FILTRUJ
Szesnaście lat, które James Joyce poświęcił na pisanie „Finnegans Wake”, to okres rozpaczliwej walki pisarza zarówno z granicami języka, jak i batalii artystycznej o poszerzenie możliwości komunikacji między ludźmi poza (obok czy ponad) zakresami dostępnymi w ukształtowanych historycznie językach. Joyce podjął eksperyment rozsadzający nasze myślenie o literaturze i o komunikacji w ogóle.
Stworzył strukturę podobną do językowej wieży Babel, której znaczenie wyłania się nie tylko poprzez prostą relację słowo-desygnat, ale także dzięki wewnętrznym rytmom, asocjacjom dźwiękowym, aporiom czy paradoksom z pozoru całkowicie asemantycznych zdań. Ten alternatywny sposób komunikacji odsłonił opresyjność ukształtowanych historycznie języków. Ich udział w tworzeniu relacji władzy, dominacji opartej na ich zawłaszczaniu.
Joyce twierdził, że należyte zrozumienie jego dzieła – ze względu na jego rebeliancki charakter – może dokonać się nie wcześniej niż za dwieście lat. Naszym projektem: najpierw performansem, potem pełnowymiarowym spektaklem odpowiadamy na wyzwanie pisarza zgodnie ze współczesną estetyką dzieła sztuki. tekst: Beniamin Bukowski
Reżyseria: Katarzyna Kalwat muzyka: Wojciech Blecharz scenografia, kostiumy: Anna Tomczyńska adaptacja tekstu: Kamil Kawalec instalacja multimedialna: Anna Tomczyńska i Maciej Powała obsada: Agnieszka Kwietniewska, Cezary Kosiński, Igor Kujawski, Karolina Staniec, Monika Łopuszyńska, Michał Opaliński flety: Gabriela Irzyk, Małgorzata Mikulska Gramy: Piekarnia, ul. Księcia Witolda 62
Księcia Witolda 62, Wrocław 50-203