Festiwal Filmów o Architekturze ArchFilmFest

Festiwal Filmów o Architekturze ArchFilmFest

Festiwal Filmów o Architekturze ArchFilmFest zawita tym razem do Wrocławia. Program pokazów i dyskusji dotyczyć będzie m.in. wyzwań środowiskowych, które są jednym z najważniejszych zagadnień z jakim musi mierzyć się współczesna architektura i budownictwo. Poruszymy również temat japońskiej architektury, która niesie ze sobą inspiracje tradycyjnym, japońskim budownictwem drewnianym oraz prostotę. Festiwal odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2022, start godz. 17:00 w Dolnośląskim Centrum Filmowym, ul. Piłsudskiego 64a.

7.12.2022 – Wieczór z ekologią

Wyzwania środowiskowe są jednym z najważniejszych zagadnień z jakim musi mierzyć się współczesna architektura i budownictwo.  W związku z tym pierwszy dzień spotkań z filmami o architekturze będzie nosił tytuł „Wieczór z ekologią”. W programie przewidziane są dwa seanse przedzielone dyskusją.

Pierwszy film: Do more with less, Katerina Kliwadenko, Mario Novas, 2017, 87'

Film dokumentalny "Do more with less" pokazuje, jak młodzi architekci z Ameryki Łacińskiej ekologię interpretują poprzez pryzmat lokalnych technik budowlanych i kontekst społeczny wymagający rozwiązań niskokosztowych.

Dyskusja: Architektura odpowiedzialna ekologicznie

W dyskusji zapytamy o to czy w dobie ograniczeń środowiskowych nałożonych na architekturę współczesną zagrożona jest idea domu jednorodzinnego jako rozwiązania mieszkaniowego dla klasy średniej?

W dyskusji wezmą udział:

  1. arch. Jakub Onyszkiewicz, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej
  2. dr inż. arch. Anna Bocheńska-Skałecka, absolwentka Politechniki Wrocławskiej Wydziału Architektury, projektantka i nauczycielka akademicka.
  3. dr hab. inż. arch. Anna Bać, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej, Grupa synergia
  4. dr hab. inż. arch. Łukasz Wojciechowski, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

Drugi film: The Human Scale (W ludzkiej skali), Andreas Dalsgaard, 2012, 83'

Film poświęcony ideom ekologicznym wykorzystywanym w skali urbanistycznej. Film nawiązuje do idei oraz realizacji duńskiego architekta i urbanisty Jana Gehla, którego koncepcje stały się podstawą „Nowej urbanistyki” – krytycznego wobec modernizmu spojrzenia na ideę urbanizacji oraz miasta. 

8.12.2022 : Ex Oriente lux – Wieczór z samurajami

Architektura japońska to jeden z najważniejszych „narodowych” nurtów w architekturze współczesnej. Niesie ona ze sobą inspiracje tradycyjnym, japońskim budownictwem drewnianym, prostotę, wykorzystanie w projektach wody i szacunek wobec kontekstu oraz natury.

Pierwszy film: Tadao Ando - Samurai Architect, Shigenori Mizuno, Yu Nakamura, 2017, 73'

Choć Ando nie posiada formalnego wykształcenia architektonicznego, jego autorytet w świecie architektury jest niepodważalny. Tajemnica sukcesu tkwi w twórczym podejściu do architektury i, jak sam żartuje, w tym, że każdy projekt zaczyna od mebli.

Dyskusja/Wykład: „Powrót nieplanowanego” o powrocie do naturalności i spontanicznego porządku w planowaniu przestrzeni.

W dyskusji zapytamy o to jak japońska idea organicznego rozwoju oraz spontanicznego, ewolucyjnego kształtowania struktur zurbanizowanych może być wpisana w tendencje, które obowiązują w architekturze współczesnej i jakie są praktyczne konsekwencje wykorzystania tej idei.

Wykład poprowadzi prof. nadzw. KAAFM, dr hab. inż. arch.  Barbara Stec.

Drugi film: Beyond Metabolism (Więcej niż metabolizm), Stefanie Gaus & Volker Sattel, 2014, 41'

Film poświęcony budynkowi Międzynarodowego Centrum Konferencyjnego (1966) w Kioto, zbudowanemu przez Sachio Otani, ucznia Kenzo Tange. Otani przekłada w nim idee japońskiego metabolizmu na język betonu. To w tym miejscu doszło do podpisania słynnego Protokołu z Kioto – dokumentu o zwalczaniu globalnego ocieplenia.

JAK KUPIĆ BILETY?

ONLINE: karnet na jeden dzień 30 zł TUTAJ (na dole pod każdym dniem festiwalowym znajduje się box w żółtej ramce, klikając na niego, można kupić bilet).

W KASIE KINA: karnet na cały festiwal - 2 dni 50 zł (tylko w kasie), karnet na jeden dzień 30 zł.

Komentarze