Nr projektu. 76

Szybki tramwaj na Moście Uniwersyteckim - wydzielenie torowiska [WBO. 2017]

Kategoria: komunikacja zbiorowa

Budżet zgłoszony: 250 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Próg budżetowy: do 250 000 zł

  • Projekt rejonowy (Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie)
  • Próg budżetowy: do 250 000 zł

Uzasadnienie

Przedmiotem projektu jest wydzielenie torowiska za pomocą linii ciągłej i znaków pionowych na Moście Uniwersyteckim oraz zmiana ustawienia sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z Grodzką tak, by dawała pełen priorytet dla tramwajów przez całą dobę.

Szerokość wydzielenia, umożliwiać powinna swobodne omijanie samochodów przez tramwaje, przy zachowaniu minimalnej szerokości dla pozostałego pasa.

Most Uniwersytecki to jedna z głównych tras tramwajowych z północy miasta do centrum. W odległości 400m od Rynku to komunikacja zbiorowa powinna być traktowana priorytetowo, nie samochody.

Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji tramwaju wśród mieszkańców. To, że w obecnie tramwaj stoi w korku, powoduje zmniejszenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.

Niedawno most był w remoncie i nie miało to bardzo negatywnego wpływu na ruch samochodów. Wydzielenie też nie będzie miało. Poprawa szybkości komunikacji zbiorowej to jedyna szansa na sprawniejszy transport na tym ciągu, bo samochodom i tak poprawić się już nie da. Tysiące mieszkańców, również ci, którzy dziś częściej wybierają auto, zyska na wydzieleniu torowiska.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Na przeszkodzie dla tego rozwiązania stoi niedostateczna przepustowość skrzyżowania ulic Grodzka - Most Uniwersytecki.
Obecnie jazda samochodów w lewo z Mostu Uniwersyteckiego realizowana jest z pasa lewego a jazda w prawo z prawego. Po wydzieleniu torowiska zarówno jazda w prawo jak i w lewo musiałaby odbywać się z pasa prawego. Tym samym jeśli obecnie z pasa lewego korzysta około 450 pojazdów a z pasa prawego około 750 pojazdów ( w godzinie szczytu porannego) to po wprowadzeniu takiej zmiany z jedynego pasa ruchu chciałoby skorzystać około 1200 pojazdów w godzinie, a jego teoretyczna przepustowość wynosiłaby około 500 pojazdów w godzinie (z uwagi na kolizje długość światła zielonego dla tego pasa musiałaby być taka jak obecnie dla pasa do jazdy w lewo). Należy pamiętać, że możliwość jazdy w lewo z Mostu Uniwersyteckiego w kierunku ulicy Piaskowej jest jedyną umożliwiająca dojazd z północy w ten rejon Miasta (na Moście Pomorskim jest nakaz jazdy w prawo a mosty Młyńskie są zamknięte dla ruchu ogólnego). Obecnie projektowane jest dodatkowe przejście dla pieszych przez ulicę Grodzką po stronie wschodniej a jego uruchomienie wiązać się będzie także z koniecznością uszczuplenia otwarć światła zielonego dla pojazdów o kolejne kilka sekund.

Lokalizacja

Rejon WBO: Nr 1: Nadodrze, Ołbin, Stare Miasto, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Stare Miasto, Nadodrze