W programie melomani znajdą kompozycje wybrane specjalnie z myślą o zbliżającym się dniu Wszystkich Świętych i Zaduszkach, w których kompozytorzy podejmują temat śmierci. Sergiusz Rachmaninow skomponował poemat symfoniczny Wyspa umarłych zainspirowany czarno-białą reprodukcją obrazu szwajcarskiego symbolisty Arnolda Böcklina, na którym malarz przedstawił tajemniczą wyspę, do której zmierza właśnie łódź z postacią w bieli (wiosłować mógł sam mitologiczny Charon przewożący zmarłych przez rzekę Styks do Hadesu). W utworze pojawia się m.in. motyw Dies Irae.
Modest Musorgski w czterech Pieśniach i tańcach śmierci (z solową partią – w Filharmonii Wrocławskiej zaśpiewa Urszula Kryger) napisanych do tekstów krewnego – Arsenija Goleniczewa-Kutuzowa. W każdym z nich poruszany jest inny wątek – śmierci dziecka, umierającej młodej kobiety, chłopa w alkoholowym delirium i śmierci, która triumfuje na polu walki.
Richard Strauss w poemacie symfonicznym Śmierć i wyzwolenie kreuje wizję umierającego człowieka, który na łożu śmierci wspomina minione lata od sielskiego dzieciństwa po wiek dojrzały. Kompozycja jest prawdziwym wyzwaniem dla dyrygentów, zwłaszcza że Richard Strauss był mistrzem finezyjnej orkiestracji.
Adagio na smyczki Samuela jest jednym z najbardziej znanych utworów kameralnych w historii. Melomani znają je z wielu wykonań, kinomani z niezapomnianej finałowej sceny z „Plutonu” Oliviera Stone’a. Właśnie ten utwór amerykańskiego kompozytora był wykonywany podczas specjalnego koncertu upamiętniającego ofiary World Trade Center.
Orkiestrę Narodowego Forum Muzyki poprowadzi Maestro Marek Pijarowski, jako solistka w Pieśniach Modesta Musorgskiego wystąpi mezzosopranistka Urszula Kryger. Początek wieczoru o godzinie 19.00. Bilety kosztują 25-60 zł.