wroclaw.pl strona główna
wroclaw.pl strona główna Wydarzenia we Wrocławiu. Sprawdź aktualny kalendarz imprez Wydarzenia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

7°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wydarzenia
  3. Teatr
  4. Art. 31 [Wolność i dopuszczalne ograniczenia]

FILTRUJ

RODZAJ

OPIS

Czy osoba niesłysząca ma takie same prawa w Polsce jak osoba słysząca? Na początku pandemii wszystkie komunikaty rządowe były pozbawione tłumaczenia na polski język migowy.

Obowiązek noszenia maseczek wykluczył osoby czytające z ruchu warg, a przecież w naszym kraju nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje. Każdy, a zwłaszcza państwo, powinno szanować wolności innych. Czy rzeczywiście każdy z nas jest tak samo wolny?

Konstytucja RP

Art. 31.

1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.

2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.

Program artykułu (częściowo dostępny)

  • 15.00 Spektakl „W dwóch językach polskich”, reż. Grzegorz Grecas (80 min) – spektakl w PJM, napisy
  • 16.30 Czytania performatywne: „Kobieta na przystanku donikąd”, reż. Marta Kowalska, „Nowa Era – Kamera Era”, reż. Paulina Kajdanowicz (łącznie 40 min) – online
  • 17.30 Spektakl „Eski”, reż. Marta Wiśniewska, premiera (do 75 min)
  • 19.00 Dyskusja „Art. 31 [Wolność i dopuszczalne ograniczenia]” (ok. 60 min) – PJM

Czytania performatywne

„Kobieta na przystanku donikąd” w reż. Marty Kowalskiej

Czy tylko doskonałe zlepki neuronów czynią z matki mamę? Czy wraz z pamięcią odchodzi dusza? Czy rozpad osobowości da się powstrzymać? Bohaterowie nie znają odpowiedzi na te pytania. Oni tylko walczą. O drugą osobę. O siebie. A czasem nie wiedzą o co. „Kobieta na przystanku donikąd” to opowieści opiekunów chorych na Alzheimera, rozmowa o granicach własnej i cudzej tożsamości.

Scenariusz i reżyseria: Marta Kowalska

„Nowa Era – Kamera Era” w reż. Pauliny Kajdanowicz

W marcu 2020 zamknął się w Polsce pewien rozdział – szkoły i uczelnie zawiesiły działalność stacjonarną. Coś umarło, aby coś mogło się narodzić. I się narodziło – era gadających głów na ekranach komputerów, laptopów i smartfonów jako nowa forma edukacji i prowadzenia lekcji. Kamera włączona lub wyłączona (częściej wyłączona). A co kryje się po drugiej stronie kamery? Historia kilku nauczycieli i wykładowców, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami ze zdalnego nauczania. Co to będzie? Co to będzie? Już jest! Nowa Era – Kamera Era!

Scenariusz i reżyseria: Paulina Kajdanowicz.

Dyskusja

Dyskusja wokół art. 31. będzie koncentrować się w dużej mierze na kwestii dostępności, kulturze Głuchych oraz różnych przypadkach niewypełniania przepisów zapisanych w konstytucji związanych z ograniczeniami. Nazwiska uczestników dyskusji podamy wkrótce

Spektakle

Spektakl „W dwóch językach polskich” opowiada o problemach, z którymi spotykają się Głusi, ale przede wszystkim, daje ogląd na ich kulturę. Dwa polskie języki – foniczny i migowy – na scenie istnieją ze sobą na równi. Żaden z nich nie jest ani lepszy, ani gorszy.

„Eski” to spektakl dotyczący osób z poważnymi skrzywieniami kręgosłupa. To historia o tym, w jaki sposób ciało jest postrzegane przez polskie społeczeństwo, jakie są granice akceptacji oraz jak nasza kultura reaguje na fizyczną odmienność.