sakralny wymiar spektaklu i uczestniczących w nim postaci – opowiada Jacek Tyski, choreograf, który stworzył dla wykonawców spektakl wymagający. – To duży wysiłek fizyczny, sporo tańca na puentach, piruetów – wyjaśnia Magdalena Ciechowicz, kierownik baletu.
Na scenie Opery Wrocławskiej Requiem obejrzymy od 13-15 kwietnia.
Requiem d-moll w Operze Wrocławskiej
OperaOpera Wrocławska
Bach i MacMillan w Operze Wrocławskiej
W Narodowym Forum Muzyki dwa specjalne koncerty – pierwszy z nich w Niedzielę Palmową. Projekt Andrzeja Kosendiaka, Chóru NFM i Litewskiej Orkiestry Kameralnej uwzględnia trasę koncertową za granicą.
W programie zarówno kontemplacyjne utwory, jak kontrapunkty z bachowskiego monumentu Kunst der Fuge, jak i dzieło szkockiego współczesnego kompozytora Jamesa MacMillana „Siedem słów Chrystusa na krzyżu”, które jako pierwszy zaprezentował we Wrocławiu blisko dekadę temu Paul McCreesh.
Koncert pasyjny w Niedzielę Palmową w NFM
Koncert / KlasycznaNarodowe Forum Muzyki
Przejmujące Stabat Mater w Wielkim Tygodniu
Wrocławska Scena Kamienica przygotowała cykl trzech koncertów pasyjnych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku, w tym jeden w Katedrze św. Marii Magdaleny, podczas którego zabrzmią dwa najpiękniejsze utwory oparte na sekwencji Stabat Mater w całej literaturze barokowej – Antonia Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego.
Stabat Mater – koncert pasyjny w Katedrze św. Marii Magdaleny
Koncert / KlasycznaKościół polskokatolicki pw. św. Marii Magdaleny
W Wielkim Tygodniu wyjątkowy wieczór przygotowała Wrocławska Orkiestra Barokowa, sięgając do bogatej spuścizny Jana Sebastiana Bacha, ściślej do kantat związanych z okresem Wielkanocy. Usłyszymy cztery kantaty, w tym słynną „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (której chorał posłużył dwa wieki później Franciszkowi Lisztowi do stworzenia wspaniałego utworu pod tym samym, co bachowski, tytułem).
Koncert pasyjny w Wielką Środę w NFM
Koncert / KlasycznaNarodowe Forum Muzyki