wroclaw.pl strona główna
wroclaw.pl strona główna Wydarzenia we Wrocławiu. Sprawdź aktualny kalendarz imprez Wydarzenia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:37

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wydarzenia
  3. Edukacja i rozwój
  4. Bohater – Inny. Aspekty wielokulturowości we współczesnej literaturze

FILTRUJ

RODZAJ

OPIS

Organizatorzy zapraszają na cykl spotkań online poświęconych pracy z lekturą – zdalnej i stacjonarnej.  Szkolenia i webinary są adresowane do wszystkich zainteresowanych ciekawą i efektywną pracą z książką z odbiorcami w różnym wieku i różnymi kompetencjami czytelniczymi.

Pokazane zostaną różne metody i narzędzia pomocne w pracy z lekturą. Spotkania są nieodpłatne, będą odbywały się przez cały miesiąc. Zgłoszenia obowiązują na każde szkolenie osobno.

Bohater – Inny. Aspekty wielokulturowości we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży (czytanie empatyczne i praktyka szkolnego odbioru) Współczesna literatura polska dla dzieci i młodzieży (w tym edukacja szkolna) jest od lat tematem debat społecznych dotyczących „strefy ciszy”, która panuje wokół pojęcia wielokulturowości.

Zarówno we współczesnych tekstach literackich dla młodego odbiorcy, jak i w szkolnej edukacji kulturowej panował od lat wielki niedostatek zagadnień, które odnosiłyby się do obszarów związanych ze zrozumieniem innych kultur (w tym narodowych, etnicznych czy kultur mniejszości religijnych, np. kultury żydowskiej, kultur odległych geograficznie, np. krajów Azji, Afryki) oraz rozpoznawaniem stereotypowego myślenia dotyczącego postaci „Innego" (identyfikowanego tutaj z „Obcym": nieznanym, gorszym).

Rzeczywistość XXI wieku dodatkowo „przyniosła” nowe problemy związane z intensywnym przemieszczaniem się kultur, religii i gorącym tematem migracji oraz uchodźctwa. Zagadnienia te stały się ogromnym wyzwaniem nie tylko dla młodego czytelnika, ale także dla nauczycieli.

Rynek wydawniczy w Polsce podsuwa na szczęście wiele interesujących tekstów odnoszących się do tej problematyki, np. J. Mikołajewski, Wędrówka Nabu, 2016; G. Gortat, Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo, 2012; L. Bardijewska, Kot Karima i obrazki, 2016; R. Witek, Chłopiec z Lampedusy, 2016; B. Gawryluk Teraz tu jest nasz dom 2016; R. Piątkowska, Hebanowe serce, 2016; K. Pranić, Ela – Sanela, 2011. Utwory te pomagają w nabywaniu kompetencji kulturowych opartych na rozumieniu społeczeństwa obywatelskiego oraz zachęcają do działań odzwierciedlających proces: od polityki asymilacjonalizmu, związanego z dominacją kulturową w stronę interakcji i dialogu".

Zobacz także