Nr projektu. 145

Bezpieczne i przyjazne drogi we Wrocławiu - światła spowalniające zamiast fotoradarów w całym mieście [WBO. 2016]

Głosów: 2 070

Kategoria: drogowe

Budżet zweryfikowany: 650 000 zł

Status: Nie wybrany w głosowaniu

Projekt ogólnomiejski: do 1 000 000 zł

  • Projekt ogólnomiejski
  • Próg budżetowy: 1-1000000 zł

Uzasadnienie

Projekt zakłada zmianę trybu pracy sygnalizacji świetlnych na wybranych skrzyżowaniach celem poprawy komfortu pieszych i ogólnego bezpieczeństwa. Główną zmianą będzie przestawienie sygnalizacji na tryb „all-green” dla pieszych – czyli w sytuacji, gdy na jezdni nie jadą samochody, stale świeci się zielone na pasach i piesi mogą swobodnie przechodzić, bez naciskania guzików i czekania. Dopiero przy zbliżającej się kolumnie samochodów następuje zmiana. Drugą funkcją byłyby światła spowalniające - gdy do skrzyżowania lub przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną zbliża się samochód, jego prędkość jest monitorowana przez kamery i jeśli jedzie on zbyt szybko, światło zmienia się na czerwone. Zielone zapala się z powrotem w momencie gdy zredukuje prędkość - jeśli tego nie zrobi, kamera rejestruje moment przejechania na czerwonym świetle i dopiero wtedy wystawiany jest mandat. System taki jest dużo bardziej przyjazny dla kierowców niż tradycyjny fotoradar - jak komuś noga zaciąży na pedale gazu to nie dostaje od razu mandatu, tylko ostrzeżenie w postaci czerwonego światła i dopiero gdy je zignoruje jest karany. Jest to również rozwiązanie skuteczniejsze - powoduje redukcję prędkości w miejscach najbardziej niebezpiecznych, czyli na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Światła spowalniające funkcjonują we Wrocławiu przy skrzyżowaniu Ślężnej i Weigla, nie jest więc to żadna nowość w naszym mieście.

Proponowane lokalizacje:

1. Krakowska – przejście dla pieszych (nr syg. 231)
2. Bardzka – przejście dla pieszych ( nr syg. 243)
3.Popowicka – przejście dla pieszych ( nr syg. 282)
4.Legnicka 100 ( nr syg. 222)
5.Klecińska – ogródki działkowe ( nr syg. 200)
6.Pilczycka – Popowicza ( nr syg. 101)
7.Armii Krajowej – Orzechowa ( nr syg. 163)
8.Grabiszyńska – Bzowa ( nr syg.219)
9.Grabiszyńska – Al. Pracy ( nr syg. 162)
10. Powstańców Śląskich – Sztabowa
11. Kamienna przy Uniwersytecie Ekonomicznym
12. Armii Krajowej – Spiska
13. Armii Krajowej – Krynicka
14. Armii Krajowej – Nyska
15. Pilczycka – Modra
16. Powstańców Śląskich – Orla

Komentarz UMW po I etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany pozytywnie, ale opisany we wniosku sposób pracy sygnalizacji możliwy jest tylko na odizolowanych przejściach dla pieszych, brak możliwości na dużych skrzyżowaniach. Lider powinien uszczegółowić zakres przez wybranie konkretnych lokalizacji, wtedy będzie też można oszacować koszty inwestycji.
Proponowane lokalizacje :
1. Krakowska – przejście dla pieszych (nr syg. 231)
2. Bardzka – przejście dla pieszych ( nr syg. 243)
3.Popowicka – przejście dla pieszych ( nr syg. 282)
4.Legnicka 100 ( nr syg. 222)
5.Klecińska – ogródki działkowe ( nr syg. 200)
6.Pilczycka – Popowicza ( nr syg. 101)
7.Armii Krajowej – Orzechowa ( nr syg. 163)
8.Grabiszyńska – Bzowa ( nr syg.219)
9.Grabiszyńska – Al. Pracy ( nr syg. 162)
Szacowany koszt jednej sygnalizacji 60.000 PLN.

Komentarz UMW po II etapie weryfikacji:

Projekt został zweryfikowany pozytywnie z uwagami. Jednak proponowane w projekcie zmiany mogą powodować konflikty z innymi regułami stosowanymi w systemie ITS do kierowania ruchem, zwłaszcza koordynującymi skrzyżowania oraz udzielającymi priorytet komunikacji zbiorowej. Z tego powodu pozytywnie zostało zweryfikowanych 9 z 16 podanych przez lidera lokalizacji:
1. Krakowska – przejście dla pieszych (nr syg. 231)
2. Bardzka – przejście dla pieszych ( nr syg. 243)
3.Popowicka – przejście dla pieszych ( nr syg. 282)
4.Klecińska – ogródki działkowe ( nr syg. 200)
5.Grabiszyńska – Bzowa ( nr syg.219)
6. Kamienna przy Uniwersytecie Ekonomicznym
7. Armii Krajowej – Spiska
8. Armii Krajowej – Krynicka
9. Armii Krajowej – Nyska
Kwota potrzebna na realizację zadania to 650 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony na etapie opracowywania dokumentacji technicznej.

Lokalizacja

Lokalizacja: projekt ogólnomiejski

Lokalizacja szczegółowa: Całe miasto

Liczba głosów ogółem

To wartość przedstawiająca ogólną frekwencja podczas głosowania. Zawiera w sobie ważne głosy oddane poprzez internet oraz zgłoszone w formie papierowej.

2 070

Liczba głosów : internet - papier

Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław.

Internet 2 019
Papier 51

Płeć : kobiety - mężczyźni

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.

Kobiety 1 136
Mężczyźni 934

Wiek głosujących

Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.