Nr projektu. 100
Ekspresowo na Psie Pole-autobus mknie a nie stoi w korku. Wydzielenie buspasa na Alei Kochanowskiego od ul. Różyckiego do ul.Kwidzyńskiej. [WBO. 2017]
Kategoria: komunikacja zbiorowa
Budżet zgłoszony: 150 000 zł
Status: Projekt nie bierze udziału w głosowaniu
Próg budżetowy: do 250 000 zł
- Projekt rejonowy (Zacisze-Zalesie-Szczytniki, Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice, Kowale, Strachocin-Swojczyce-Wojnów)
- Próg budżetowy: do 250 000 zł
Uzasadnienie
Wydzielanie buspasów to jeden z celów Wrocławskiej Polityki Mobilności. Szybsza i punktualna komunikacja zbiorowa stanowi rzeczywistą alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego. Bezpośrednim efektem powinno być zwiększenie punktualności komunikacji zbiorowej. Projekt odpowiada na potrzeby pasażerów i będzie sprzyjać promocji autobusu wśród mieszkańców. To, że w obecnie autobus stoi w korku, powoduje zwiększenie czasu podróży i odpływanie pasażerów do komunikacji indywidualnej.
Wydzielenie polepszy też sytuację służb-pogotowia ratunkowego i straży pożarnej które zyskają stale wolną od korków drogę. Usprawnienie działania służb poprawi stan bezpieczeństwa wrocławian. Wydzielanie osobnych korytarzy jest spójne z przyjętym niedawno Planem Zrównoważonego Transportu. Na stronie 15 zakłada się zwiększenie prędkości handlowej pojazdów transportu zbiorowego Strona 21: Plan transportowy zakłada promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Strona 31:Priorytet systemowy dla transportu zbiorowego. Wydzielone pasy i torowiska. Uprzywilejowanie w ruchu. Ponadto wydzielenia i uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej jest zbieżne z działaniami miasta na rzecz uzyskania nagrody Zielonej Stolicy Europy- walki o czyste powietrze. Wydzielenie buspasa wpisywałoby się idealnie w tę strategię i zwiększyło szanse Wrocławia w staraniach o uzyskanie tej prestiżowej nagrody. Osobne korytarze są również zgodne zapisami strategii Wrocław 2030. Na pytanie, jaką politykę transportową powinno przyjąć miasto, najwięcej osób (prawie 68 %) było za wspieraniem transportu zbiorowego, kosztem indywidualnego.
Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:
Projekt został zweryfikowany negatywnie. Przeznaczenie jednego pasa ruchu tylko dla komunikacji miejskiej spowoduje korek. Wydzielony pas nie przyspieszy komunikacji miejskiej, ponieważ autobus nie będzie w stanie dojechać do miejsca wjazdu na buspas. Obecnie trwają prace nad usprawnieniem przejazdu autobusu w rejonie zjazdu z Psiego Pola w kierunku miasta (do CH Korona).
Lokalizacja
Rejon WBO: Nr 3: Zacisze-Zalesie-Szczytniki, Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice, Kowale, Strachocin-Swojczyce-Wojnów
Lokalizacja szczegółowa: brak.
Osiedle: Zacisze-Zalesie-Szczytniki, Kowale