Nr projektu. 623

Mobilność kluczem do samodzielności - dostosowanie centrów przesiadkowych transportu publicznego miasta Wrocław do potrzeb seniorów oraz osób z dysfunkcją wzroku. [WBO. 2017]

Kategoria: inne

Budżet zgłoszony: 156 000 zł

Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu

Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł

  • Projekt ogólnomiejski
  • Próg budżetowy: do 1 000 000 zł

Uzasadnienie

Samodzielność jako domena ludzi młodych i zdrowych nie dziwi nikogo, jednak wraz z wiekiem nasze możliwości stają się ograniczone. Wzrok słabnie wraz z wiekiem lub w związku ze schorzeniami jakie nas dotykają. Konsekwencje często nie pozwalają na samodzielne funkcjonowanie. Dzięki Budżetowi Obywatelskiemu możemy sprawić aby nasze miasto było przyjazne i dostępne dla wszystkich, również seniorów i niepełnosprawnych.
Wrocław nieustannie się rozwija dzięki nowym inwestycjom i zmianom w infrastrukturze, które pomagają budować nowoczesny charakter miasta ale są również przyczyną wielu utrudnień w szczególności komunikacyjnych. Dzięki centrom przesiadkowym możemy sprawnie poruszać się po terenie całego miasta . Pytanie tylko czy wszyscy mamy taką możliwość by samodzielnie odnaleźć się w gąszczu przystanków komunikacji miejskiej, linii autobusowych i tramwajowych. Niestety dla osób starszych i niepełnosprawnych nie jest to takie proste. Dlatego też takich miejscach jak: Dworzec Główny, centrum przesiadkowe Rondo Reagana (2 szt.), Plac Dominikański, Plac Jana Pawła II (2 szt.), centrum przesiadkowe Dworzec Autobusowy, Psie Pole, Arkady, Dworzec Nadodrze, Krzyki, FAT powinny znajdować się dotykowe plany zawierające informację zarówno w druku powiększonym, alfabecie brajla jak i kontrastowej kolorystyce. W związku z faktem, iż nasze miasto chętnie odwiedzane jest przez zagranicznych turystów warto również przetłumaczyć treść na język angielski. Rozwiązanie to byłoby idealnym dopełnieniem obecnej infrastruktury komunikacji publicznej.
Koszt zakupu jednego planu to ok. 13000 zł.

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany negatywnie. Projekt nie określa treści jakie powinny znaleźć się na tablicy. Autor nie określił co chce wykonać, rozkład jazdy, schemat sieci linii, czy schemat rozmieszczenia na węźle przystanków i linii - jest to kwestia kluczowa dla ustalenia wielkości planu. We wszystkich przypadkach należy przewidzieć sposób zarządzania ww. informacjami. Co w przypadku zmian? Kto poniesie koszty wymiany takich schematów?
Ponadto, aby schemat układu komunikacji zawierał wszystkie rodzaje nadruku wymienione przez autora projektu (lub jedynie w języku Braille'a), rozmiar takiej tablicy musiałby być nie mniejszy niż "A0" . Taki sam przypadek dotyczy informacji pasażerskiej i rozkładów jazdy - lecz rozmiar musiałby być nie mniejszy niż "A4". Jednocześnie ze względu na parametry gablot w wiatach, nie ma możliwości umieszczenia dodatkowych informacji (szczególnie we wskazanym rozmiarze "A0") i należałoby zakupić i umieścić dodatkowe tablice (dodatkowy koszt). Wydział Transportu nie posiada specjalistycznego urządzenia umożliwiającego np. druk tabliczek przystankowych w języku Braille'a. W opisywanych przypadkach nie jest to koszt stały i nie może zostać zakwalifikowany do WBO.
Autor projektu powinien dokładnie określić treść umieszczaną na tablicach, ich rodzaj, typ (tablice, nakładki, listwy, pojedyncze oznaczenia poziome lub pionowe), sposób zarządzania schematami (kto zarządza tą infrastrukturą, kto ponosi koszty wymiany tablic itp.) oraz oszacować od nowa budżet projektu uwzględniając wszystkie koszty. Jednocześnie informujemy, że ramach projektu miejskiego przystanki komunikacji zbiorowej mają zostać ujęte i dostosowane dla osób niewidzących poprzez komunikaty głosowe w smartfonie.

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ogólnomiejski

Lokalizacja szczegółowa: brak.

Osiedle: Wrocław