Nr projektu. 98

Ekspresowo po Grabiszyńskiej-tramwaj mknie a nie stoi. Wydzielenie torowiska na odcinku od ul. Budowlanej do Pl. Srebrnego. [WBO. 2017]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 100 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 250 000 zł

  • Projekt rejonowy (Grabiszyn-Grabiszynek, Krzyki-Partynice, Oporów, Klecina)
  • Próg budżetowy: do 250 000 zł

Uzasadnienie

Wydzielanie torowisk to jeden z celów Wrocławskiej Polityki Mobilności. Szybsza i punktualna komunikacja zbiorowa stanowi rzeczywistą alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego. Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji tramwaju wśród mieszkańców. To, że w obecnie stoi w korku, powoduje zwiększenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.
Wydzielenie polepszy też sytuację służb, zwłaszcza ulokowanych przy ul. Grabiszyńskiej- policji i straży pożarnej które zyskają stale wolną od korków drogę. Usprawnienie działania służb poprawi stan bezpieczeństwa wrocławian. Wydzielanie osobnych korytarzy jest spójne z przyjętym niedawno Planem Zrównoważonego Transportu. Na stronie 15 zakłada się zwiększenie prędkości handlowej pojazdów transportu zbiorowego Strona 21: Plan transportowy zakłada promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Strona 31:Priorytet systemowy dla transportu zbiorowego. Wydzielone pasy i torowiska. Uprzywilejowanie w ruchu. Ponadto wydzielenia i uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej jest zbieżne z działaniami miasta na rzecz uzyskania nagrody Zielonej Stolicy Europy- walki o czyste powietrze. Wydzielenie buspasa wpisywałoby się idealnie w tę strategię i zwiększyło szanse Wrocławia w staraniach o uzyskanie tej prestiżowej nagrody. Osobne korytarze są również zgodne zapisami strategii Wrocław 2030. Na pytanie, jaką politykę transportową powinno przyjąć miasto, najwięcej osób (prawie 68 %) było za wspieraniem transportu zbiorowego, kosztem indywidualnego.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Odcinek ul. Grabiszyńskiej pomiędzy pl. Srebrnym a ul. Hallera jest fragmentem ulicy jednojezdniowej z wbudowanym w jezdnię torowiskiem tramwajowym. Ruch prowadzony jest dwoma pasami, w tym jeden jest wspólny z tramwajem. Prowadzone obserwacje i pomiary ruchu na ul. Grabiszyńskiej wskazują, że w szczycie komunikacyjnym przyjmuje ona ruch w granicach 1400 pojazdów na godzinę. Zasadą zrównoważonej mobilności jest poszanowanie praw wszystkich użytkowników dróg. Wydzielenie torowiska tramwajowego w ulicy Grabiszyńskiej przy występującym na tej ulicy natężeniu ruchu kołowego, bez możliwości wprowadzenia pewnych rekompensat dla kierowców pojazdów indywidualnych, byłoby rozwiązaniem niewłaściwym, gdyż drastycznie pogarszałby warunki ruchu kołowego w tym rejonie Miasta.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 10: Grabiszyn-Grabiszynek, Krzyki-Partynice, Oporów, Klecina

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Grabiszyn-Grabiszynek