Nowa trasa pozwoli kierowcom dotrzeć od al. Armii Krajowej do ul. Mickiewicza. To jedna z największych i najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców inwestycji drogowych we Wrocławiu. Właśnie otrzymała ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej o natychmiastowej wykonalności.
– Dzięki temu możemy już rozpoczynać przekazywanie wykonawcy działek, na których będzie prowadzona inwestycja - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. – Jak tylko zakończy się ten etap, ruszą prace budowlane. Na ukończenie całego przedsięwzięcia mamy 26 miesięcy bez miesięcy zimowych. Na pewno droga ta będzie gotowa do użytku w 2023 r. Planowo inwestycja rozpoczęłaby się wcześniej, jednak plany pokrzyżowała nam pandemia – dodaje.
To nie będzie obwodnica
Łączna długość Alei Wielkiej Wyspy to 3,4 km. Powstanie również 12,5 km chodników oraz 9,5 km ścieżek rowerowych.
– Na pewno droga ta nie stanie się żadną obwodnicą – twierdzi Krzysztof Świercz. – Obniżona nośność na przeprawach sprawi, że nie będą mogły poruszać się po niej duże samochody ciężarowe. Poza tym, w przeważającej części będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
Najbardziej skomplikowaną i czasochłonną częścią całego przedsięwzięcia będzie budowa mostu nad Odrą, którego długość wyniesie blisko 700 metrów. Powstanie również most nad rzeką Oławą o długości ponad 350 metrów. Na każdym z nich zaplanowane są chodniki i ścieżki rowerowe. Konieczna będzie także rozbudowa wiaduktu nad ul. Krakowską i budowa nowych takich obiektów nad ulicami: Wilczą, Międzyrzecką i Wittiga. Przebudowane zostaną także skrzyżowania z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza.
Wizualizacja Alei Wielkiej Wyspy, źródło: mat. inwestora
Malownicza trasa
– Ten projekt ma długą historię. Jeszcze przed II wojną światową Niemcy planowali budowę tej przeprawy. Z pewnością ułatwi ona mieszkańcom wyjazd z Wielkiej Wyspy na południe oraz przedostanie się z ul. Krakowskiej w okolice Zoo. Jednocześnie wrocławianie będą mieli do dyspozycji piękny ciąg pieszo – rowerowy. Na mostach powstaną specjalne wykusze, aby można było podziwiać piękny widok na Odrę i Oławę – podkreśla Krzysztof Świercz.
Zgodnie z decyzją środowiskową na trasie zostaną postawione ekrany chroniące okoliczną przyrodę, a także będą wybudowane specjalne przejścia dla płazów.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest Banimex Sp. z o.o. Jej koszt to 234 mln złotych.