Nr projektu. 91
Budowa 10 ogrzewanych/chłodzonych przystanków komunikacji miejskiej [WBO. 2017]
Kategoria: komunikacja zbiorowa
Budżet zgłoszony: 1 000 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł
- Projekt ogólnomiejski
- Próg budżetowy: do 1 000 000 zł
Uzasadnienie
Skrócony opis:
Celem projektu jest budowa 10 przystanków komunikacji miejskiej, które zimą będą ogrzewane, a latem chłodzone. Podobny przystanek w formie pilotażowej został wybudowany m.in. w Rzeszowie. Projekt ma na celu poprawę komfortu podróżnych. Pierwsze 10 przystanków powinno powstać w miejscach, w których podróżnych jest najwięcej, czyli w węzłach przesiadkowych. Wybór lokalizacji zostanie dokonany przed realizacją na podstawie danych o stopniu obciążenia przystanków.
Cel i uzasadnienie projektu:
W celu poprawy komfortu transportu publicznego projekt zakłada budowę pilotażowych 10 przystanków, które zimą będą ogrzewane, a latem chłodzone. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. w Rzeszowie, a kilka innych miast rozważa takie inwestycje. Przystanki powinny zostać zlokalizowane w węzłach przesiadkowych, czyli tam, gdzie pasażerów jest najwięcej. Możliwość ogrzania lub ochłodzenia się w czasie oczekiwania na tramwaj, czy autobus na pewno podniesie komfort podróżowania, zachęci mieszkańców do częstszego korzystania z komunikacji publicznej, a dla miasta będzie ciekawą formą promocji. Jeżeli pomysł się sprawdzi to zarówno w ramach budżetu obywatelskiego, jak też zapewne działań miasta liczba tego typu przystanków powinna się w kolejnych latach zwiększać.
Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:
Projekt został zweryfikowany negatywnie, ponieważ zgodnie z opinią Plastyka Miejskiego wiaty przystankowe z założenia są formami lekkimi, chroniącymi oczekujących na przystankach od deszczu, śniegu i wiatru. Gdyby miały być ogrzewane w myśl działania w duchu zrównoważonego rozwoju powinny być zamykane, co w sposób istotny zmieniłoby ich wygląd. Ponadto stawianie budynków na przystankach nie jest zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, generowałyby też dodatkowe koszty utrzymania.
Lokalizacja
Lokalizacja: projekt ogólnomiejski
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Wrocław