wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:51

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Droga ekspresowa S5 otwarta dla kierowców!

Trzy dolnośląskie fragmenty drogi ekspresowej S5 już otwarte dla kierowców! 22 grudnia chwilę przed godziną 15 m.in. Minister Infrastruktury i Wojewoda Dolnośląski otworzyli oficjalnie dwa ostatnie odcinki ekspresowej trasy, te najbliżej Wrocławia.

Reklama

Kierowcy po pierwszym, dolnośląskim odcinku drogi ekspresowej S5 od Żmigrodu do węzła Korzeńsko jeżdżą już od miesiąca. Z niecierpliwością czekali jednak na otwarcie pozostałych dwóch fragmentów. Tego z Wrocławia do Trzebnicy (20 km) i kolejnego, 14-kilometrowego, przebiegającego w okolicach Prusic. Przez ostatnie dni trwały odbiory inwestycji. 22 grudnia chwilę przed 15.00 została oficjalnie otwarta. Od razu zaczęli korzystać z drogi kierowcy.Teraz przejazd do Poznania będzie szybszy, choć ciągle czekamy na wielkopolskie odcinki trasy S5. Mają być gotowe do 2019 roku. 

Droga ekspresowa S5 w Polsce docelowo będzie liczyła około 360 km i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz. Łącznie z dolnośląskim odcinkiem S5 oddano już do ruchu 155 km, natomiast w realizacji jest jeszcze 205 km. Planowane połączenie całej trasy ma nastąpić w 2019r. S5 przebiegać będzie poprzez środkową część Polski i połączy: 

  • AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza; 
  • W Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10, 
  • poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S8.

Budowę drogi ekspresowej na Dolnym Śląsku podzielono na 3 zadania inwestycyjne.6 listopada oddano do ruchu całe zadanie 1 od węzła Korzeńsko (bez węzła) do km 123+700 o długości ok. 15 km, zrealizowane przez konsorcjum firm Budimex/Strabag oraz fragment zadania 2 od km 123+700 do węzła Krościna o długości 4,3 km, zrealizowanego przez firmę Dragados.Dziś natomiast udostępniono kierowcom pozostałą część zadania 2 od węzła Krościna do 137+500 czyli pozostałe 9 km oraz całe zadanie 3 od 137+500 km do węzła Wrocław Północ o długości ok. 19,3 km, zrealizowane przez firmę Astaldi.Najważniejsze bezpieczeństwo W ramach budowy S5 powstało 7 węzłów drogowych, które w sposób bezkolizyjny umożliwiają włączenie się do ruchu. Są to węzły: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Wrocław Północ.Obiekty inżynieryjne Na prawie 50 kilometrowym odcinku drogi S5 wybudowano 46 obiektów mostowych, w tym dwa charakterystyczne, które wybudowane metodą nasuwania podłużnego: 

  • most MS 6 o długości 750 m, przechodzący ponad dwoma rzekami Baryczą i Młynówką oraz nad torami stacji kolejowej Żmigród w ciągu linii kolejowej Wrocław – Poznań 
  • most MS 41 o długości 749 m, przechodzący nad terenami zalewowymi, przez rzekę Widawę oraz kanał Sołtysowicki.

Dodatkowo wybudowano 85 przepustów, w tym 29 przepustów ekologicznych. Powstały 4 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód oraz Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód. Przy węźle Krościna powstał Obwód Utrzymania Drogi (OUD) Krościna, którego zadaniem będzie bieżące utrzymanie trasy.W linii rozdziału, pomiędzy jezdniami, zamontowane zostały na przewiązkach awaryjnych szybko rozbieralne bariery linowe, których łatwy i szybki sposób demontażu usprawni przeprowadzanie akcji ratowniczych przez służby ratunkowe w sytuacji ewentualnego zagrożenia.S5 w liczbach Do budowy dolnośląskiej trasy S5 wykorzystano: 

  • ok. 180 tys m3 betonu do wykonania wszystkich obiektów mostowych 
  • ponad 20 tys ton stali zbrojeniowej do wykonania wszystkich obiektów mostowych 
  • 11,2 mln ton kruszyw i piasku wbudowanych w nasypyoraz wykonano:
  • 1,5 mln m2 nawierzchni bitumicznej trasy głównej i łącznic
  • jeden z największych węzłów drogowych w Polsce o powierzchni ok. 30 ha (łącznie z częścią zrealizowaną w ramach AOW)

Wartość inwestycji: Całkowity koszt realizacji projektu 1 861 182 300, 00 złWartość dofinansowania z Unii Europejskiej 911 126 425,26 złLata realizacja: 2014 – 2017

materiały: GDDKiA Wrocław

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl