zestresowany człowiek/ natłok myśli

Trening Redukcji Stresu oparty na Uważności, Mindfulness

Jak zatrzymać się w pędzącym świecie, natłoku zadań i obowiązków? Jak wyzwolić się ze spirali stresów i lepiej radzić sobie z niepokojącymi myślami i emocjami? Co to znaczy żyć uważnie? Jak zadbać o swoje ciało i zdrowie? Tego wszystkiego można dowiedzieć się i nauczyć na warsztatach mindfulness.

6 maja we Wrocławiu rozpocznie się ośmiotygodniowy Trening Redukcji Stresu oparty na Uważności. Zajęcia poprowadzi psycholog oraz nauczyciel mindfulness.

Wcześniej, 29 kwietnia w godz.19.00 - 20.30 odbędzie się bezpłatna sesja „zerowa” dla osób, które zastanawiają się, czy wziąć udział w treningu lub po prostu interesują się tematyką uważności. Na spotkaniu będzie można dowiedzieć się więcej o kursie, zadać pytania i przetestować wybrane techniki mindfulness, czyli doświadczyć uważności na sobie. Trening Mindfulness (ang. MBSR) to psychologiczny kurs rozwijający umiejętności radzenia sobie z bólem, stresem, lękami, obniżonym nastrojem oraz wyczerpaniem. Prowadzi do zwiększenia satysfakcji i radości życia.

Rozwinięty przez Jona Kabat Zinna w klinice medycznej przy Uniwersytecie w Massachusetts. Jego nowatorskość polega na połączeniu technik medytacyjnych z nauką i tradycyjną medycyną. W trakcie kursu doświadczamy w wyraźny sposób, że nasze emocje, to nie my sami; że nasze myśli, to nie my sami i że nie musimy reagować pod ich presją.

Dzięki temu, na sytuacje stresowe możemy odpowiadać świadomie i bardziej skutecznie. Wiemy jak uspokoić się, a nawet zrelaksować, gdy tego potrzebujemy oraz jak koncentrować się na bieżących wydarzeniach, na „tu i teraz”, przez co poprawia się jakość naszego życia.

Najczęstszymi efektami treningu opartego na uważności są: 

  • Zauważanie swoich schematów myślowych, emocjonalnych,
  • fizycznych oraz automatycznych reakcji i uwolnienie się spod ich władzy, 
  • reagowanie na sytuacje stresowe i problemy w spokojny i mądry sposób, uwolnienie się od nawyku zamartwiania, czarnowidztwa i gonitwy myśli,
  •   zwiększenie radości i satysfakcji z życia oraz zmniejszenie negatywnych nastrojów - uniezależnienie się od „wewnętrznego krytyka", 
  • bycie obecnym w chwili bieżącej,
  • w „tu i teraz”,  podniesienie jakości relacji z innymi ludźmi
  • wychodzenie poza schemat, zauważanie nowych szans i wykorzystywanie ich,  lepsze radzenie sobie z bólem fizycznym i bezsennością,
  • głębsze dostrzeganie potrzeb ciała i organizmu, co sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Obecnie treningi mindfulness wykorzystywane są na całym świecie w pracy z osobami cierpiącymi z powodu stresów, lęków, obniżonego nastroju, nadwagi czy zaburzeń odżywiania oraz jako ścieżka rozwoju osobistego. Nie są terapią, choć mogą ją wspomagać.

W Wielkiej Brytanii rekomendowane są jako metoda z wyboru w profilaktyce nawrotów depresji. Chęć udziału w bezpłatnym spotkaniu można zgłaszać, wysyłając sms pod numer telefonu 535 410 986. Odbędzie się ono 29 kwietnia o godz. 19.00 w Instytucie Psychodietetyki,  pokój 501/16, Pl. Solny 16.

Pełny kurs mindfulness obejmuje 8 spotkań po 2,5 godziny (każdy poniedziałek 18.30 - 21.00) oraz sześciogodzinny Dzień Uważności.

Ponadto uczestnicy otrzymują podręcznik, nagrania MP3, a także aplikację na telefon, ułatwiającą ćwiczenie uważności w domu. Dzięki współpracy organizatora kursu Mindful Presence z duńskim uniwersytetem w Arhus kursanci mogą wypełnić testy psychologiczne na początku i na końcu warsztatów oraz skorzystać z godzinnej sesji indywidualnej.

Wideo / zdjęcia

Lokalizacja

Plac Solny

Plac Solny, 53-110 Wrocław

Komentarze