Nr projektu. 95

Trasa życia-ekspresowo po Borowskiej. Autobus mknie a nie stoi. Wydzielenie buspasa na odcinku od Akademii Medycznej do ulicy Ślicznej. [WBO. 2017]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 150 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 250 000 zł

  • Projekt rejonowy (Huby, Gaj, Tarnogaj)
  • Próg budżetowy: do 250 000 zł

Uzasadnienie

Wydzielanie buspasów to jeden z celów Wrocławskiej Polityki Mobilności. Szybsza i punktualna komunikacja zbiorowa stanowi rzeczywistą alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego. Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji autobusu wśród mieszkańców. To, że w obecnie autobus stoi w korku, powoduje zmniejszenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.
Wydzielenie polepszy też sytuację służb, zwłaszcza ulokowanych przy ul. Borowskiej- pogotowia ratunkowego i straży pożarnej które zyskają stale wolną od korków drogę. Usprawnienie działania służb poprawi stan bezpieczeństwa wrocławian. Wydzielanie osobnych korytarzy jest spójne z przyjętym niedawno Planem Zrównoważonego Transportu. Na stronie 15 zakłada się zwiększenie prędkości handlowej pojazdów transportu zbiorowego Strona 21: Plan transportowy zakłada promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Strona 31:Priorytet systemowy dla transportu zbiorowego. Wydzielone pasy i torowiska. Uprzywilejowanie w ruchu. Ponadto wydzielenia i uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej jest zbieżne z działaniami miasta na rzecz uzyskania nagrody Zielonej Stolicy Europy- walki o czyste powietrze. Wydzielenie buspasa wpisywałoby się idealnie w tę strategię i zwiększyło szanse Wrocławia w staraniach o uzyskanie tej prestiżowej nagrody. Osobne korytarze są również zgodne zapisami strategii Wrocław 2030. Na pytanie, jaką politykę transportową powinno przyjąć miasto, najwięcej osób (prawie 68 %) było za wspieraniem transportu zbiorowego, kosztem indywidualnego.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie, ponieważ wymaga kompleksowego rozwiązania. Wydzielenie przy istniejącym zagospodarowaniu pasa drogowego bus pasa skutkować będzie brakiem przepustowości na całym ciągu ulicy Borowskiej od Akademii Medycznej do ul. Wieczystej. Natomiast przebudowa pasa drogowego nie jest możliwa ze środków WBO, bo znacznie przekracza budżet 1 mln zł.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 7: Huby, Gaj, Tarnogaj

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Gaj, Huby