Nr projektu 131

Pas rowerowy na Kościuszki [WBO 2014]

Kategoria: rowery

Budżet zgłoszony: 100 000 zł

Status: odrzucony

Próg budżetowy: do 150 tys. zł

Uzasadnienie

Projekt zakłada budowę asfaltowego pasa rowerowego wzdłuż ul. Kościuszki od numeru od numeru 198 do 116 (skrzyżowanie ul. Na Niskich Łąkach, Krakowskiej i Traugutta do skrzyżowania z ul. Pułaskiego).

Celem jest połączenie drogi rowerowej na ul. Krakowskiej z istniejącym już asfaltowym pasem rowerowym na ul. Kościuszki - między skrzyżowaniem z ul. Pułaskiego a ul. Dąbrowskiego (w stronę centrum).

Budowa pasa rowerowego jest konieczna. Stan nawierzchni (pokazany na zdjęciach w załączniku) poważnie utrudnia poruszanie się jednośladem - przede wszystkim stwarza ryzyko upadku, uszkodzenia roweru a zbaczanie na część jezdni o lepszej nawierzchni także ryzyko kolizji z samochodem. Budowa pasa na istniejącej nawierzchni jest technicznie możliwa, pokazują to liczne inwestycje zrealizowane w podobny sposób, chociażby fragment ul. Kościuszki między ul. Pułaskiego a ul. Dąbrowskiego czy też pas na ul. Ruskiej. Jezdnia na tym fragmencie ulicy jest na tyle szeroka, że oddzielny pas rowerowy nie utrudni przemieszczania się samochodów w stronę centrum miasta. Nie jest również konieczne przeznaczanie części jezdni na parking ? szerokość chodnika pozwala na wydzielenie jego części na strefę parkowania z zachowaniem przepisowej odległości od linii zabudowania, przy założeniu zmiany sposobu parkowania.

Beneficjentami zgłaszanej inwestycji będą wszyscy mieszkańcy Wrocławia. Pas ma za zadanie ułatwić dojazd z terenów rekreacyjnych położonych wzdłuż Odry i Oławy, Lasu Rakowieckiego, a także Parku Wschodniego do centrum. W dni powszednie korzystać z niej będą jednak przede wszystkim osoby zamieszkujące wschodnią część Wrocławia- Przedmieście Oławskie, Książę Małe, Książę Wielkie, Radwanice.

Komentarz UMW:

Wyznaczenie pasów rowerowych spowoduje likwidację pasa ruchu obok torowiska i konieczność ruchu samochodów częściowo po torowisku. Dodatkowo pozostały po wyznaczeniu pasów rowerowych pas ruchu będzie miał szerokość ok. 4,5 m, jest to za dużo na 1 pas ruch i za mało na 2 pasy ruchu. Zespół ds. Polityki Mobilności uważa, że idea budowy drogi rowerowej w ciągu ul. Kościuszki jest słuszna i mogłaby ona zostać wcielona w życie na etapie kompleksowego remontu tej ulicy.

Lokalizacja

Osiedle Przedmieście Oławskie

Lokalizacja szczegółowa: Obręb Południe wzdłuż działek 56/4, 51/10, 49, 48, 47, 46, 51/19, 51/14, 45, 51/33, 51/3, 43, 40, 45, 1/3, 3, 2, 1/1, 75, 65/20, , 65/15, 65/47, 65/42, 76, 65/23, 65/22, 65/34, 71, 70