Festiwal organowy „Non Sola Scripta” od 27 czerwca na Ostrowie Tumskim

Po rocznej przerwie, do Kolegiaty św. Krzyża na Ostrowie Tumskim wraca wakacyjny i jeden z najstarszych wrocławskich festiwali, czyli Non Sola Scripta. Łaciński zwrot oznacza „nie tylko to, co zostało napisane”, a odnosi się do sztuki improwizatorskiej, jaką powinni się legitymować wytrawni organiści. W tym roku podczas 10 koncertów (potrwają od 27 czerwca do 29 sierpnia) w każdą niedzielę nie tylko organowe arcydzieła, ale też utwory na organy i inne instrumenty (także ludzki głos). Start wieczorów zawsze o 19.00.  

  • andrzej chorosiński non sola scripta

    Andrzej Chorosiński, dyrektor artystyczny festiwalu otworzy też tegoroczną edycję swoim koncertem/fot. Jerzy Wypych


Czego nie wolno przegapić na koncertach

Wybraliśmy dla Was interesujące utwory z każdego z dziesięciu koncertów festiwalu. 

Festiwal Non Sola Scripta

Festiwal Non Sola Scripta

Koncert / Klasyczna
Termin od 27 czerwca 2021 do 29 sierpnia 2021

Miejsce Kościół Św. Krzyża na Ostrowie Tumskim

Zobacz

27 czerwca – Andrzej Chorosiński (organy), Halina Frąckowiak (wokal), Michał Chorosiński (recytacje)

W. A. Mozart – Fantazja f-moll, KV608. Legendarny popisowy utwór każdego szanującego się organisty, dzieło skomponowane w hołdzie wielkiej polifonicznej tradycji. 

Halina Frąckowiak zaśpiewa kilka utworów, m.in. „Ty, który wszystko wiesz”, a z okazji Roku Różewiczowskiego Michał Chorosiński przygotował recytacje wierszy związanego z Wrocławiem poety i dramaturga.  

4 lipca – Damian Skowroński (organy), Oskar Rzążewski (saksofon)

Szalenie ciekawie zapowiada się improwizacja w stylu romantycznym, czyli fantazja na tematy z IV Symfonii e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa, którą przygotował Damian Skowroński. Symfonia uchodzi za jedną z najpiękniejszych z okresu schyłkowego romantyzmu. Ponadto Brahms jest patronem festiwalu (od 2019 roku), uhonorowanym tytułem doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego w 1979 roku. 

Z kolei Oskar Rzążewski zagra m.in. transkrybowane na saksofon altowy Preludium z Bachowskiej Suity wiolonczelowej nr 5 c-moll, BWV 1011. Zapowiada się intrygująco. 

11 lipca – Bernhard Gfrerer (organy), Natalia Kowalska (akordeon)

Niemiecki organista wykona klasykę francuskiego repertuaru organowego, czyli Suite Gothique op. 25 Leona Boellmanna (1. Introduction, 2. Menuet, 3. Modlitwa Notre-Dame, 4. Toccata). Niezwykle barwny utwór, momentami niepokojący, momentami obezwładniająco liryczny. Lektura obowiązkowa każdego melomana. 

Ciekawie zabrzmi (zwłaszcza na akordeonie) jedna z krótkich Sonat Domenica Scarlattiego. Wykona Natalia Kowalska.

18 lipca – Marek Stefański (organy), Kapela Góralska Jaśka Kubika z Krościenka, Piotr Cyrwus (recytacje)

Tu zapowiada się wyjątkowy wieczór, bo posłuchamy „Sacrum po góralsku”, spektaklu słowno-muzycznego, w którym części słowne pojawiają się naprzemiennie z antraktami muzycznymi. Część muzyczną stanowi muzyka góralska i improwizacje organowe.

25 lipca – Tomasz Orlow (organy), Olgierd Żemojtel (wiolonczela)

Tomasz Orlow będzie improwizował na Brahmsowskie tematy, ale interesująco zapowiada się też „Lamentatio” Giovanniego Sollimy, doskonałego, wzbudzającego też kontrowersje wiolonczelisty, którego gościliśmy niegdyś we Wrocławiu podczas festiwalu Wratislavia Cantans. Utwór zagra Olgier Żemojtel. 

1 lipca – Heinrich Wimmer (organy), Piotr Piechocki (klarnet)

Tym razem obecność klarnecisty Piotra Piechockiego zwiastuje spore przeżycia muzyczne, poza pięknym środkowym fragmentem Koncertu A-dur, będzie też środkowa część I Koncertu f-moll op. 73 Carla Marii von Webera, który z Wrocławiem był wyjątkowo silnie związany (jako kierownik muzyczny Opery Wrocławskiej) na początku swojej kariery. 

8 sierpnia – Roman Perucki (organy), Maria Perucka (skrzypce)

Tu Roman Perucki, jeden z najlepszych polskich organistów przygotował m.in. Offertorium François Couperina (wybitnego kompozytora z grona francuskich klawesynistów) z Messe pour les Paroisses. Nie zabraknie też i utworów na organy i skrzypce (towarzyszyć będzie Maria Perucka).

15 sierpnia – Emanuel Bączkowski (organy), ks. Zdzisław Madej (wokal)

Nie mogło zabraknąć evergreenów, a Bachowska Toccata d-moll, BWV 565 zabrzmi właśnie spod palców Emanuela Bączkowskiego.

22 sierpnia – Małgorzata Klorek (organy), Ewa Rułka (flet)

Wreszcie ciekawe opracowanie na organy „Uwertury akademickiej”, utworu, który Johannes Brahms skomponował w hołdzie za tytuł honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego. Koniecznie trzeba poznać ten utwór. 

29 sierpnia – Tomasz Głuchowski (organy), Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego

Na wielki finał wielkie repertuar z uwzględnieniem mistrzów francuskiej kompozycji organowej – Luisa Vierne'a (zabrzmi jego „Triptyque” op. 58 oraz Marcela Dupre (posłuchamy Entrée, Canzona et Sortie pour orgue op. 62). A wśród rewelacji wieczoru jeszcze m.in. pieśń „Bogurodzica” oraz uwertura „Polonia” Brytyjczyka Edwarda Elgara, jednego z największych mistrzów brytyjskiej symfoniki. A atrakcją wieczoru będzie Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Wspaniałe zwieńczenie „Non sola scripta”.



Zgłoś uwagę