Iliada Pod Kolumnami z cyklu Z Podszeptu Muz

Iliada Pod Kolumnami z cyklu Z Podszeptu Muz

Iliada Pod Kolumnami Klub Pod Kolumnami po wakacyjnej przerwie zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu Z podszeptu muz. Tym razem Bogusław Bednarek zaznajomi słuchaczy z fundamentalnym dziełem kultury europejskiej jakim jest Iliada Homera. Zapraszamy w niedzielę 23 września o godzinie 19, wstęp wolny. Skąpe i sprzeczne wiadomości o życiu Homera podważały sam fakt jego istnienia a przypisywane mu dzieła uznawano za kompilacje zbiorowego autorstwa.

Faktem jednak pozostaje, że są one najstarszymi zachowanymi greckimi tekstami literackimi o jakości artystycznej wystawiającej świadectwo wysokiego poziomu ówczesnej poezji. Oryginał Iliady miał formę pieśni wykonywanej przez aojda lub recytacji realizowanej przez rapsoda i składał się z aż 15 537 wierszy wtórnie podzielonych na 24 księgi. Dzieło stało się wzorcem eposu bohaterskiego. Charakterystyczną jego cechą jest bujna narracja obfitująca w powtórzenia, epitety i rozbudowane porównania w liczbie ponad 200. Kunszt artystyczny Homera znajduje do dziś afirmację w określeniach takich jak homeryckie boje, homerycki śmiech czy wspomniane homeryckie porównania.

Tematem Iliady są bóstwa i herosi przedstawieni w epizodach dziesięcioletniej wojny trojańskiej zakończonej rzezią mieszkańców i unicestwieniem miasta w XII w. p.n.e.. Autor skoncentrował się na około 50 dniach ostatniego roku wojny opisując wydarzenia związane z gniewem Achillesa z powodu odebrania mu kobiety. Bohaterowie poddani są mocy przeznaczenia i istnieje między nimi silny związek spajający świat ludzi ze światem bogów. W Iliadzie zawarte są informacje odziedziczone po dawnych pokoleniach Achajów i Trojańczyków w okresie schyłku zmilitaryzowanej cywilizacji mykeńskiej oraz przedstawione szczegółowe opisy scen rodzajowych z czasów współczesnych autorowi, z życia codziennego Greków VIII wieku p.n.e.

O kształcie muzycznym spotkania z Iliadą zadecydują znani już bywalcom Klubu Pod Kolumnami Ireneusz Folusz oraz Maciej Posłuszny.

Bogusław Bednarek 

To żywa legenda Wrocławia. Jest wykładowcą uniwersyteckim, autorem dzieła „Epos europejski” i rozlicznych tekstów ze skłonnością do kuriozów jak: „Literackie obrazy tortur", „O profanacji ludzkich zwłok i grobów", „Przyczynek do sympozjologii", O szkodliwości „Kaczki-dziwaczki", "Węże, kolubryny, bazyliszki, kartany", „Dziwne biblioteki, księgi i książki". Stylowy wizerunek jegomościa w kapeluszu, w prochowcu, z cygaretką - ciepło kojarzy się też bywalcom wszelkich spotkań literackich. Sławę zawdzięcza przede wszystkim znakomitemu programowi telewizyjnemu z lat 90. Labirynty Kultury, którego jest współtwórcą i głównym aktorem. W minionym roku Bogusław Bednarek otrzymał medal „Zasłużony dla Wrocławia”.

Ireneusz Folusz

Jest jednym z najlepszych perkusistów flamenco w Polsce. Gra głównie na cajonie. Współtworzył wiele projektów z pogranicza flamenco, jazzu i muzyki etnicznej. Współpracował z Joao de Sousa i Fado Polaco, Vertical Trio, Viva Flamenco, Danza Del Fuego, Cocotier, Savilon, Flamenco Ensemble, Kinga Rataj Fado. Koncertował we Włoszech, Niemczech, Portugalii, Szwajcarii, Austrii i Rumunii. W wolnych chwilach zajmuje się również realizacją nagrań muzyki akustycznej. Ireneusz Folusz gra na cajonie - afrykańskim instrumencie, który trafił do Europy z Ameryki Południowej za sprawą niewolników. W Hiszpanii ta niepozorna z wyglądu, ale o wielkich walorach rytmiczno-melodycznych skrzynka perkusyjna zafascynowała wykonawców flamenco do tego stopnia, że od wielu lat nie wyobrażamy sobie tego gatunku muzyki bez perkusisty zasiadającego na drewnianym prostopadłościanie. Cajonista towarzyszy nie tylko gitarzystom, ale również pieśniarzom i tancerzom flamenco. Tradycyjnie też muzycy celtyckiego regionu Europy Północnej: Wysp Brytyjskich i francuskiej Bretanii oraz Hiszpanii północnej -Galicii,wykorzystują werblowe brzmienie cajonu.

Maciej Posłuszny 

Naukę gry na gitarze rozpoczął w rodzinnym Kędzierzynie-Koźlu, a następnie we Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Ukończył studia pedagogiczne na Uniwersytecie Opolskim oraz podyplomowe studia Muzykoterapii na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obecnie jest nauczycielem muzyki w British International School of Wroclaw. Jako gitarzysta obraca się w kręgach muzyki latynoskiej oraz muzyki świata. Współtworzy grupę Kumbia Mać propagującą latynoski styl cumbia. Prowadzi kursy tradycyjnej muzyki meksykańskiej wraz z Julietą Gonzalez Springer, a także z Veronicą de Larrea , występuje również na scenie w charakterze akompaniatora. 

Lokalizacja

Klub Pod Kolumnami

pl. św. Macieja 21, 50-244 Wrocław

Komentarze